Reklama

Wiara

II niedziela Wielkiego Postu

Panie! Naucz mnie modlić się!

Prośmy Boga, abyśmy w zabieganiu dnia codziennego, w chaosie informacyjnym znajdowali czas na modlitwę, która przemienia na lepsze nas samych, naszych bliskich i świat czyni lepszym.

2025-03-12 10:31

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia (Łk 9, 28b-36)

Jezus wziął z sobą Piotra, Jana i Jakuba i wyszedł na górę, aby się modlić. Gdy się modlił, wygląd Jego twarzy się odmienił, a Jego odzienie stało się lśniąco białe. A oto dwóch mężów rozmawiało z Nim. Byli to Mojżesz i Eliasz. Ukazali się oni w chwale i mówili o Jego odejściu, którego miał dopełnić w Jeruzalem. Tymczasem Piotr i towarzysze snem byli zmorzeni. Gdy się ocknęli, ujrzeli Jego chwałę i obydwu mężów, stojących przy Nim. Gdy oni się z Nim rozstawali, Piotr rzekł do Jezusa: «Mistrzu, dobrze, że tu jesteśmy. Postawimy trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza». Nie wiedział bowiem, co mówi. Gdy jeszcze to mówił, pojawił się obłok i osłonił ich; zlękli się, gdy weszli w obłok. A z obłoku odezwał się głos: «To jest Syn mój, Wybrany, Jego słuchajcie!» W chwili gdy odezwał się ten głos, okazało się, że Jezus jest sam. A oni zachowali milczenie i w owym czasie nikomu nic nie opowiedzieli o tym, co zobaczyli.

Drodzy!

Reklama

1. Znana nam jest scena na górze Tabor. Jezus wyszedł na szczyt tej góry w towarzystwie Piotra, Jana i Jakuba. Celem wyjścia była modlitwa. Ewangelie często mówią, że Jezus oddalał się na miejsca ustronne, na wzniesienia, aby się modlić. Uczynił to także tym razem, lecz nie sam. Zabrał ze sobą wspomnianych trzech uczniów. Modlitwa Jezusa musiała być bardzo intensywna, bo raptem Jego twarz się odmieniła i Jego odzienie stało się lśniąco białe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

A więc to intensywność modlitwy zmienia wygląd Jezusa. To ważne. Modlitwa niesie w sobie wyjątkową moc, jakiś rodzaj niewidzialnej energii, która „zmienia” człowieka – nie tylko od wewnątrz. Jest zdolna również zmienić jego stronę zewnętrzną, wpłynąć na jego sytuację historyczną, na otoczenie. Modlitwa zmienia człowieka. Ale, co ważne, modlitwa niesie w sobie moc ożywienia historii. Ewangelista mówi, że nagle dwóch mężów rozmawiało z Nim. Byli to Mojżesz i Eliasz. Kto się modli, jakby wychodził poza wąskie ramy historii, wznosi się ponad czasem. Jest w stanie ożywiać przeszłość. Oznacza to, że ten, kto się modli, zdobywa mądrość, panuje nad teraźniejszością i jest w stanie przewidzieć również przyszłość. Takie właśnie przesłanie niosą ze sobą postacie Mojżesza i Eliasza.

Mojżesz jest bowiem symbolem mądrości życia, podejmowania słusznych wyborów, wytrwałości w drodze do celu, niepoddawania się trudnościom. Jako organizator narodu wybranego, Mojżesz jest mężny, ale zarazem posłuszny Bogu, wierny Jego przykazaniom. To dlatego był w stanie wyprowadzić naród z niewoli egipskiej i doprowadzić do Ziemi Obiecanej.

Podziel się cytatem

Reklama

Z kolei Eliasz, prorok, jest głosem Boga. Mówi on, że tam, gdzie jest człowiek, jest również Bóg. I tam, gdzie będzie szedł człowiek, pójdzie za nim również Bóg. Najwyższy nigdy nie opuści człowieka. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie (Iz 49, 15). Bóg nigdy nie opuści człowieka. Nie porzuci go. Ważne, by pamiętać o tym, szczególnie w obecnej sytuacji światowej. Człowiek może oddalić się od Boga, może o Nim zapomnieć, może – jak pisali – nawet Go „uśmiercić”, sądząc odtąd, że jest jedynym panem. Jakże śmieszny jest człowiek tak myślący! Podcina konar drzewa życia, na którym siedzi. Wielka jest moc modlitwy!

2. Mistrzu, dobrze, że tu jesteśmy. Postawimy trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza – mówi Piotr. Człowiek często myśli, że Bóg załatwi mu wszystko lub prawie wszystko, że już nie musi się trudzić, martwić, ale chce zdać się w całości na Boga. Co najwyżej chciałby ocenić, czy Bóg zrobił wystarczająco wiele dla niego. Bł. Wyszyński mówił w tym kontekście o „pokusie Taboru”. Oto jego słowa: „Nauczycielu Drogi. Moja Ty Drogo! Ty nie aprobowałaś programu minimalnego, jaki Ci podsuwali Apostołowie na Taborze: ‘Uczyńmy tu trzy przybytki’ (Mt 17, 4). Trzy! Każdemu jeden! Tobie jeden, Mojżeszowi jeden i Eliaszowi jeden! I tak sobie tu siedźmy. Żeby chociaż wspólny przybytek dla trzech. Ale nie! Dla każdego osobny, własny… Takie małe getto sobie stworzę, jakoś się w nim usadowię i będę siedział… Nieraz człowiek próbuje tak czynić w swoim pokoju, w aucie, w pociągu – i niech mnie niesie… Zrobi z siebie posąg ‘zasiedziałego Buddy’, założy ręce na brzuchu i będzie rozważać – ‘dobrze nam tu być’. Istna pokusa ‘Taborowa’[1].

Musimy się bronić przed „pokusą Taborową” i wziąć na siebie – chociaż w części – odpowiedzialność za własne życie, jak również za życie kraju, Kościoła itd. Wiara w Boga, który jest wszechmogący, nie zwalnia mnie z pracy, ale owszem, zachęca do niej. Jezus powie, że On pracuje i Ojciec Jego działa, stąd i my jesteśmy powołani, aby czynić dobro i czynić świat lepszym. Walczyć z nienawiścią i zazdrością. Umieć przebaczać i prosić o przebaczenie, żyć w zgodzie najdłużej, jak tylko się da.

Podziel się cytatem

Reklama

3. Ewangelista pisze, że oni zachowali milczenie, nikomu o tym, co widzieli, nie powiedzieli… aż do czasu. To ważne przesłanie, również dla nas. Żyjemy w czasach, kiedy mówi się ciągle i o wszystkim. Mówi się mądrze i odpowiedzialnie, ale również – jakże bardzo często – przekazuje się informacje niepewne, niesprawdzone, kłamliwe czy wręcz głupie. Niewielu dzisiaj bierze odpowiedzialność za to, co mówi czy pisze, publikuje. A przecież słowo jest tak bardzo ważne – dobre słowo może siać nadzieję, budzić miłość, rodzić pojednanie itd. Ale równie silne jest słowo kłamliwe, nieprawdziwe, połowiczne. Ono również niesie w sobie moc – ale jest to moc ciemna, która rozbija przyjaźnie, rodzi lęk, niepokój, wzbudza wojny.

Warto, zanim coś powiem, zastanowić się, czy nie lepiej „zachować milczenie”. Może lepiej niekiedy odmówić „Ojcze nasz”, zanim zdecyduję się coś powiedzieć. Bywa, że jedno słowo „za dużo” roznieca ogień i robi się pożar.

Podziel się cytatem

Dzisiejsza Ewangelia zaprasza nas więc także do roztropnego mówienia. Mądrego komunikowania się z tymi, którzy są wokół, aby nie powiedzieć czegoś za dużo, co nie jest prawdziwe, co rani, co rozbija jedność.

Jakże bardzo potrzebuje tego nasza Ojczyzna, skłócona wokół słów wypowiadanych bez rozmysłu, bez miłości. Potrzebuje tego też bardzo dzisiejszy świat, bo często szarpany jest wojną i konfliktami, których źródłem jest w dużym stopniu kłamliwa mowa.

Prośmy Boga, abyśmy w zabieganiu dnia codziennego, w chaosie informacyjnym znajdowali czas na modlitwę, która przemienia na lepsze nas samych, naszych bliskich i świat czyni lepszym.

Panie! Naucz mnie modlić się!

[1] S. Wyszyński, Miłość na co dzień. Rozważania, cz. II, Papieski Instytut Studiów Kościelnych, Rzym 1971, s. 228–230.

Więcej książek, artykułów, tekstów oraz nagrania audio homilii znajdziesz na stronie internetowej ojca prof. Zdzisława Kijasa: zkijas.com

Redakcja tekstu: dr Monika Gajdecka-Majka

Homilie pochodzą z książki "U źródła Życia. Rozważania na niedziele czasu Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu i Wielkanocy, Rok A,B,C", wydanej przez wydawnictwo Homo Dei.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jaka jest dziś moja wiara?

W Adwencie chodzi o wiarę. O wiarę, która prowadzi do autentycznego doświadczenia spotkania z żywym Bogiem.

Taka jest wiara setnika, który spotyka Jezusa w Kafarnaum – jak słyszmy dzisiaj w Ewangelii – taka była i jest wiara tysięcy wiernych ze Wschodu i Zachodu, którzy przez wieki decydowali się pójść za Jezusem, oprzeć swe życie na Jego słowie, zaprzeć się siebie i wśród trudów i prześladowań naśladować Ukrzyżowanego. On sam w ich życiu czynił wielkie rzeczy, udzielał swego Ducha, a na koniec ofiarował im życie wieczne.
CZYTAJ DALEJ

Nowacka: namawiam Episkopat nie do wojny, ale do współpracy i dialogu

2025-03-11 09:54

[ TEMATY ]

episkopat

lekcje religii

minister Nowacka

PAP/Michał Meissner

Namawiam Episkopat nie do wojny, ale współpracy i dialogu - powiedziała we wtorek w wywiadzie dla Polsat News minister edukacji Barbara Nowacka pytana o stanowisko Kościoła w sprawie ograniczenia liczby lekcji religii w szkołach. To rząd kieruje polityką edukacyjną państwa - zaznaczyła.

"Namawiam Episkopat nie do wojny, ale do takiej współpracy i dialogu. Myśmy ze strony rządowej odbyli wiele spotkań ze stroną kościelną, pokazując, jakie mamy rozwiązania, wprowadzając je spokojnie i namawiając do zrozumienia, że to rząd kieruje polityką oświatową państwa, nie Episkopat" - powiedziała Nowacka.
CZYTAJ DALEJ

Meksyk: Kościoły zdewastowane podczas marszów z okazji Dnia Kobiet

2025-03-12 14:36

[ TEMATY ]

Kościół

Meksyk

dewastacja

Archidiecezja Guadalajara

Bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Guadalajarze po marszu z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet 8 marca 2025 r.

Bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Guadalajarze po marszu z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet 8 marca 2025 r.

Podczas marszów, które odbyły się 8 marca z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, wiele katolickich katedr i kościołów w Meksyku zostało zdewastowanych, ich ściany pokryto graffiti, a konstrukcje zostały uszkodzone.

W stanie Jalisco, ściany katedry Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Guadalajarze zostały pokryte graffiti, na których widniały hasła popierające aborcję i atakujące Kościół katolicki.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję