Nowy człowiek, nowa perspektywa i radość, która towarzyszy nam, braciom roku III.
W sobotę 18 października podczas uroczystej Eucharystii z rąk abp. Andrzeja Dzięgi przyjęliśmy strój duchowny. Obłóczeni bracia to: al. Paweł Górzyński z parafii św. Jakuba Apostoła w Szczecinie, al. Daniel Grocholewski z parafii św. Stanisława Kostki w Szczecinie, al. Łukasz Paluch z parafii Świętych Stanisława i Bonifacego BM w Świnoujściu, al. Mateusz Pluskota z parafii Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Brzezinach, al. Paweł Szeloch z parafii św. Stanisława BM w Szczecinie, al. Szymon Wandzel z parafii św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Kudowie-Zdroju (diecezja świdnicka), al. Łukasz Wójtowicz z parafii Przemienienia Pańskiego w Mieszkowicach.
Przygotowywaliśmy się do tego dnia przez modlitwy i rekolekcje, które wygłosił dla całej wspólnoty seminaryjnej o. Tomasz Knop z Częstochowy. Ojciec w swoich konferencjach naprowadzał nas i ukazywał drogę do dialogu z Jezusem.
Na Eucharystii obecni byli księża biskupi, nasi księża proboszczowie, moderatorzy seminarium, wykładowcy Wydziału Teologicznego. Podczas homilii bp Marian Błażej Kruszyłowicz przybliżył postać św. Łukasza Ewangelisty, patrona dnia. Później zwrócił się do nas, braci obłóczanych, byśmy w swoim życiu nie wybierali wygód, nie oglądali się za dobrem doczesnym, tylko szli i nieśli pomoc innym w potrzebie. Byśmy widzieli, do czego i do jakiej służby zostaliśmy wezwani.
Chcemy dziękować wszystkim, którzy wspierają nas na drodze naszego powołania, za każdy gest życzliwości i modlitwę mówimy: Bóg zapłać. My odwzajemniamy się naszą modlitwą za Was wszystkich.
27 sierpnia w klasztorze ojców franciszkanów we Wschowie odbyła się uroczystość obłóczyn.
Swoją formację w postulacie zakończyli bracia Krzysztof, Sebastian i Mateusz. Przyjęli nowe imiona oraz otrzymali habity zakonne, które nałożyli im prowincjałowie o. Leonard Bielecki i o. Alard Maliszewski. Dalej formować będą się w nowicjacie w Leżajsku. Będzie to dla nich czas przygotowań do pierwszych ślubów.
Wjazd do Jerozolimy, galeria sztuki średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Pan Bóg mnie obdarzył językiem wymownym, bym umiał pomóc strudzonemu krzepiącym słowem. Każdego rana pobudza me ucho, bym słuchał jak uczniowie. Pan Bóg otworzył mi ucho, a ja się nie oparłem ani się nie cofnąłem. Podałem grzbiet mój bijącym i policzki moje rwącym mi brodę. Nie zasłoniłem mojej twarzy przed zniewagami i opluciem. Pan Bóg mnie wspomaga, dlatego jestem nieczuły na obelgi, dlatego uczyniłem twarz moją jak głaz i wiem, że wstydu nie doznam.
Lubię ten okres, kiedy wszystkie Kościoły chrześcijańskie: wschodnie i zachodnie, w tym samym czasie celebrują Wielkanoc, a więc i Wielki Tydzień. Tak jest w tym roku. To pomaga uświadomić, że największe święto chrześcijańskie tak naprawdę łączy nas wszystkich. Bo wierzymy w tego samego Jezusa Chrystusa i mamy wiele wspólnych elementów naszej wiary i praktyk liturgicznych.
Zatem Anno Domini 2025 w Niedzielę Palmową w wielu miejscach Polski krzyżują się procesje z palmami, gdy katolicy i prawosławni świętują uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. W Wielki Czwartek w tym samym czasie będziemy świętować ustanowienie sakramentu eucharystii i kapłaństwa, które mają takie samo znaczenie w obu kościołach: wschodnim i zachodnim. Także w Wielki Piątek czcimy Mękę Pana Jezusa, nawet jeśli w nieco inny sposób, to wymowa celebracji jest taka sama. W obu Kościołach centrum obchodów stanowi adoracja krzyża. Kościół prawosławny nie zna wprawdzie drogi krzyżowej i nie umieszcza Najświętszego Sakramentu nad udekorowanym Grobem z figurą Jezusa, za to wierni niosą w procesji – nieznaną u nas - Świętą Płaszczenicę, czyli tkaninę z wizerunkiem Chrystusa leżącego w grobie, a następnie przed Płaszczenicą oddają głębokie pokłony, dotykając czołem posadzki świątyni. To właśnie Płaszczenica symbolizuje Grób Pański. Liturgie wschodnie są też dłuższe, mają więcej śpiewów chóralnych, ale też nasze Wielkopiątkowe obrzędy i śpiewy pieśni pasyjnych mają wyjątkowy charakter, pozwalają się skupić i autentycznie włączyć w Mękę Chrystusa. To chyba sprawia, że to nabożeństwo jest dla mnie co roku ogromnym przeżyciem i mocnym doświadczeniem wiary.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.