Reklama

Niedziela Częstochowska

Wielkanoc po sąsiedzku, czyli jak świętują ewangelicy i prawosławni

Panorama Częstochowy, w którą wpisują się wieże kościołów z tą najsłynniejszą – jasnogórską, nie byłaby pełna bez wież dwóch świątyń usytuowanych vis- à -vis przy zbiegu ulic Śląskiej i Kopernika. Jedna z nich to wieża kościoła ewangelicko-augsburskiego pw. Wniebowstąpienia Pańskiego. Druga – to kopuły cerkwi prawosławnej pw. Częstochowskiej Ikony Matki Bożej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współdziałanie wspólnot ewangelickiej, kierowanej przez ks. Adama Glajcara, i prawosławnej, której proboszczem jest ks. mitrat Mirosław Drabiuk, z Kościołem katolickim, jakie zauważamy przy organizacji kolejnych edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” – to tylko jeden z przykładów praktykowania ekumenizmu w naszym mieście.

Tegoroczne Święta Wielkanocne, przypadające w Cerkwi prawosławnej w tym samym terminie co u katolików i protestantów, niech będą pretekstem do przyjrzenia się, jak przygotowują się do Wielkanocy i jak świętują nasi sąsiedzi z obu wymienionych parafii, a tym samym przekonania się, czy więcej nas łączy czy dzieli.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co z tym terminem?

Reklama

Powodem, dla którego tylko raz na jakiś czas Wielkanoc w Kościele katolickim oraz innych Kościołach zachodnich zbiega się z Wielkanocą w Kościele prawosławnym jest różnica w obliczaniu daty tego największego chrześcijańskiego święta. Katolicy świętują Wielkanoc zawsze w pierwszą niedzielę po wiosennej pełni księżyca, zwanej też pełnią paschalną (21 marca). W praktyce zatem katolicka Wielkanoc przypada w okresie od 22 marca do 25 kwietnia. Cerkiew prawosławna dodaje jeszcze jeden warunek – niedziela wielkanocna przypadać musi po zakończeniu Paschy żydowskiej, które to święto jest również świętem ruchomym. Przeważnie więc prawosławni świętują Wielkanoc po katolikach, a różnica w terminach wynosić może nawet pięć tygodni. Średnio jednak co trzy lata termin Świąt Wielkanocnych w Kościołach katolickim i prawosławnym zbiega się ze sobą – i tak też jest właśnie w roku bieżącym.

40 dni postu

Przygotowaniem do Świąt Wielkanocnych jest okres Wielkiego Postu, który katolicy rozpoczęli w Środę Popielcową, 5 marca. Dwa dni wcześniej, 3 marca, Wielki Post rozpoczęli wyznawcy prawosławia. Duchowni obu wyznań zgodnie podkreślają, że okres ten jest drogą do wyrzeczenia się własnych słabości i zbliżenia się do Pana Boga. Widocznym jego przejawem dla wiernych obu wyznań jest podjęcie wstrzemięźliwości od pewnych pokarmów, używek czy też przyjemności. W okresie Wielkiego Postu prawosławni nie stronią jedynie od mięsa, ale i często też od innych produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym od nabiału. Ścisły post, czyli zakaz przyjmowania jakichkolwiek pokarmów czy płynów, obowiązuje ich w Wielki Piątek. Jest to zazwyczaj post 24-godzinny lub post podjęty od świtu do zmierzchu.

Reklama

5 marca, Dniem Pokuty i Modlitwy, 40-dniowy czas pasyjny rozpoczęli również wierni Kościoła ewangelicko-augsburskiego (luteranie). Nieco inaczej jednak niż w Kościołach katolickim i prawosławnym wygląda sama praktyka postu. Ma ona przede wszystkim postać etycznej postawy wobec drugiego człowieka – np.: weryfikacji zachowań wobec bliźniego, naprawy wyrządzonych mu krzywd czy podjęcia zobowiązania życia na co dzień wskazaniami Ewangelii. Zdarza się jednak, że ewangelicy podejmują wstrzemięźliwość w jedzeniu i piciu bądź rezygnację z udziału w rozrywce, przeznaczając zaoszczędzone w ten sposób pieniądze do tzw. skarbonek diakonii, z których dochód przeznaczany jest na cele charytatywne.

Niedziela Palmowa

Wielki Tydzień otwiera Niedziela Palmowa, w prawosławiu nazywana też Świętem wejścia Chrystusa do Jerozolimy bądź popularnie niedzielą wierzbową. Wierni przychodzą do cerkwi z palemkami, które zostają poświęcone podczas liturgii, a nabożeństwo tego dnia ma charakter radosny. Kościół ewangelicko-augsburski nie ma zwyczaju święcenia palemek. Jedynie w niektórych kościołach luterańskich podczas nabożeństwa w Niedzielę Palmową na ołtarzu umieszczane są palemki przypominające o palmach, którymi witano Chrystusa.

Wielki Tydzień prawosławia

Reklama

W Kościele prawosławnym w Wielki Czwartek w cerkwiach odprawiana jest, poprzedzona wieczernią, liturgia św. Bazylego, podczas której biskupi konsekrują święty olej – myrro. Wieczorem ma miejsce utrenia Wielkiego Piątku z czytaniami 12 fragmentów Ewangelii, opisujących wydarzenia od Ostatniej Wieczerzy do pogrzebu Jezusa. W Wielki Piątek w cerkwi nie sprawuje się liturgii. Po południu odprawia się jedynie wieczernicę, poświęconą śmierci Jezusa na krzyżu. Ma też miejsce adoracja Płaszczenicy – ikony symbolizującej płótno, w które zawinięte było ciało Chrystusa po zdjęciu z krzyża. Płaszczenica składana jest na pustym katafalku, tzw. świętym prestole, a wierni oddają jej cześć, kłaniając się i całując ikonę. Zazwyczaj też w Wielki Piątek wieczorem odprawiana jest jutrznia wielkosobotnia z uroczystą procesją z Płaszczenicą, symbolizująca złożenie Chrystusa w grobie. W Wielką Sobotę w cerkwiach odprawiana jest, poprzedzona wieczernicą, liturgia św. Bazylego. Odczytuje się podczas niej 15 fragmentów ze Starego Testamentu, którymi są przepowiednie ukrzyżowania i zmartwychwstania Chrystusa. Przed Ewangelią kapłani zmieniają szaty liturgiczne z ciemnych na białe, a sama Ewangelia mówi o zmartwychwstaniu. Po liturgii kapłan święci chleb i wino oraz jaja i mięso. Prawosławni – podobnie jak katolicy – w Wielką Sobotę święcą pokarmy – chleb, sól, starty chrzan, wędliny, sery oraz jajka, ale są to jajka bez skorupek, by nie wyrzucać tego, co poświęcone.

Wielki Tydzień luteran

W kościele ewangelickim w Wielki Czwartek odprawiane są nabożeństwa wieczorne, upamiętniające ustanowienie przez Chrystusa Wieczerzy św. Tego dnia Komunia św. udzielana jest wiernym pod dwiema postaciami. Barwą liturgiczną jest biel – symbol czystości i niewinności. Wielki Piątek jest największym świętem Kościoła ewangelicko-augsburskiego. W tym dniu milkną dzwony, na ołtarzu i kazalnicy dominuje czerń, krzyż ołtarzowy jest znakiem żałoby i jest przesłonięty kirem. Jeśli tylko jest to możliwe, w kościołach odprawia się kilka nabożeństw, podczas których wierni słuchają wyjątków z historii męki i śmierci Jezusa Chrystusa oraz przystępują do Wieczerzy Pańskiej. Wielka Sobota jest dniem pamiątki bólu po śmierci Chrystusa, ale też oczekiwania na radość zmartwychwstania. Tego dnia w niektórych kościołach odprawiane są krótkie nabożeństwa. Inaczej niż w Kościele katolickim czy prawosławnym, w Kościele ewangelicko-augsburskim nie pielęgnuje się zewnętrznych tradycji Wielkiego Tygodnia czy Wielkanocy, takich jak święcenie palm, pokarmów czy budowanie grobów Pańskich.

Wielkanoc

W Kościele prawosławnym momentem kulminacyjnym Wielkiego Tygodnia jest noc z soboty na niedzielę. O godz. 23.30 w cerkwiach rozpoczyna się nabożeństwo rezurekcyjne, podczas którego Płaszczenica uroczyście wraca na ołtarz, a wierni obchodzą kościoły w procesjach, niosąc zapalone świece. Podczas nabożeństwa duchowni pozdrawiają wiernych słowami: „Chrystus zmartwychwstał”, a wierni odpowiadają: „Zaprawdę zmartwychwstał”. Wierni podchodzą do siebie i składają sobie życzenia. Nabożeństwo kończy się nad ranem, a po nim można już jeść poświęcone pokarmy. Śniadanie wielkanocne jest uroczyste. Bliscy przy stole dzielą się jajkiem. Wśród potraw nie może zabraknąć paschy – potrawy z białego sera, utartego z masłem, żółtkami i bakaliami. Ozdobą stołu, ale też wielkanocnym podarunkiem, są pisanki.

Niedziela zmartwychwstania w Kościele ewangelicko-augsburskim rozpoczyna się nabożeństwem rezurekcyjnym. Po nim odprawiane jest uroczyste nabożeństwo główne – ze spowiedzią i Komunią św. Ewangelicy nie mają zwyczaju dzielenia się jajkiem, ani też nie przygotowują specjalnych śniadań czy wystawnych obiadów wielkanocnych. Jak podkreślają, najważniejsze dla nich jest duchowe przeżycie tych świąt. I tego jako dobrzy sąsiedzi możemy życzyć sobie wzajemnie – świadomego i duchowego przeżycia Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Chrystus zmartwychwstał! – Prawdziwie Zmartwychwstał!

2014-04-16 15:58

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielkanocna wiara

Modne było dawniej mówienie, że ktoś jest wierzący a niepraktykujący. Może dziś moda na takie mówienie trochę zelżała, ale tego typu postaw pewnie wciąż nie brakuje. Miałem kiedyś takiego znajomego, który, co tu dużo mówić, przychodził na plebanię, żeby wyżebrać parę złotych na wódkę. Zawsze próbowałem mu tłumaczyć: „Kaziu, nie dam ci pieniędzy, bo jesteś alkoholikiem i zamiast chleba kupisz sobie coś do picia!”. Mój rozmówca nabierał wtedy powietrza w płuca, a potem z mocą i pewnością w głosie odpowiadał: „Proszę Księdza, jak Boga kocham, ja jestem abstynentem, tylko niepraktykującym”. Musiałem mu przyznać rację i podziwiałem, jak potrafił siebie zdefiniować. Od tamtej pory, kiedy słyszę, że ktoś deklaruje wiarę, a nie żyje nią i nie prowadzi życia sakramentalnego, przypominam sobie Kazia i myślę, że jest bardzo podobny do tych „wierzących a niepraktykujących”. Nie sądziłem jednak, że może też pojawić się w naszym duchowym krajobrazie skrajnie odmienna grupa ludzi, tacy, którzy praktykują, ale nie wierzą, którzy podejmują jeszcze jakieś religijne praktyki, ale są to już tyko dla nich elementy tradycji, albo swego rodzaju religijnej socjalizacji. Czy naprawdę można praktykować i nie wierzyć? Jaskrawym przykładem tego jest dla mnie zawsze Wielka Sobota w naszych polskich kościołach. Nie wiem, czy jest taki drugi dzień w roku, kiedy nasze świątynie tak licznie zapełniają się ludźmi i są tak bardzo ozdobione kolorowymi koszyczkami z jedzeniem przynoszonym do poświęcenia. Zwyczaj naprawdę piękny i niesłychanie symboliczny, szkoda tylko, że Pan Bóg jest gdzieś w tym wszystkim daleko z tyłu. My, księża, jak umiemy najlepiej, próbujemy wtedy przekierować uwagę zebranych z malowanych jajek na wystawionego w Pańskim grobie Pana Jezusa. Bardzo to trudne zadanie i z bólem serca widzimy, jak Pan Bóg niekiedy przegrywa ze święconymi jajkami. Takich praktykujących i niewierzących można czasem spotkać przy udzielaniu sakramentów świętych. Ile to razy przy chrzcie, pytając rodziców, o co proszą Kościół Boży dla swojego dziecka, usłyszałem odpowiedź: „O zdrowie!”. Trudno czasem, nawet najpobożniejszemu kapłanowi, zachować pokój serca, kiedy podczas sakramentalnego związku małżeńskiego cała ceremonia bardziej przypomina sesję zdjęciową niż modlitwę i spotkanie z Bogiem. Zapamiętałem nawet taką pannę młodą, która podczas przysięgi małżeńskiej była bardziej wpatrzona w fotografa niż w swojego narzeczonego. Przykładów można pewnie mnożyć i może nie zawsze niestosowne zachowania w kościele muszą wynikać z braku wiary, ale warto przy okazji Wielkanocy przyjrzeć się sobie i zobaczyć, ile w tym moim religijnym życiu jest zwyczaju, a ile wiary, ile tradycji, a ile Pana Boga. Bo dziś Chrystus chce zmartwychwstać w tym wszystkim, co Go dotyczy, a w czym odebraliśmy Mu życie, w tym, w czym On naprawdę żyje, a co my traktujemy tak, jakby w tym nie chodziło już o żywego Pana Boga. Chrystus zmartwychwstał! Prawdziwe zmartwychwstał! Z duszpasterską troską życzę sobie, moim współbraciom w kapłaństwie i wszystkim wiernym wielkanocnej wiary, czyli takiej, w której Chrystus żyje, a nie leży w grobie i ciągle czeka na zmartwychwstanie.
CZYTAJ DALEJ

Dzielmy się tą radością i sercem wypełnionym obecnością Boga

2024-12-23 20:50

[ TEMATY ]

adwent

rozważania

św. Ojciec Pio

Adwent z o. Pio

Red.

Z jakim sercem, jaką nadzieją i miłością, siądziemy dziś do wigilijnego stołu? Czy udało się mam w czasie Adwentu odpowiednio przygotować na spotkanie z przychodzącym Jezusem i z naszymi najbliższymi? Czy panuje pośród nas Jego miłość? Czy wypełnia nas duch przebaczenia, pokoju i wdzięczności?

Oczekiwanie na Pana, na wielkie dzieła Boże, przemienia się dziś w radosny hymn uwielbienia… Zachariasz wielbi Boga, ponieważ doświadczył mocy Jego działania we własnym życiu. Plan Boga i jego realizacja przekroczyły jego ludzkie wyobrażenia, przewidywania, zamiary. Przyjście Boga, Jego łaska, Jego interwencja, zmieniła wszystko. Dokonał się cud. Zatem Zachariasz śpiewa radośnie pieśń chwały.
CZYTAJ DALEJ

Szopki Bożonarodzeniowe 2024

2024-12-24 15:11

Ks. Łukasz Romańczuk

Podobnie jak w ubiegłym roku zapraszamy do podzielenia się z nami zdjęciami szopek bożonarodzeniowych z waszych kościołów czy miejscowości. Czekamy na wasze zdjęcia, które możecie wysyłać na adres wroclaw@niedziela.pl

Zachęcamy do tworzenia razem z nami tej strony, abyśmy wspólnie mogli radować nasze oczy pięknem szopek bożonarodzeniowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję