W dniach 15-18 maja 2014 r. w Sarajewie, stolicy Bośni i Hercegowiny, odbyło się międzynarodowe spotkanie odpowiedzialnych za duszpasterstwo uniwersyteckie w Europie, którzy swój apostolat realizują w ramach posługi w Komisji ds. Katechezy, Szkół i Uniwersytetów Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE). Obowiązki przewodniczącego Komisji pełni abp Marek Jędraszewski, metropolita łódzki. W obradach uczestniczyła także przewodnicząca Europejskiego Komitetu Szkolnictwa Katolickiego (CEEC) dr Christine Mann. Na obrady przybył kard. Vinko Puljić, arcybiskup Sarajewa. Mszy św. na zakończenie uroczystości przewodniczył bp Franjo Komarica, przewodniczący Konferencji Episkopatu Bośni i Hercegowiny.
Budzenie Europy
Temat obrad brzmiał: „Osobista formacja chrześcijańska i duchowe towarzyszenie nauczycielom katolickim w szkołach”. Około 70 uczestników kongresu, w tym biskupi oraz odpowiedzialni za duszpasterstwo przedstawiciele Konferencji Biskupów Europy, jak również zaproszeni przez CCEE i CEEC kierownicy i nauczyciele katechezy, zastanawiało się nad rolą i zadaniami katolickich nauczycieli w szkole. Spotkanie zostało zorganizowane we współpracy z Konferencją Biskupów Bośni i Hercegowiny.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Główny temat: „Chrześcijańskie wychowanie i duchowe towarzyszenie nauczycieli w szkole” przedstawił bp Eric Aumonier, prezydent sekcji „Szkoła” z komisji „Katecheza, Szkoła, Uniwersytet” CCEE. Temat został poddany analizie przez ekspertów oraz poszerzony o liczne sugestie i informacje. Choć pozycja katolickiego nauczyciela w dużej mierze zależy od sytuacji, czy naucza on w szkole katolickiej, czy w państwowej, można ogólnie stwierdzić w odniesieniu do Europy, że nauczyciele, pomimo wielu trudności, swoją wychowawczą funkcję pełnią ofiarnie.
W szkole katolickiej
Mimo sygnalizowanych trudności uczestnicy obrad byli zgodni, że zbudowanie szkolnej wspólnoty dzisiaj jest jeszcze możliwe, pod warunkiem, że opiera się ona na Chrystusie. Zwrócono uwagę na troskę i pomoc ze strony całej chrześcijańskiej wspólnoty (parafie, stowarzyszenia) Kościół jako całość może służyć wspólnocie wychowawczej. Tylko w ten sposób można zapewnić spójność i zgodność między projektami wychowawczymi szkoły i chrześcijańskiej wspólnoty. Wśród wielu propozycji, które pojawiły się podczas obrad, można dostrzec ideę chrześcijańskich kryteriów wychowawczych, które mogą ocenić treść wszystkich nauczanych przedmiotów w świetle nauki Chrystusa.
Na podstawie Zenit.org