Reklama

Uczniowie na rekolekcjach, a gdzie nauczyciele?

Niedziela przemyska 51/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobrą tradycją w wielu szkołach podstawowych i średnich stały się szkolne rekolekcje wielkopostne czy adwentowe. Pomimo różnych sposobów ich prowadzenia, główny cel pozostaje ten sam. Jest nim duchowe przygotowanie dzieci i młodzieży do godnego przeżywania Świąt, a także zachęta do przestrzegania zasad moralnych, którymi w życiu powinien kierować się każdy chrześcijanin. Niestety, coraz bardziej powszechne staje się dzisiaj narzekanie na niewłaściwe postępowanie młodego pokolenia. Często celem życia młodych stają się wzorce ukazywane w filmach sensacyjnych, gdzie wszechobecna jest przemoc, pogoń za pieniędzmi i władza, a także zupełny brak zasad moralnych. Młody człowiek spędzając po kilka godzin dziennie przed telewizorem i oglądając drastyczne, brutalne sceny, staje się mniej wrażliwy na dobro i piękno. Natomiast trzydniowe rekolekcje stanowią dla niego pewnego rodzaju oderwanie od szarej, codziennej rzeczywistości i pozwalają skoncentrować się na poszukiwaniu sensu życia. Autentyczny udział w rekolekcjach staje się dla wielu młodych osób źródłem głębokich przeżyć duchowych prowadzących często do nawrócenia i zmiany grzesznego sposobu myślenia, a także postępowania. Dlatego rodzicom, nauczycielom i katechetom powinno zależeć na tym, aby społeczność szkolna wyniosła jak najwięcej korzyści z tych duchowych ćwiczeń.

Obecnie wiele szkół docenia znaczenie rekolekcji dla społeczności uczniowskiej i nauczycielskiej, a także podchodzi dość odpowiedzialnie do działań związanych z ich organizowaniem. Dyrekcja, nauczyciele i wychowawcy szkół, w których uczy się młodzież katolicka, uczestniczą w różnym stopniu w rekolekcjach. Znaczna grupa nauczycieli pomaga katechetom w opiece nad dziećmi i młodzieżą. Również czuwają oni nad porządkiem i bezpieczeństwem uczniów podczas drogi ze szkoły do kościoła. W takich szkołach nie ma poważnych problemów związanych z udziałem młodzieży w praktykach religijnych. Doświadczeni pedagodzy wiedzą, że oni sami mają być pierwszym i najważniejszym wzorem do naśladowania dla swoich wychowanków. Przecież młode pokolenie poszukuje autorytetów i najczęściej w oparciu o nie buduje własny system wartości. Rekolekcje szkolne są niewątpliwie dobrym sprawdzianem wzajemnego zrozumienia i współdziałania między osobami odpowiedzialnymi za wychowanie młodzieży i dzieci.

Mając na uwadze liczne dobrodziejstwa płynące z pełnego uczestnictwa w rekolekcjach należy postawić trudne i może kłopotliwe pytanie - dlaczego w niektórych szkołach oprócz katechetów, tak mało osób jest zainteresowanych udziałem w nich uczniów. Wynikiem tej bierności są fakty, z których wynika, że wielu nauczycieli pozostaje w tym czasie w szkole lub w domu, wykorzystując dni wolne od nauki do robienia przedświątecznych porządków. Natomiast znaczna część młodzieży biorąc przykład ze swoich pedagogów również nie uczestniczy w rekolekcjach. Nie ulega wątpliwości, iż takie postępowanie jest niezgodne z etyką nauczyciela, a także nie ma nic wspólnego z poczuciem dobrze rozumianej odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów, którzy biorąc udział w rekolekcjach są na zajęciach poza szkołą i mają prawo do opieki. Przecież dni rekolekcji stanowią dla nauczycieli normalny okres pracy pedagogicznej i wychowawczej z młodzieżą, a nie są czasem płatnego urlopu bez żadnych zobowiązań. Nie można przecież całą odpowiedzialnością za przygotowanie i przeprowadzenie rekolekcji obarczać jednego czy dwóch katechetów, gdyż bez pomocy nauczycieli nie będą oni w stanie poradzić sobie z grupą liczącą nieraz kilkuset uczniów.

Konieczna zatem staje się wzajemna współpraca, zrozumienie i pomoc w trudnym dziele wychowania dzieci i młodzieży. Rekolekcje adwentowe są jednym z wielu sposobów duchowego formowania uczniów przez ukazywanie im trwałych i niezmiennych zasad moralnych będących podstawą życia każdej zdrowej etycznie społeczności ludzkiej. Przecież od młodego pokolenia będzie zależeć przyszłość Ojczyzny i Kościoła. Dlatego też troska o jego wychowanie jest wspólnym i najważniejszym obowiązkiem rodziny, szkoły i Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Każde cierpienie połączone z Chrystusowym krzyżem umacnia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Graziako

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 25-30.

Poniedziałek, 29 kwietnia. Święto św. Katarzyny ze Sieny, dziewicy i doktora Kościoła, patronki Europy

CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II kanonizował siostrę Faustynę Kowalską 30 kwietnia 2000 roku.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Papieska intencja na maj: o dobrą formację sióstr zakonnych, zakonników i kleryków

2024-04-30 17:23

[ TEMATY ]

modlitwa

zakonnica

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

W maju Ojciec Święty poleca naszej modlitwie kleryków, zakonników i siostry zakonne odbywających formację. Jak podkreśla w filmowej prezentacji tej intencji, każde powołanie musi być kształtowane przez łaskę Pana.

Franciszek wraca nieraz do tematu integralnego kształcenia, zwłaszcza na spotkaniach ze wspólnotami seminaryjnymi. „Nie możemy zaoferować jednolitych i gotowych odpowiedzi na dzisiejszą złożoną rzeczywistość, ale musimy zainwestować naszą energię w głoszenie tego, co najważniejsze, czyli Bożego miłosierdzia, i ukazywać je poprzez bliskość, ojcostwo, łagodność, doskonaląc sztukę rozeznawania” - zwracał uwagę papież na jednej z takich audiencji. Jak dodawał, ruchliwość i otwartość charakteryzuje nie tylko formujących, ale całą wspólnotę wiernych, która zawsze pragnie podążać za natchnieniami Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję