Nie może być inaczej, skoro tylko w 2013 r. na egzaminie maturalnym uczniowie zdający język angielski na poziomie podstawowym uzyskali średni wynik 96,2 proc., wynik z matematyki 93,7 proc., natomiast na poziomie rozszerzonym odpowiednio 86,8 proc. i 82,9 proc.
Dwustronna inspiracja
Liceum i gimnazjum dwujęzyczne zajmują rozległy teren przy ul. Brücknera. W ciągu minionych lat szkoły dorobiły się świetnej bazy sportowej, mają m.in.: basen, boisko piłkarskie, boisko tartanowe, kryte lodowisko. Baza to jednak nie wszystko, bo jak podkreśla dyrektor Zespołu Szkół nr 14, Marek Łaźniak najważniejsza jest pasja odkrywania i poznawania świata. Ta pasja decyduje o radości uczenia się, która z kolei owocuje znakomitymi wynikami.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W „Czternastce”, tak jak w innych dobrych szkołach, zachodzi klasyczne sprzężenie zwrotne: zawodowa ambicja i twórcze podejście nauczycieli do zajęć inspiruje uczniów i odwrotnie kreatywność uczniów zachęca nauczycieli do coraz odważniejszych eksperymentów. A że trzeba się przy tym napracować, wyjść poza bezpieczne ramy podstawy programowej i trochę zaryzykować dzięki temu życie nabiera barw i staje się bogatsze.
Reklama
Takim eksperymentem było wprowadzenie przed kilku laty projektów z zakresu literatury angielskojęzycznej. Kolejne dni literatury anglojęzycznej mają konkretny temat mówi Agnieszka Smarzewska, nauczycielka języka angielskiego, pomysłodawczyni i realizatorka projektów edukacyjnych. W pierwszym roku była to proza Jane Austen, w kolejnym literatura amerykańska itd. Każdy projekt trwa kilka miesięcy i jest realizowany na zajęciach pozalekcyjnych. Rozpoczynamy od warsztatów i wykładów na dany temat, oglądamy prezentacje multimedialne i filmy. Następnie uczniowie przygotowują eseje i biorą udział w konkursach tematycznych. Zwieńczeniem każdego projektu jest przedstawienie teatralne w języku angielskim w wykonaniu uczniów.
To już sześć spektakli
Te przedstawienia pozwoliły odkryć w uczniach talenty aktorskie, a w ich nauczycielce talent reżysera, producenta i organizatora; rozsławiły imię szkoły najpierw we Wrocławiu, a potem znacznie dalej.
Początki jednak były skromne. Na zakończenie pierwszego projektu zrealizowanych w 2008 r. Dni Jane Austen wystawiono sztukę opartą na wydanej pośmiertnie powieści tej autorki „Persuasion”. W spektaklu wzięło udział kilkunastu uczniów. Przedstawienie było udane, albo brakowało nam zaplecza, którym dzisiaj dysponujemy: kulis, ekranu i aparatury multimedialnej, bezprzewodowych mikrofonów wspomina Agnieszka Smarzewska.
Reklama
W kolejnych latach uczniowie sięgali po coraz trudniejsze pozycje. W 2009 r. na zakończenie Dni Literatury Amerykańskiej wystawili sztukę „Great Gatsby”, a do scenicznej współpracy zaprosili zespół jazzowy. Ten spektakl uświadomił uczniom i nauczycielce, że wprowadzenie muzyki do scenariusza wspaniale wzbogaca przedstawienie. Dlatego w kolejnym roku wypłynęli na szerokie wody, wystawiając „Madame Butterfly”. Operę dostosowano do szkolnych możliwości, a do wykonania głównych arii opery Giacomo Pucciniego zaproszono artystów operowych. Z kolei projekt zrealizowany w 2011 r. nosił nazwę „Gothic Fiction Days”. Celem projektu było zaznajomienie uczniów z powieścią gotycką gatunkiem literackim z przełomu XVIII i XIX w. i jej kontekstem historycznym, a także analiza i interpretacja wybranych dzieł. Na zakończenie projektu wystawiliśmy słynny musical „Upiór w Operze” wspomina Agnieszka Smarzewska. Ten spektakl, podobnie jak ubiegłoroczna premiera musicalu „Notre Dame de Paris” był już poważną realizacją z układami choreograficznymi, bogatą scenografią i wsparciem zawodowych aktorów.
Nic dziwnego, że uczniowie i widzowie niecierpliwie oczekiwali na najnowszy pomysł Agnieszki Smarzewskiej. Wraz z początkiem obecnego roku szkolnego uczniowie rozpoczęli realizację projektu „The Classic Literature Days in English”, tym razem ich zadaniem było zbadanie literackiego mitu Don Juana na przestrzeni wieków i różnych kultur, a wielkim finałem było teatralno-muzyczne przedstawienie „Don Juana”. Barwny i dynamiczny spektakl, w którym wzięło udział ponad 70 uczniów, prezentował poziom, którego nie powstydziłaby się niejedna scena zawodowa. Uczniowie Dwujęzycznego Gimnazjum nr 49 oraz XIV LO im. Polonii Belgijskiej stanowili zgrany i doskonale rozumiejący się zespół, a każdy ruch i gest były dopracowane. Wraz z uczniami wystąpili znani artyści scen warszawskich: Jerzy Grzechnik i Krzysztof Rymszewicz ze Studia Buffo, Edyta Krzemień do niedawna związana z Teatrem Roma, Marta Moszczyńska, obecnie solistka Piotra Rubika oraz aktor teatralny i telewizyjny Damian Aleksander.
Wzruszenia, których dostarczyła nam młodzież, nie mają ceny. Mam nadzieję, że te działania będą kontynuowane podsumował spektakl Marek Łaźniak, dyrektor Zespołu Szkół nr 14.
Zapewne tak będzie. Spektakl podobał się tak bardzo, że w maju br. uczniowie pojadą z nim do Francji. Młodzież jest chętna do dalszej współpracy, a wyrazem uznania dla Agnieszki Smarzewskiej, niezwykłej anglistki z talentem reżysera, jest przyznanie jej uczniowskiej statuetki „Złotego Psora”.