Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Sierpniowe muzykowanie w katedrze

Przy zabytkowych organach zasiadali na przemian artyści krajowi i zagraniczni zaś w transepcie świątyni występowały zespoły – najpierw dwukrotnie kameralne, potem orkiestrowe i chóralne

Niedziela szczecińsko-kamieńska 38/2014, str. 7

[ TEMATY ]

muzyka

Błażej Bubnowicz

Konkatedra w Kamieniu Pomorskim

Konkatedra w Kamieniu Pomorskim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sierpień był ostatnim miesiącem trwania 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. W tym miesiącu pięciokrotnie – w każdy piątkowy wieczór – katedra wypełniała się słuchaczami przybyłymi, by przeżyć ucztę duchową, jaką jest obcowanie z piękną muzyką „na żywo”. Przy zabytkowych organach zasiadali na przemian artyści krajowi i zagraniczni zaś w transepcie świątyni występowały zespoły – najpierw dwukrotnie kameralne, potem orkiestrowe i chóralne.

1 sierpnia organista Karol Mossakowski biorący po raz pierwszy udział w kamieńskim festiwalu zaprezentował Toccatę, adagio i fugę C-dur i Sonatę triową G-dur Johanna Sebastiana Bacha oraz Fantazję f-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta, a duet fletowy Agaty i Łukasza Długoszów wykonał szereg drobnych utworów będących opracowaniami znanych pozycji repertuarowych Bacha, Mozarta, Roberta Schumanna i Fryderyka Chopina. W następnym koncercie wystąpił organista polskiego pochodzenia André Siekierski z Francji, grając również dzieła Bacha, w tym szczególnie ulubione przez melomanów Preludium chorałowe „Wachet auf” i Passacaglię c-moll zaś Krakowski Kwintet Instrumentów Dętych wykonał Kwintet Johanna Christiana Bacha, najmłodszego syna J. S. oraz Pavanę Gabriela Fauré i bardzo interesujący Kwintet na instrumenty dęte Wojciecha Kilara.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Koncert 15 sierpnia miał szczególny charakter – poświęcony był pamięci zmarłej w ubiegłym roku organistki Magdaleny Czajki, wielokrotnie uczestniczącej w kamieńskich festiwalach. Charakter ów podkreślały płonące świeczki ustawione na brzegach ławek. Na organach grał (także po raz pierwszy w Kamieniu) młody solista Adam Tański, który odbywał swoje studia w klasie organów M. Czajki. Po wykonaniu dzieł Bacha i Mozarta zagrał on własną kompozycję – rodzaj skupionej kołysanki „Asumpta est Maria in coelum” (wzięta jest Maria do nieba) dedykowaną profesor Magdalenie Czajce. Solistą tego koncertu był też dawny szczecinianin, działający obecnie w Szwajcarii, znakomity skrzypek Bartłomiej Nizioł. Swój występ rozpoczął on błyskotliwym wykonaniem wirtuozowskiej Sonaty G-dur Eugène Ysaÿe’a „L’Aurore”, następnie po koncercie polskim B-dur Georga Philippa Telemanna zagranym przez Zespół Instrumentalistów „Camerata Nova” zaprezentował wraz z tymże zespołem Koncert skrzypcowy E-dur J. S. Bacha, urzekając słuchaczy nieprzeciętnym kunsztem technicznym i swoiście uduchowioną, pełną wyrazu interpretacją dzieła.

Koncert, który się odbył w następny piątek, był z kolei dedykowany żeglarzom z okazji Mistrzostw Europy w kl. Słonka Kamień Pomorski 2014. Wystąpił ostatni zagraniczny organista w tegorocznym festiwalu Jaroslav Tuma z Czech, który po przekonującej interpretacji dzieł Bacha i Mozarta zagrał własną 7-minutową Improwizację na zadany temat, a była nim antyfona „Salve Regina”. Drugą część koncertu wypełniła prezentacja fragmentów słynnego oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla. W wykonaniu ich wzięła udział znów szczecińska „Camerata Nova” – tym razem był to Zespół Wokalistów – oraz Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej. Wybrane fragmenty solowe śpiewało sześcioro wokalistów wyłonionych spośród uczestników Warsztatów Techniki i Interpretacji Wokalnej prowadzonych przez prof. Piotra Kusiewicza i dr Joannę Tylkowską-Drożdż. Całością precyzyjnie dyrygował Eugeniusz Kus.

Finałowy koncert został poprzedzony miłym akcentem. Były wieloletni organista katedry Władysław Lupa w uznaniu zasług dla tejże katedry i dla kamieńskiego festiwalu otrzymał Wielki Order św. Ottona z Bambergu. Przyjął on to odznaczenie z rąk metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi, który zaszczycił finał festiwalu swoją obecnością i pięknym słowem.

Koncert przebiegał pod znakiem litewskości. Przy organach zasiadł litewskiego pochodzenia solista Roman Szlaużys. Grał on Preludium i fugę D-dur Bacha (przed tygodniem wykonał to samo dzieło Jaroslav Tuma) oraz dwa utwory kompozytorów francuskich – Louisa Nicolasa Clerambaulta i Jeana Alaina. Po zakończeniu części organowej koncertu pojawili się w transepcie goście z Litwy – Męsko-Chłopięcy Chór „Ażuoliukas” oraz dyrygent i kompozytor Vytautas Miškinis. W programie ich występu dominowały łacińskie pieśni sakralne kompozytorów litewskich i innych, w tym utwory v. Miškinisa „O salutaris”, „Beata es Maria” i „Ave maris stella”.

Tak to śpiewająco zakończył się jubileuszowy 50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. Obejmował on jedenaście koncertów interesująco zapowiadanych przez prelegentów Mirosława Kosińskiego i Andrzeja Wątorskiego. Była to impreza ze wszech miar udana pod względem artystycznym, organizacyjnym i frekwencyjnym. Burmistrz Kamienia Pomorskiego Bronisław Grzegorz Karpiński, ogłaszając jej zakończenie, dziękował artystom, organizatorom, sponsorom oraz słuchaczom, zapraszając tychże na następny festiwal w 2015 r.

2014-09-17 15:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Promyczki Dobra muzycznie o św. Józefie

Wydawnictwo PROMYCZEK z okazji Roku św. Józefa zaprezentowało wyjątkowy utwór skierowany do najmłodszych. Piosenkę śpiewa zespół: Promyczki Dobra.

Premiera teledysku odbyła się 19.03.2021 r. w Uroczystość Świętego Józefa, Oblubieńca NMP.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie – źródło świętości życia

Niedziela Ogólnopolska 14/2018, str. 28-29

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Renáta Sedmáková/fotolia.com

Tajemnica Wcielenia nierozerwalnie związana jest z tajemnicą śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa. Trudno się zatem dziwić, że w kalendarzu katolickim uroczystość Zwiastowania niemal sąsiaduje z Wielkanocą, mimo że kojarzy się przede wszystkim z Bożym Narodzeniem

Jeśli kogoś dziwi ta koincydencja chrześcijańskich tajemnic, to prawdopodobnie padł ofiarą szkodliwych skrótów myślowych. Zarówno bowiem we Wcieleniu, jak i w świętach paschalnych chodzi o to samo dzieło, któremu na imię zbawienie człowieka. Chrystus przyszedł w ludzkim ciele, aby to ciało mogło być umęczone i zabite na krzyżu. Gdyby w tym miejscu kończyła się historia zbawienia, nie byłoby powodów do radości, dlatego trzeba dopowiedzieć najważniejsze: Chrystus przyszedł w ludzkim ciele, aby to ciało mogło zmartwychwstać.
CZYTAJ DALEJ

29. Kapituła Generalna Towarzystwa Świętego Franciszka Salezego wybrała nowego Przełożonego Generalnego

2025-03-25 16:48

[ TEMATY ]

wybory

salezjanie

Przełożony Generalny

Włodzimierz Rędzioch

Jak podaje Agenzia Info Salesiana, 11. następcą księdza Bosko został ks. Fabio Attarda.

Inspektorzy i delegaci, zgromadzeni w Domu Macierzystym w Valdocco w Turynie, po intensywnej drodze synodalnego rozeznania, wybrali na Przełożonego Generalnego księdza Fabio Attarda, który w pełni uosabia współczesną tożsamość salezjańską.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję