Reklama

Temat tygodnia

"Oto Mój Syn umiłowany"

Niedziela płocka 2/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Te słowa, wyjęte z Ewangelii Mateuszowej (Mt 17, 5) przepisanej na święto Chrztu Pańskiego, są deklaracją miłości Boga nie tylko do Jezusa, ale także do ludzi, do których liturgia odnosi słowa rozpoczynające Pasterkę: "Synem (dzieckiem) moim jesteś. Ja ciebie dziś zrodziłem".
Każdy człowiek pragnie być kochany i każdy pragnie kochać. Aby jednak zaistniała miłość, trzeba woli dwóch osób. Nad Jordanem Andrzej, Piotr i Jan, pierwsi uczniowie Jezusa, spotkali Miłość. Wywodziła się z Nazaretu, w Galilei. My, którzy żyjemy już ponad 2 tysiące lat po tym fakcie, wiemy, że Jezus zmienił życie swoich uczniów, tak jak zmienił oblicze ziemi i stał się najważniejszą osobą w historii świata. Lecz był dzień, w którym uczniowie spotkali Go po raz pierwszy. Miał wówczas ok. 30 lat. Usłyszeli też pewnego dnia, że powiedział publicznie: "Musimy wypełnić to, co sprawiedliwe (czyli słuszne (por. Mt 3, 15)".
W tym zdaniu dwa słowa mają szczególne znaczenie. Przez 30 lat Jezus nosił w sercu przedziwny sekret: On przyszedł na świat, aby wypełnić cały Stary Testament, całą tradycję Jego ludu, wszystkie obietnice, które temu ludowi zostały dane i wszystkie związane z nimi oczekiwania. Całe Pismo, Prawo, Prorocy, wypełniało się w Jego osobie.
"Wypełnić" - to najbardziej doskonały czyn, jaki człowiek może wykonać na ziemi. Jezus pozostał wierny całej tradycji swego ludu, a jednocześnie zmieniał ją, przekształcał. Ta cecha jest najważniejsza w życiu. Nie powinno być ono oderwane od przeszłości, a jednocześnie ma zadany rozwój tradycji, uzupełnienie jej i zmianę.
Drugie słowo użyte przez Jezusa to "sprawiedliwość" (słuszność). Być sprawiedliwym oznacza współbrzmieć z wzorcem. But powinien doskonale pasować do stopy. Nie może być ani zbyt duży, ani zbyt mały, ani za ciasny, ani zbyt luźny. Jezus, żyjąc trzydzieści lat w Nazarecie, miał pewność, że całkowicie wypełnia wolę Ojca!
"Oto Mój Syn umiłowany". Te słowa były sekretem ukrytego życia Jezusa. Podczas chrztu w Jordanie sekret został ujawniony. Było to objawienie miłości, świętości i doskonałej sprawiedliwości Bożego Syna. Chrzest Chrystusa był także objawieniem się światu Trójjedynego Boga. Wtedy pierwszy raz "otworzyło" się niebo i została objawiona tajemnica Trójcy Świętej.
Św. Cyryl, biskup Jerozolimy (315-386) tak komentuje ten fakt: "Nie możemy myśleć o Chrystusie bez myślenia o Ojcu i Duchu Świętym. W efekcie, aby mógł istnieć Chrystus (to słowo znaczy "namaszczony", "ten, który jest naznaczony namaszczeniem"), trzeba, aby był Ktoś, kto Go namaścił, Ojciec i Ktoś, kto jest namaszczeniem, Duch Święty. Bez Trójcy Świętej słowo Chrystus nie miałoby sensu". To dlatego obraz chrztu Jezusa zawiera zawsze postać Syna Bożego stojącego w Jordanie. Wysoko widzi się dłoń Tego, który namaszcza, Niewidzialnego Ojca i gołębicę, oznaczającą Ducha Świętego. Jezus jest jedną z trzech Osób Trójcy zjednoczonej miłością.
Dla każdego z nas chrzest niesie to samo znaczenie: jesteśmy kochani! Jesteśmy dziećmi Boga. Mamy Ojca, którego miłości do nas nic nie jest w stanie zmienić.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Opiekun niewolników

Niedziela Ogólnopolska 52/2023, str. 18

[ TEMATY ]

święci

pl.wikipedia.org

Św. Piotr Nolasco, prezbiter

Św. Piotr Nolasco,
prezbiter

W średniowieczu stał się symbolem chrześcijańskiego miłosierdzia.

Życie Piotra Nolasco przypomina koleje losu św. Franciszka z Asyżu, którego był niemal rówieśnikiem – podobnie jak on pochodził z zamożnej rodziny, podobnie jak on stał się założycielem zakonu i podobnie jak on ukochał bliźnich miłością na wzór Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski podczas Pasterki na Wawelu: od chwili Wcielenia żyjemy w pełni czasu

2024-12-25 08:39

[ TEMATY ]

pasterka

Boże Narodzenie

abp Marek Jędraszewski

katedra na Wawelu

BP Archidiecezji Krakowskiej

2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba - powiedział abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.

W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów - jak wyjaśniał - czas jawi się jako „chronos” - przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. - Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba - mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat - święty czas kairós. - Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości - wskazywał metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Bóg przyszedł. Przyszedł do Ciebie!

2024-12-25 14:43

at

Ciesz się chrześcijaninie! Ciesz się każdy człowieku! Ciesz się że jesteś kochany przez Boga, odkupiony przez Boga, że Bóg cię zbawił, że przyszedł na świat dla ciebie! – mówił w homilii abp Adrian Galbas.

W uroczystość Bożego Narodzenia metropolita warszawski przewodniczył Mszy św. koncelebrowanej w archikatedrze św. Jana Chrzciciela na Starym Mieście. Eucharystia była sprawowana w intencji „całej archidiecezji warszawskiej” oraz intencjach, jakie do świątyni przynieśli uczestnicy Eucharystii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję