Reklama

Święta i uroczystości

Wzięta do niebieskiej chwały

W Kościołach wschodnich mówi się o Zaśnięciu i Odpocznieniu, Zachód wspomina o Przejściu i Wniebowzięciu, a w Polsce czcimy Pannę Zielną lub Żniwną

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Teologowie spierali się, czy Matka Boga została dotknięta śmiercią, czy też, jako wolna od grzechu pierworodnego, jedynie zasnęła. Jednak w całym świecie chrześcijańskim obchody związane z końcem ziemskiego życia Najświętszej Maryi Panny są ważnymi uroczystościami roku liturgicznego, z którymi wiążą się liczne zwyczaje i które wrosły mocno w kulturę wielu narodów.

Intuicja Wschodu i Zachodu

Przekonanie o tym, że Najświętsza Maryja Panna po śmierci nie pozostała na ziemi, ale Jej uwielbione ciało zostało zabrane przez Jezusa do nieba, było powszechne w Kościele od początków jego istnienia. Cesarz Maurycy na przełomie VI i VII wieku polecił obchodzić w całym Cesarstwie Wschodnim 15 sierpnia jako święto dla uczczenia tej tajemnicy. Można przypuszczać, że istniało ono już znacznie wcześniej, a władca rozciągnął je jedynie na całe imperium.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Rzymie święto było obchodzone w VII wieku, o czym świadczy fakt, że papież Sergiusz I ustanowił z tej okazji uroczystą procesję, zaś żyjący w IX wieku papież Leon IV dodał do tego święta wigilię i oktawę.

Również w Kościołach: ormiańskim, abisyńskim, chaldejskim, syryjskim, maronickim i koptyjskim głoszona była prawda, że ciało Maryi zostało wzięte do nieba.

W kwestii zakończenia ziemskiej drogi Bogurodzicy teologowie podzielili się na dwie grupy. Zwolennicy nauki głoszącej, że Maryja nie umarła, tzw. immortaliści, podkreślają, że śmierć jest następstwem grzechu, a Maryja jako Niepokalanie Poczęta nie podlega prawu śmierci. Natomiast tzw. mortaliści są zdania, że powszechność śmierci przynależy do ludzkiej egzystencji, dlatego obejmuje także Maryję, gdyż uwolnienie Jej od grzechu pierworodnego nie likwiduje cierpień fizycznych ani śmierci. Przemawia za tym również tradycja Kościoła, zwłaszcza wschodniego, który mówił o zaśnięciu Maryi, co sugeruje łagodną śmierć, bez konsekwencji, jaką jest rozkład ciała.

Reklama

Z duszą i ciałem

W ikonografii chrześcijańskiej dominują dwa typy wyobrażeń: na Wschodzie przedstawia się Zaśnięcie Bogurodzicy, która leży na łożu, otoczona przez Apostołów, a u wezgłowia stoi Pan Jezus trzymający na rękach niemowlę. Symbolizuje ono czystość duszy Maryi. Na Zachodzie przeważają obrazy, na których Matka Boża, w asyście aniołów, stoi na tle świetlistego nieba.

Ponad 1600-letnia wiara Kościoła została wyrażona w 1950 r. w dogmacie o Wniebowzięciu Maryi. Jak czytamy w konstytucji apostolskiej „Munificentissimus Deus”, którą w 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Maryi, Matka Boża „po zakończeniu ziemskiego życia z duszą i ciałem została wzięta do chwały niebieskiej”.

Dokument ten nie wypowiada się w kwestii śmierci Maryi, mówi jedynie o „zakończeniu ziemskiego życia” – daje tym samym do zrozumienia, że problem śmierci jest drugorzędny, a znacznie ważniejsze jest to, że Maryja została uwielbiona w pełni swojego człowieczeństwa, a więc „z duszą i ciałem”, i znajduje się w niebie – czyli we wspólnocie chwały z Chrystusem Zmartwychwstałym. Wniebowzięcie jest zatem dopełnieniem i ukoronowaniem wszystkich innych przywilejów Matki Chrystusa.

Polska czci Wniebowziętą

Kościół podniósł obchody Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny do rangi uroczystości. 15 sierpnia jest więc jednym z najważniejszych świąt, do których wierni przygotowywali się poprzez post ścisły, a po nim obchodzona była oktawa, zniesiona dopiero w 1969 r. O tym, że było to święto bardzo popularne, świadczy fakt, że w Polsce na ponad 3 tys. kościołów i kaplic dedykowanych Matce Bożej aż 600 jest pod wezwaniem Jej Wniebowzięcia. Jest ono tytulaturą bazylik i kościołów katedralnych w Gnieźnie, Białymstoku, Pelplinie, Płocku, Włocławku, Łowiczu, Sosnowcu czy Kołobrzegu. Wzięcie Maryi z ciałem i duszą do nieba przemawiało do wyobraźni wiernych, którzy w ciągu stuleci stworzyli bogatą tradycję obchodów święta i liczne zwyczaje. Ważną okolicznością jest fakt, że obchody przypadają na zakończenie żniw i innych prac na roli. Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest więc okazją do podziękowania za zbiory i do prośby o urodzaje. Zaś na pamiątkę przekazu, że Apostołowie zamiast ciała Maryi znaleźli w Jej grobie kwiaty, wierni przynoszą 15 sierpnia do kościołów kwiaty, zioła i kłosy zbóż. Inwencja twórców tych bukietów jest niewyczerpana, w różnych regionach tworzone są rozmaite wzory. Wiąże się to również z wiarą, że poświęcone w tym dniu zioła otrzymują moc leczniczą.

2014-08-05 15:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowzięcie Matki Boskiej w tradycjach różnych narodów

[ TEMATY ]

wniebowzięcie

Archiwum

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, obchodzona przez Kościół katolicki 15 sierpnia, sięga V wieku i jest rozpowszechniona w całym chrześcijaństwie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że Nowy Testament nigdzie nie wspomina o ostatnich dniach życia, śmierci i o Wniebowzięciu Matki Bożej. Nie ma Jej grobu ani Jej relikwii.

Tajemnicę wzięcia Maryi do nieba z ciałem i duszą ogłosił jako dogmat wiary 1 listopada 1950 r. papież Pius XII. Uroczystość tę obchodzi zarówno Kościół katolicki na Zachodzie, jak i chrześcijaństwo wschodnie, w którym nosi ona nazwę Zaśnięcia Matki Bożej.

CZYTAJ DALEJ

Święcenia biskupie ks. Kryspina Dubiela w sierpniu w Leżajsku

2024-08-02 09:14

przemyska.pl

Ks. Kryspin Dubiel przyjmie święcenia biskupie w Leżajsku

Ks. Kryspin Dubiel przyjmie święcenia biskupie w Leżajsku

Jak informuje abp Adam Szal metropolita przemyski w komunikacie święcenia biskupie ks. Kryspina Dubiela, kapłana pochodzącego z archidiecezji przemyskiej odbędą się 24 sierpnia w Leżajsku.

Metropolita przemyski prosi w komunikacie o modlitwę za arcybiskupa nominata, którego papież Franciszek mianował nuncjuszem apostolskim w Angoli oraz na Wyspach Świętego Tomasza i Książęcej.

CZYTAJ DALEJ

Prolog Pieszej Pielgrzymki z Góry - dzień 1 [relacja]

2024-08-01 22:29

ks. Łukasz

Pielgrzymi gr. 14

Pielgrzymi gr. 14

Mimo, że oficjalna data wyjścia 44. Pieszej Pielgrzymki Wrocławskiej na Jasną Górę zaplanowane jest na 3 sierpnia, już dziś pielgrzymi gr. 14 z Ziemi Górowskiej wyruszyli w drogę, tak, aby 3 sierpnia dołączyć nurtu głównego w Trzebnicy. Dziś pielgrzymowało 29 osób.

To była pielgrzymka w pielgrzymce. Zaprosiliśmy także do pielgrzymowania jednego dnia do Głębowic, gdzie po przyjściu pielgrzymów odbyło się nabożeństwo ku czci NMP z Góry Karmel - Pośredniczki Łask Wszelkich. Była to okazja do przyjęcia szkaplerza. Z tej możliwości skorzystało 5 osób, a podczas drogi przygotowywaliśmy się do tego wydarzenia - zaznacza ks. Łukasz Romańczuk, przewodnik gr. 14.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję