Odwiedzamy dziś miejsce, gdzie bł. Karolina Kózkówna, która również straciła życie w sposób gwałtowny i nieoczekiwany, gromadzi przeżywających traumę tych, którzy nie mogą sobie z tym poradzić.
Sto lat temu
Dlaczego bł. Karolina jest patronką ofiar wypadków komunikacyjnych i przestępstw? pyta retorycznie o. Andrzej Serafin Suda OFM, jeden z kapłanów, którzy od kilku lat towarzyszą osobom wychodzącym z traumy podczas warsztatów organizowanych w Zabawie k. Tarnowa. Przyjrzyjmy się wydarzeniu sprzed stu lat: Rodzice stracili ukochaną córkę. Co musieli przeżywać? Długo wyrzucali sobie, że córce nie pomogli matka była w tym czasie w kościele, a ojca powstrzymał żołnierz, który uprowadził dziewczynę. Potem przez kilkanaście dni nie można było odnaleźć jej ciała... Koszmar. I naturalne etapy przeżywania traumy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Dobrze wie o tym Bożena Staszewska, psycholog z 30-letnim stażem, jedna z inicjatorek Centrum Terapii po Traumie w Zabawie, która sama przeżyła podobną tragedię. W 2000 r. stracili z mężem 14-letniego syna, który został zamordowany przez kolegów. Szukano go półtora miesiąca. Pani Bożena, idąc za pragnieniem serca, zaczęła wraz z mężem przyjeżdżać do Zabawy i pomagać tym, którzy przeżyli lub przeżywają podobne dramaty.
Warsztaty
Reklama
Pierwsze warsztaty i rekolekcje dla osób przeżywających utratę bliskich odbyły się w lipcu 2012 r. Spotkania odbywają się w wyznaczone weekendy. Noclegi i wyżywienie są darmowe, trzeba tylko wcześniej zgłosić chęć uczestnictwa, bo miejsc nie jest zbyt wiele zazwyczaj w warsztatach bierze udział kilkanaście osób (maksymalnie 16), psycholog, obecny jest także kapłan.
Reklama
Różnymi drogami Pan Bóg prowadzi człowieka. Widać bł. Karolina chciała mnie mieć tutaj przy sobie... Na pewno nie byłbym na tym etapie fizycznym i duchowym, gdyby nie bł. Karolina. Ileż ja łask otrzymałem za jej wstawiennictwem! podkreśla bernardyn. Podczas warsztatów towarzyszę ich uczestnikom nie tylko jako ksiądz mówi o swojej posłudze w tym miejscu o. Suda. Zwyczajnie jestem z nimi. Staram się ich wysłuchiwać, razem z nimi płaczę i wiele się uczę. Człowiek, który tu dociera, zawsze chce coś z siebie wyrzucić. Przyjeżdżają nie tylko rodzice czy współmałżonkowie, ale także ci, którzy przeżywają traumę wraz z najbliższymi zmarłych, choć nie zawsze o tym mówią ciocie, rodzeństwo, znajomi. Wiele osób prosi mnie o rozmowę. Nierzadko odbywają się tu także najszczersze spowiedzi z całego życia. To jest ludziom bardzo potrzebne. Często wymieniamy telefony i te osoby potem dzwonią, żeby porozmawiać, gdy zajdzie taka potrzeba. Ale to nie ja jestem tutaj najważniejszy. Najważniejszy jest Pan Bóg, który poprzez różnych ludzi pragnie leczyć rany, o których wie nieraz tylko On sam. Na warsztatach jest czas na rozmowę z psychologiem, na otwarcie serca, wypowiedzenie swojego bólu i przemyślenie pewnych spraw. To nieraz także czas na pożegnanie. Jedna z osób, która tu przyjechała, przyznała, że dopiero w tym miejscu po ośmiu latach od śmierci syna zdołała się z nim pożegnać naprawdę. Wcześniej był pogrzeb, przeżyty dzięki końskiej dawce środków psychotropowych... Często jest tak, że dopiero po jakimś czasie tak bardzo doświadczony i zraniony człowiek chce się otworzyć, przyznaje, że sobie nie radzi. Podczas warsztatów mocnym doświadczeniem dla uczestników jest poznanie innych osób, przeżywających podobne tragedie okazuje się, że nie jesteśmy sami. Potem już na własną rękę ludzie się organizują, by uczestniczyć w takich spotkaniach, wspierają się, rozmawiają. Przyjeżdżają tu bardzo różne osoby: okaleczone, sfrustrowane, rozgoryczone. Wielu towarzyszy przekonanie, że dadzą sobie radę lub „jakoś to będzie”. Jednak z czasem uświadamiają sobie, że potrzebują pomocy. Zaczynają się otwierać, mówić o tym, co przeżyli. Dostrzegają, że można żyć, choć jest ciężko. Nikt jednak nie obiecywał, że będzie łatwo. Ale przede wszystkim nie jesteśmy sami podkreśla zakonnik.
W trakcie warsztatów są pewne punkty stałe, m.in. sobotnia Droga Krzyżowa śladami męczeństwa bł. Karoliny. To nabożeństwo zawsze kończy się stacją Zmartwychwstania zaznacza o. Suda. Żadna śmierć nie jest końcem, zawsze jest początkiem i zawsze przynosi owoce. Jakie owoce przyniosła śmierć bł. Karoliny? Widzimy dziś, że jej męczeństwo leczy, że wciąż owocuje.
Droga Krzyżowa odbywa się w Zabawie także każdego 18. dnia miesiąca. W tym czasie gromadzi się tu kilka tysięcy osób. Podczas tego nabożeństwa za wiernymi idzie kilkunastu księży, którzy spowiadają, rozmawiają z ludźmi. Ale oprócz księży idą także psycholog, prawnicy. Ci ostatni są tu po to, by pomóc, by podpowiedzieć ludziom, którzy są zagubieni, jak sobie poradzić z formalnościami, gdzie się zgłosić, jakie działania podjąć w związku np. z odszkodowaniami. Osoby w traumie nie myślą o takich rzeczach, a przecież nie można pewnych spraw zostawić wyjaśnia o. Suda.
Kaplica Męczenników i pomnik
W 2004 r. w sanktuarium bł. Karoliny Kózkówny w Zabawie powstała kaplica Męczenników XX wieku i Ofiar Przemocy. W miejscu tym umieszczane są tablice z imionami młodych osób, które zostały zamordowane, w księdze pamięci zaś zapisane są ich życiorysy. Inicjatorom chodzi o to, by te osoby ocalić od zapomnienia.
Reklama
Wizualnym dopełnieniem przesłania tego miejsca jest pomnik „Przejście”. To pierwsze takie miejsce w Europie. Opiekun sanktuarium ks. kustosz Zbigniew Szostak i członkowie zawiązanego przy sanktuarium bł. Karoliny Stowarzyszenia Pomocy Ofiarom Wypadków i Katastrof Komunikacyjnych oraz Przemocy „Przejście” wciąż szukają sposobów na wszechstronne rozwinięcie tych inicjatyw, by jak najszerzej docierać z pomocą do ludzi, którzy stracili bliskich, ale i do tych, którzy przeżyli wypadek i potrzebują rehabilitacji ciała i duszy.
Pomnik przedstawia przerwany wykres EKG, przerwaną akcję serca. To bardzo głęboka i bogata symbolika. Pionowa belka krzyża pokazuje, dokąd zmierzamy wskazuje na niebo. Pozioma nas przygarnia wyjaśnia o. Suda. Pomnik złożony jest z ośmiu bram, które są symbolicznymi etapami wychodzenia z traumy nie tylko w sferze psychicznej, ale i duchowej. Przy bramach umieszczone są cytaty z Pisma Świętego, stanowiące symboliczną drogę wyjścia z traumy.
Po katastrofie autokaru pod Jeżewem w 2005 r., w której zginęli maturzyści jadący na Jasną Górę, do Zabawy zaczęto przywozić krzyże z miejsc wypadków. Te krzyże zostały wbudowane w fundamenty pomnika, natomiast nazwiska tragicznie zmarłych umieszczane są w złożonej na ołtarzu w sanktuarium bł. Karoliny księdze pamięci, przy której nieustannie świeci się światło. Każdego 10. i 18. dnia miesiąca odprawiana jest Msza św. w intencji wszystkich wpisanych do tej księgi osób.
Zrzucone maski
O. Serafin mówi, że owocem podejmowanych w Zabawie działań są przemienione ludzkie serca. Uczestnicy spotkań i warsztatów zaczynają ze sobą rozmawiać, zawiązują się prawdziwe przyjaźnie. Wyjście z traumy wiąże się ze zrzuceniem masek. Te osoby zaczynają się cieszyć życiem. A na ten jeden uśmiech, na jedną łzę warto czekać nieraz nawet kilka lat! podkreśla zakonnik.
* * *
Zainteresowani uczestnictwem w warsztatach organizowanych przez Stowarzyszenie „Przejście” znajdą szczegółowe informacje na stronie: www.przejscie.com.