Reklama

Aspekty

Są rozpoznawalni

Chce im się pomagać. Tak po prostu. Bezinteresownie. Mowa o Szkolnych Kołach Caritas, których w naszej diecezji jest trzydzieści cztery

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak sama nazwa wskazuje, koła zrzeszają uczniów. Mają swoich opiekunów, którymi zwykle są nauczyciele. I urządzają różne akcje, pomagając w ten sposób bliźnim. Czy w ogóle różnią się czymkolwiek od innych grup wolontarystycznych? – Szkolne Koło Caritas to forma wolontariatu, która oprócz tego, z czym wiąże się każdy wolontariat – czyli bezpłatnej, bezinteresownej pomocy, proponuje również formację. I tym właśnie różni się SKC od zwyczajnego koła wolontariatu czy innych stowarzyszeń – wyjaśnia Barbara Szuszkiewicz, która koordynuje działalność Szkolnych Kół Caritas na szczeblu diecezjalnym. – W mojej opinii jest to ogromny plus, ponieważ oprócz akcji, które dzieją się w ramach wolontariatu, dzieciaki w SKC mają dodatkową przestrzeń do spotkania się i z Kościołem, i z Panem Bogiem, ale też ze sobą. To jest dla nich bardzo cenne, ponieważ mają szansę rozwijać się w aspekcie duchowym. Oczywiście, pewnie jest wiele klubów wolontariusza, które w swoim statucie mają wpisany samorozwój, natomiast SKC z racji tego, że jest organizacją kościelną, proponuje rozwój właśnie w tym konkretnym kierunku.

Formacja

Każde SKC powinno spotykać się raz w miesiącu ze swoim opiekunem, który porusza z uczniami konkretny temat. – Aktualnie Caritas Polska przygotowuje materiały formacyjne na kolejny rok pracy. I w związku z tym zapraszani są opiekunowie SKC z całej Polski – chodzi o to, żeby osoby będące najbliżej tych dzieciaków, podzieliły się swoim doświadczeniem, „danymi z podwórka”. Dzięki temu będzie można stworzyć program odpowiadający realnym potrzebom – mówi koordynatorka. – Takie materiały formacyjne to duże ułatwienie dla opiekunów, bo nie muszą sami co miesiąc inicjować tematów i opracowywać spotkań, mają to gotowe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dlaczego warto?

Czy to, że Szkolnych Kół Caritas jest w diecezji trochę ponad trzydzieści, oznacza, że młodzi ludzie nie czują potrzeby pomagania innym? Nic podobnego. W wielu szkołach stawia się na wolontariat i istniejące tam grupy mają już swoje tradycje i osiągnięcia. Sporo jest też placówek, w których akcje charytatywne organizowane są od czasu do czasu, ale oficjalnie żadna grupa wolontariuszy jeszcze nie zaistniała. – Zachęcam szkoły, w których pojawiają się już jakieś formy wolontariatu, żeby sformalizowały je właśnie jako Szkolne Koło Caritas. Wiąże się z tym wiele korzyści, m.in. możliwość korzystania z marki, logo, koszulek i innych gadżetów firmowanych przez Caritas. Organizacja ta kojarzy się pozytywnie, jest dobrze odbierana w społeczeństwie i coraz częściej widzimy młodych ludzi w charakterystycznych czerwonych koszulkach – to stało się już znakiem fajnych inicjatyw. Dlatego w tej chwili wiele innych organizacji, np. samorządowych, wie już, do kogo się zgłaszać, gdy jest potrzebna pomoc przy przeprowadzeniu jakiejś akcji. Bo wolontariusze SKC są po prostu rozpoznawalni. W ciągu roku takich działań jest dużo i chyba nie ma miesiąca, w którym byłoby spokojnie – podkreśla Barbara Szuszkiewicz.

Reklama

Na swoim terenie i poza

Charakterystyczne dla SKC jest to, że działają na swoim terenie, czyli najlepiej wiedzą, w których obszarach ich pomoc jest potrzebna – czy są to ich koledzy ze szkoły, czy rodziny z ich miejscowości, czy może schroniska dla zwierząt. I tak są np. SKC, które przez cały rok zbierają fundusze na leczenie chorego dziecka. Ale ich praca nie ogranicza się jedynie do najbliższego otoczenia. Ponieważ wolontariusze działają dobrze, są angażowani również w akcje ogólne. To mogą być zbiórki żywności przed świętami albo pomoc przy Polach Nadziei. Jedno z kół wyszło z inicjatywą „Zakochani dla chorych” i teraz w pomyśle tym uczestniczą pozostałe. Dzięki SKC możliwe jest przeprowadzenie Diecezjalnego Dnia Dziecka – gdyby nie pomoc wolontariuszy, nie udałoby się tego zrealizować.

Wiele pracy, wiele efektów, a oni tacy zwyczajni. – Znam tych młodych ludzi i oni na pierwszy rzut oka nie różnią się niczym od swoich rówieśników. Ich „nienormalność” polega na tym, że im się naprawdę chce, a to dzisiaj jest postawa rzadko spotykana. Warto wyszukiwać w szkołach takie dzieci i młodzież i pomóc im w zorganizowaniu się. Mogą wiele – zachęca Barbara Szuszkiewicz.

2014-11-20 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

CitizenGo: ponad 200 tys. podpisów w obronie Alfiego Evansa

[ TEMATY ]

pomoc

Alfie Evans

Catholic News Agency

Alfi Evans

Alfi Evans

Już ponad 200 tys. osób podpisało petycję w obronie Alfiego Evansa, przygotowaną przez CitizenGo. Jej autorzy zachęcają do dalszego składania podpisów pod apelem adresowanym do władz szpitala Alder Hey, w którym przebywa chłopiec. CitizenGo Polska zaprasza też do wyrażenia solidarności z Alfiem i jego rodzicami poprzez zapalenie świecy przed jedną z ośmiu brytyjskich placówek konsularnych w Polsce.

Publikujemy treść petycji CitizenGo w obronie Alfiego Evansa, adresowanej do dyrekcji szpitala Alder Hey, w którym przebywa 2-letni chłopiec z poważnym uszkodzeniem mózgu.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej.

Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny.

Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy.

Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59).

"W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) .

Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii.

Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka:

Zamroczyło nam Panną Nietkniętą

rozmarynem, maruhą t miętą

od kadzideł i kwiatów, i zielska

zachorzała nam Panna Anielska!

Zachorzała chwalebnie przy święcie

na tęsknotę i sen i wniebowzięcie,

w kwietnym durze, w obciążeniu powiek,

śmierć ze snem Ją naszły po połowie.....

Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął,

z rąk nam parną zwisła zieleniną,

z rąk Ją potem żywą a umarłą -

srebrny poszum skrzydłami podgarnął...

Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni

Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)

CZYTAJ DALEJ

Bp Balcerek: wyrażamy wdzięczność polskim żołnierzom

W święto Wojska Polskiego wspominamy nie tylko wielkie wydarzenia historyczne, ale także wyrażamy naszą wdzięczność tym, którzy służą Ojczyźnie w mundurze polskiego żołnierza - mówił 15 sierpnia w Poznaniu bp Grzegorz Balcerek. Uroczysta Msza św. z udziałem oficerów i żołnierzy stacjonujących w Wielkopolsce odbyła się w kościele garnizonowym w Poznaniu.

„Dzień Wojska Polskiego to czas refleksji nad ofiarą, męstwem, a także nad wartością, jaką jest pokój i jednocześnie ceną, jaką często trzeba zapłacić, by tę wartość zachować” - mówił bp Balcerek. Przypomniał, że „gdy w sierpniu 1920 r. Polska stanęła w obliczu zagrożenia ze strony bolszewików, nasi przodkowie odpowiedzieli z odwagą i determinacją, i wówczas, właśnie 15 sierpnia, w dzień Matki Bożej, w święto jej Wniebowzięcia polskie wojska dokonały czegoś, co przeszło do historii jako Cud nad Wisłą”

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję