Końcówka grudnia i styczeń to czas kolędowy. W różnych miejscach odbywają się koncerty kolędowe i noworoczne. Niektóre z nich mają cel charytatywny. Takim był chociażby Świąteczny Koncert Charytatywny, który odbył się w niedzielę 5 stycznia o godz. 17.30 w Kościele Dobrego Pasterza w Istebnej. Niepełnosprawni podopieczni oraz członkowie Stowarzyszenia „Dobrze, że jesteś” z Istebnej wystawili „Legendę o Świętej Rodzinie”. Przedstawieniu towarzyszył występ zespołu „Po prostu prosto”. Dochód z koncertu przeznaczono na wsparcie działalności Stowarzyszenia.
W tym samym dniu w Teatrze im. Adama Mickiewicza odbył się koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego z występem solistów Eweliny Szybilskiej (sopran) i Łukasza Gaja (tenor). Dochód przeznaczono na wsparcie funduszu stypendialnego Macierzy Ziemi Cieszyńskiej.
Także w Skoczowie zorganizowano po raz kolejny kolędowanie na Rynku przy choince (26 grudnia). Wystąpiła Kapela Stela przy akompaniamencie Bolesława Nogi. Zgromadzeni na rynku usłyszeli również wiersze i wspólnie z kapelą śpiewali kolędy. Koncert połączono ze zbiórką żywności dla najbardziej potrzebujących. Również ewangelicy włączyli się w charytatywne kolędowanie w kościele Świętej Trójcy w Skoczowie 6 stycznia o godz. 10 odbył się Charytatywny Koncert Kolęd na rzecz powstającego w Skoczowie stacjonarnego hospicjum. Wystąpili: Diecezjalna Orkiestra, Chór „Gloria”, Chór Dziecięcy „Nadzieja”, zespół „Dzwonki’, Chór Mieszany z Dębowca, zespół „20+” i zespół młodzieżowy „Be Happy” z Pierśćca.
Kard. Leonardo Sandri zachęca do szczególnej hojności w czasie tradycyjnej zbiórki na Ziemię Świętą, która w kościołach na całym świecie odbędzie się w Wielki Piątek. Przypomina, że chrześcijanie żyjący na tych terenach cierpią nie tylko z powodu trwających wojen, ale zostali też mocno doświadczeni ograniczeniami wprowadzonymi z powodu pandemii.
Prefekt Kongregacji dla Kościołów Wschodnich przywołuje opustoszałe ulice Jerozolimy i innych miast Ziemi Świętej, w których z powodu koronawirusa zupełnie ustał ruch pielgrzymkowy i turystyczny. Negatywnie odbiło się to na życiu także tamtejszych chrześcijan, którzy stracili pracę i nie mają z czego utrzymać rodziny. Kard. Sandri podkreśla, że nasze czasy jeszcze bardziej potrzebują Miłosiernych Samarytan. Zachęca, by nie odwracać wzroku i nie ignorować potrzeb naszych braci, którzy żyją w Ziemi Świętej.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W Wielkim Tygodniu odpowiedź na pytanie - czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.