Szkoła jest beneficjentem Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Od grudnia 2009 r. do grudnia 2013 r. została rozbudowana, przebudowana i wyposażona ze środków unijnych (85 proc.) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (15 proc.).
Od kwietnia w centrum miasta wyróżnia się nowoczesny kompleks, kryjący w swoim wnętrzu doskonale wyposażone specjalistyczne skomputeryzowane pracownie: rzeźby, jubilerskie, ceramiczne, graficzne, fotograficzne i multimediów, sale lekcyjne wyposażone w nowy, nowoczesny sprzęt i zaudiowizualizowane, bibliotekę ze stanowiskami skomputeryzowanymi do pracy własnej, gabinet psychologa, sale gimnastyczne wraz z siłownią, gabinet pielęgniarki, jadalnię i kuchnię, patio (małe i duże) oraz dwupoziomową salę galeryjną im. Jerzego Dudy-Gracza i aulę ze sceną, garderobami, w pełni zaaudiowizualizowaną i wyposażoną na potrzeby teatru, kina, konferencji itd.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Kształcenie
Reklama
W komfortowych warunkach kształcenie ogólne towarzyszy artystycznemu i jest prowadzone na kierunkach: ceramika, jubilerstwo i grafika użytkowa formy wydawnicze, ponadto od tego roku eksperymentalnie szkoła, jako jedyna w Polsce, prowadzi dwa przedmioty kultura klastyczna oraz drama i muzyka. Zespół Szkół Plastycznych obejmuje dwa typy szkół Liceum Plastyczne, po ukończeniu gimnazjum, nauka trwa tu 4 lata oraz Ogólnokształcącą Szkołę Sztuk Pięknych, po ukończeniu szkoły podstawowej, nauka trwa w niej 6 lat. W jednym i drugim przypadku uczniowie kończą naukę, zdając egzamin dyplomowy i maturę oraz otrzymują dyplom ukończenia z tytułem plastyka o danej specjalności.
Mamy szczęście, że do naszej szkoły przychodzą uzdolnieni młodzi ludzie, uwrażliwieni na piękno, na człowieka, zwykle dobrzy mówi Anna Maciejowska, dyrektor szkoły. Uczniów nazywa swoistym kwiatem społeczeństwa polskiego, który należy pielęgnować. Wyrazem takiego dbania są m.in.: wysoki poziom kształcenia, dobre warunki, bezpieczeństwo, indywidualne i partnerskie podejście do ucznia, a także dyscyplina pracy i kultura osobista. W procesie kształcenia przez sztukę absolwenci są dobrze wykształceni zawodowo, ogólnie, humanistycznie i językowo. Wszyscy, także ci, którzy nie kontynuują edukacji w zakresie artystycznym, są dobrze przygotowani na przyszłość, ponieważ przez te lata nabywają umiejętności kreatywnego podejścia do życia, zarówno zawodowego, jak i osobistego.
Dorobek
Reklama
Szkoła już teraz ma powody do dumy i może pochwalić się możliwościami, osiągnięciami i ponad 60-letnim dorobkiem. Kształci bowiem artystycznie i humanistycznie, przygotowuje do matury i egzaminu gimnazjalnego, ma oryginalną ofertę edukacyjną, na uwagę zasługują np.: zajęcia muzealne, teatralne, muzyczne, sportowe, plenery, staże zagraniczne, które uzupełniają rozwój osobowy. Osiągnięcia uczniów w szkołach artystycznych są także osiągnięciami nauczycieli. Wśród wielu takich przykładów można podać np. stypendia na różnych szczeblach miejskim, wojewódzkim i krajowym, m.in.: stypendia Ministra Kultury i Prezesa Rady Ministrów, nagrody w konkursach malarskich, rzeźbiarskich, graficznych oraz historycznych, a prawdziwą perełką są wyniki uczniów z kierunku jubilerstwo w międzynarodowych profesjonalnych jubilerskich targach w Gdańsku.
Na fundamencie dotychczasowych osiągnięć i wysokiej pozycji wśród szkół plastycznych w Polsce Plastyk planuje dalszy rozwój i obiecuje, że nie spocznie na laurach. Dlatego w planach ujęto m.in.: ugruntowanie swojej pozycji, utrzymanie i podnoszenie poziomu kształcenia (86-94 proc. absolwentów dostaje się na studia artystyczne i uniwersyteckie, także za granicą), rozwijanie kształcenia w zakresie projektowania graficznego, multimediów i filmu animowanego, utrzymanie i rozwijanie szerokiej współpracy edukacyjnej i artystycznej z partnerami europejskimi (od 2000 r. w projekcie Leonardo da Vinci uczestniczyło dotąd ok. 560 uczniów i 30 nauczycieli, aktualnie jest to program Erasmus+) oraz w ramach projektów z partnerami izraelskim i amerykańskim, organizowanie w jeszcze większym niż dotąd zakresie konkursów, warsztatów artystycznych, seminariów, przeglądów ogólnopolskich i międzynarodowych, służbę społeczności miasta i okolic, wystawy w galerii im. Dudy-Gracza, propozycje artystyczne w sali audytoryjnej, akcje miejskie i uliczne, sobotnią ofertę edukacyjno-plastyczną i ogólnorozwojową dla dzieci, i młodzieży od przedszkola do gimnazjum (niebędącymi uczniami Plastyka).
Dni otwarte
Reklama
O tym, że tak jest, można przekonać się podczas Dni Otwartych Funduszy Europejskich i Dni Otwartych Szkoły, które trwają w dniach 10-11 maja w Zespole Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego przy ul. Pułaskiego 15 w Częstochowie. Osoby zainteresowane, zwłaszcza ewentualni kandydaci i ich rodzice, mogą zwiedzić pracownie, porozmawiać z nauczycielami, poznać ofertę kształcenia. W programie przewidziano m.in.: promocję szkoły jako beneficjenta programów unijnych i zaakcentowanie 10. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Ambicją nauczycieli jest to, aby szkoła jawiła się jako wysoko kształcąca humanistycznie i artystycznie oraz z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych pod kątem trzech kierunków.
To znaczy, że częstochowski Plastyk pragnie być rozpoznawalny jako świetna placówka kształcenia artystyczno-zawodowego oraz swoista instytucja kultury. Dlatego otwiera swoje podwoje dla mieszkańców Częstochowy i okolicy, aby z tego pięknego budynku mogli korzystać nie tylko uczniowie, lecz także częstochowianie, zwłaszcza młodzi.