Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

„Per Artem ad Astra” w Krasnobrodzie

Niedziela zamojsko-lubaczowska 36/2014, str. 4

[ TEMATY ]

sztuka

muzyka

Archiwum festiwalu

Anna Piechura-Gabryś podczas recitalu w kościele pw. Zesłania Ducha Świętego

Anna Piechura-Gabryś podczas recitalu w kościele pw. Zesłania Ducha
Świętego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielę, 17 sierpnia br., w Sanktuarium Maryjnym w Krasnobrodz`ie rozpoczął się VIII Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra”, nad którym patronat honorowy objął bp Marian Rojek, ordynariusz diecezji zamojsko-lubaczowskiej. Wydarzeniu temu patronuje także burmistrz Krasnobrodu Wiesław Chmielowiec.

Reklama

Niezmiennie od ośmiu już lat organizatorami tego muzycznego przedsięwzięcia są: Krasnobrodzki Dom Kultury i Fundacja Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej „Divertimento” z Warszawy, zaś współorganizatorami – Urząd Miejski w Krasnobrodzie i krasnobrodzkie parafie: Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny i Zesłania Ducha Świętego. Funkcję dyrektora festiwalu sprawuje Elżbieta Ostrowska – inicjatorka tego wydarzenia, prezes Fundacji Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej „Divertimento”, dyrektorem artystycznym jest dr Jarosław Wróblewski, zaś funkcję koordynatora pełni Mariola Czapla – dyrektor Krasnobrodzkiego Domu Kultury. Patronat medialny nad Festiwalem objęli: TVP Lublin, Tygodnik Katolicki „Niedziela Zamojsko-Lubaczowska”, Warszawski Tygodnik „Idziemy”, Katolickie Radio Zamość, Radio Lublin, zamosconline.pl. oraz „Gazeta Krasnobrodzka”. Sponsorzy festiwalu to: DE SOTO Sp. z o.o., TAT Elektronik Centrum Organów Kościelnych, Polskie Towarzystwo Bachowskie, Ośrodek Wypoczynkowy „NATURA” w Krasnobrodzie oraz drukarnia „Zadruk” z Zamościa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tegoroczny festiwal rozpoczął się koncertem inauguracyjnym w wykonaniu dwóch młodych organistów Jakuba Woszczalskiego – laureata ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Konkursu Organowego organizowanego w ramach poprzedniej edycji „Per Artem ad Astra”, i Tomasza Zebury – uczestnika pierwszej edycji konkursu. Zanim to jednak nastąpiło oficjalnego otwarcia festiwalu dokonała dyr. Mariola Czapla i dr Jarosław Wróblewski – dyrektor artystyczny festiwalu. Wśród licznie zgromadzonej publiczności obecny był przedstawiciel władz samorządowych, przewodniczący Rady Miejskiej Kazimierz Misztal.

Zanim miłośnicy muzyki usłyszeli pierwsze dźwięki krasnobrodzkich organów, w świat muzyki organowej wprowadził obecnych dr Jarosław Wróblewski, który jako wytrawny znawca tego tematu, organista i muzyk kameralny, z nieukrywaną przyjemnością i wyczuwalną pasją opowiedział o prezentowanych tego wieczoru utworach oraz przybliżył sylwetki młodych wykonawców.

Pierwszy koncert tegorocznego festiwalu można na pewno zaliczyć do udanych. Gromkie brawa publiczności nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że występ bardzo się podobał. Były gratulacje, słowa uznania, kwiaty i wspólne pamiątkowe zdjęcie. Niedzielny wieczór zakończył się zaproszeniem na kolejne wydarzenia festiwalowe.

2014-09-03 16:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piazzolla wielkoformatowy

[ TEMATY ]

sztuka

Materiał prasowy

„Oblivion,” „Milonga del Ángel” czy „Libertango”, a może „Adiós Nonino” – co jest opus magnum Astora Piazzolli? Geniusza, który grając na bandoneonie, stworzył swój własny świat ekspresji, nazwany nuevo tango. Na tym maleńkim instrumencie wyczarował jedyną w swoim rodzaju tango operitę (jak sam ją określił) „Maria de Buenos Aires”.

Choć wspaniałe dzieło Argentyńczyka kroczy przez sceny świata, z ikoniczną interpretacją Gidona Kremera, to od polskiej premiery (6 czerwca 2009 r. na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Malta w Poznaniu, miała miejsce dokładnie 41 lat po światowej prapremierze) melomani nie mieli szczęścia do wystawień. Aż tu nagle, 4 stycznia, trafiło na afisz Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie (kierownictwo muzycznie Krzysztofa Meisingera), a przed nami wręcz sensacyjna inscenizacja w Basenie Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej (premiera 18 stycznia). Operitę wyreżyserował Michał Znaniecki, szefostwo muzyczne objął Hadrian Tabęcki, a w tytułowej roli usłyszymy Alicję Węgorzewską, szefową WOK.
CZYTAJ DALEJ

Świadek Jezusa

Był poczytnym pisarzem, żarliwym kontrreformatorem, a nade wszystko – wybitnym teologiem. Często nazywany jest drugim, po św. Bonifacym, apostołem Niemiec.

Piotr Kanizjusz urodził się w Nijmegen w Niderlandach i od najmłodszych lat marzył o sprawowaniu posługi kapłańskiej. Krok ku temu uczynił przez podjęcie studiów teologicznych w Kolonii. W 1543 r. wstąpił do Towarzystwa Jezusowego w Moguncji. Swoimi przymiotami intelektualnymi i duchowymi szybko zaskarbił sobie uznanie otoczenia, o czym świadczy fakt, że jeszcze zanim przyjął święcenia, kilkukrotnie wysyłano go z poselstwem do cesarza Karola V. Święcenia kapłańskie przyjął w 1546 r. Rok później, jako teolog biskupa Augsburga, przybył na sobór trydencki.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: rozpoczęto prace w sprawie beatyfikacji króla Belgów, Baldwina I

2024-12-21 16:50

[ TEMATY ]

beatyfikacja

papież Franciszek

Baldwin I

Adobe Stock

Podczas swojej niedawnej podróży apostolskiej do Belgii Ojciec Święty Franciszek ogłosił rozpoczęcie procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego Baldwina, króla Belgów. Następnie Sekretariat Stanu ogłosił, że Dykasteria Spraw Kanonizacyjnych będzie promować i inicjować tę sprawę z urzędu.

Chcąc zrealizować to postanowienie, Dykasteria rozpoczęła planowany proces, powołując 17 grudnia 2024 r. regularną Komisję Historyczną, złożoną z wybitnych ekspertów w dziedzinie badań archiwalnych i historii Belgii, w celu zebrania i oceny dokumentacji dotyczącej króla Baldwina (Baudouina) . czytamy w komunikacie opublikowanym przez Dykasterię Spraw Kanonizacyjnych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję