Pielgrzymka do Ziemi Świętej

KS. JACEK ZDRACH

Rok Jubileuszowy to rok szczególny w dziejach chrześcijaństwa, rok całkowitego zawierzenia Bogu, rok modlitwy, rok pielgrzymowania do miejsc świętych. Dla ludzi wierzących szczególnym miejscem świętym jest ziemia, na której narodził się, nauczał, uzdrawiał, umarł, zmartwychwstał i wstąpił do nieba, Zbawiciel świata Jezus Chrystus.

Do Ziemi Świętej wyruszyliśmy 3 listopada. Przewodnikiem naszej grupy był bp Piotr Skucha. Grupa liczyła 37 osób. Z kilku powodów była to wyjątkowa pielgrzymka. Po pierwsze: w Roku Wielkiego Jubileuszu być w Ziemi Świętej, dotknąć własnymi stopami ziemi, po której chodził Jezus, ucałować miejsca święte. To wielkie, jedyne, niepowtarzalne przeżycie, które pozostanie do końca życia w sercu każdego z nas. Po drugie, w Polsce dużo mówiono, że w Izraelu jest niebezpiecznie, więc jechaliśmy z niepokojem. Okazało się, że wojny nie widzieliśmy, tylko posterunki żołnierzy izraelskich. Prasa w Polsce podawała, że Betlejem zamknięte, a my w Betlejem i w sposób szczególny, ze wzruszeniem i łzami w oczach, śpiewając kolędy oddaliśmy hołd Jezusowi, który 2000 lat temu narodził się w tym miejscu. Po trzecie: podczas modlitw i zwiedzania mieliśmy zupełny komfort, cisza, spokój, nie było tłoku, tłumu, bo większość pielgrzymów z USA, Europy Zachodniej i Japonii nie przyjechała obawiając się rozruchów. Przewodnik Biskup Piotr żartował, że mamy jakieś względy u Pana Boga, bo w miejscach, gdzie czekało się godzinę, dwie, my mogliśmy wejść bez kolejki.

Niewątpliwie wielkim przeżyciem była Msza św. przy Grobie Pańskim. Najświętszą Ofiarę sprawować w tym miejscu to wielka łaska Boża, bo nie każdy może to przeżyć. Droga Krzyżowa to także jedyne i niepowtarzalne przeżycie. Rozpoczęliśmy ją ok. godz. 15.00. Idąc Drogą Krzyżową można wyobrazić sobie, jak przeżył ją sam Zbawiciel, odepchnięty przez wszystkich, niepotrzebny, który przeszkadza przechodniom i handlarzom. Zapewne więcej cierpienia zadali Mu ci, przez których był wzgardzony i odrzucony, niż ból biczowania, korony i ciężar krzyża.

Po przylocie do Tel Awiwu o 3.00 rano, autokarami pojechaliśmy do hotelu Holy Land w Starej Jerozolimie, która należy do Arabów. 4 listopada przewodnik Biskup Piotr zaprosił nas na spacer wzdłuż murów Starej Jerozolimy, mijając bramy Heroda, Damasceńską, Nową i Jawską doszliśmy do Golgoty - miejsca ukrzyżowania i śmierci Jezusa. Po obiedzie udaliśmy się na Syjon. Tam z tarasu podziwialiśmy Starą Jerozolimę. Następnie zobaczyliśmy schody, po których Chrystus schodził nad potok Cedron i wchodził na Górę Oliwną. W kościele św. Piotra in Gallikantu - zaparcia się Piotra, sprawowaliśmy Najświętszą Ofiarę. Następnie Ksiądz Biskup zaprowadził nas do kościoła Wniebowzięcia i krypty Zaśnięcia Matki Bożej. Byliśmy w Wieczerniku, gdzie Pan Jezus spożył z Apostołami Ostatnią Wieczerzę i ustanowił sakramenty Eucharystii i kapłaństwa, zwiedziliśmy także Dom Polski.

W trzecim dniu udaliśmy się do Betlejem. Tam sprawowaliśmy Eucharystię, radośnie śpiewając kolędy. Następnie zwiedzaliśmy bazylikę Narodzenia, grotę, w której narodził się Jezus, kościół św. Katarzyny i Grotę Mleczną. Po obiedzie pojechaliśmy do Ain Karim, gdzie zwiedziliśmy kościół Nawiedzenia św. Elżbiety i kościół - Grotę Narodzenia św. Jana Chrzciciela.

W kolejnym dniu naszego pielgrzymowania udaliśmy się do pięknej, zielonej Galilei. Po drodze mijaliśmy Pustynię Judz ką, a na niej koczujących Beduinów. Widzieliśmy Jerycho - miasto leżące 400 m poniżej poziomu morza, a obok niego Górę Kuszenia Jezusa. Cały czas jechaliśmy wzdłuż rzeki Jordan. Po dotarciu do Nazaretu zwiedziliśmy bazylikę Zwiastowania, gdzie Słowo stało się Ciałem. W niej znajduje się obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Natomiast w kościele św. Józefa sprawowaliśmy Eucharystię. Potem nawiedziliśmy Kanę Galilejską, w której Jezus przemienił wodę w wino. W tym miejscu małżeństwa będące z nami odnowiły zawarty przed laty sakrament. Następnie zobaczyliśmy Hajfę, nowoczesne miasto leżące u stóp góry Karmel, a w nim bazylikę Stella Maris i cudowne krajobrazy nadmorskie, zwiedziliśmy także Cezareę Nadmorską i Jaffę - miasta leżące nad Morzem Śródziemnym.

W piątym dniu naszej pielgrzymki udaliśmy się na Górę Oliwną. Dotknęliśmy i ucałowaliśmy miejsce -

ślad wyrytej stopy, z którego Chrystus wstąpił do nieba. Zwiedziliśmy kościół Pater Noster, w kościele Dominus Flevit, w miejscu, gdzie pan Jezus zapłakał nad Jerozolimą, sprawowaliśmy Eucharystię. Następnie modliliśmy się w Ogrodzie Oliwnym, w bazylice Getsemani i w Grocie Zdrady. Nawiedziliśmy Betanię, w której Jezus wskrzesił Łazarza. Po obiedzie odprawiliśmy Drogę Krzyżową. W kolejnym dniu naszej pielgrzymki miała miejsce druga wyprawa do Galilei. Modliliśmy się na Górze Tabor w bazylice Przemienienia. Potem pojechaliśmy nad Jezioro Galilejskie, na Górę Ośmiu Błogosławieństw, następnie w Kafarnaum zobaczyliśmy ruiny domu św. Piotra, nawiedziliśmy miejsce rozmnożenia chleba, w Tyberiadzie zjedliśmy obiad - rybę św. Piotra, stamtąd wypłynęliśmy statkiem na jezioro. Natomiast w miejscu prymatu św. Piotra sprawowaliśmy Eucharystię, po czym udaliśmy się nad rzekę Jordan, w której św. Jan chrzcił Jezusa.

Siódmy dzień rozpoczął się Eucharystią w Grobie Pańskim. Zwiedziliśmy kościół św. Anny, Grotę Narodzenia Matki Bożej, sadzawkę owczą - Betezdę, przy której Jezus uzdrowił chromego. Następnie Litostrotos - miejsce biczowania Pana Jezusa i kolumnę biczowania, po czym przeszliśmy pod Ścianę Płaczu.

W przedostatnim dniu pielgrzymki udaliśmy się do Eilatu - miasta nad Morzem Czerwonym. Po drodze, na pustyni sprawowaliśmy Eucharystię. W obserwatorium morskim oglądaliśmy świat podwodny: różnorodne ryby, rafy koralowe i inne stworzenia Boże. Oczywiście musiała być kąpiel w Morzu Czerwonym. Natomiast wracając z Eilatu nie sposób było się nie zatrzymać nad Morzem Martwym. Tam też skorzystaliśmy ze zdrowotnej kąpieli w bardzo słonej wodzie. Wystarczyło się położyć i nie ruszać, a sama woda unosiła człowieka.

11 listopada 2000 r. wróciliśmy do swoich parafii. W czasie całej pielgrzymki towarzyszyła nam czujna opieka bp. Piotra Skuchy, który w sposób profesjonalny przeprowadził nas przez Ziemię Świętą. Biskup Piotr z wielką znajomością wydarzeń biblijnych Starego i Nowego Testamentu, historycznych od I wieku poprzez wyprawy krzyżowe, aż po dziś dzień opowiadał nam dzieje Chrystusa, tej ziemi i tych narodów, które od wieków spierają się ze sobą.

2000-12-31 00:00

Rycerze Kolumba podsumowali peregrynację ikony św. Józefa i inicjatywę pro-life

2024-04-30 09:21

Rycerze Kolumba

Uroczystą Mszą świętą pod przewodnictwem biskupa kaliskiego Damiana Bryla sprawowaną w Sanktuarium św. Józefa w Kaliszu Rycerze Kolumba podsumowali trwającą niemal dwa lata peregrynację ikon św. Józefa. Inicjatywa ta była jedną z najważniejszych, jaką wspólnota Rycerzy realizowała w Polsce w ostatnim czasie.

„Boże Ojcostwo odkrywamy także przez tego, który ma szczególne miejsce w posłannictwie Jezusa, a mianowicie przez św. Józefa” – powiedział bp Bryl w czasie homilii. Podkreślając szczególną cechę kaliskiego wizerunku Świętej Rodziny, wskazał, jak tę bliskość ukazał jego autor. „Twarz św. Józefa jest taka sama jak twarz Boga Ojca (...): Józef w swoim ojcostwie objawia nam ojcostwo Boga” – dodał i zobowiązał Rycerzy do dojrzałego rodzicielstwa, do którego „zaprasza mężczyzn” łaskami słynący obraz czczony w Sanktuarium w Kaliszu.

Francja: siedmiu biskupów pielgrzymuje w intencji powołań

2024-04-29 17:49

episkopat

Francja

Episkopat Flickr

Biskupi siedmiu francuskich diecezji należących do metropolii Reims rozpoczęli dziś pięciodniową pieszą pielgrzymkę w intencji powołań. Każdy z nich przemierzy terytorium własnej diecezji. W sobotę wszyscy spotkają się w Reims na metropolitalnym dniu powołań.

Biskupi wyszli z różnych miejsc. Abp Éric de Moulins-Beaufort, który jest metropolitą Reims a zarazem przewodniczącym Episkopatu Francji, rozpoczął pielgrzymowanie na granicy z Belgią. Po drodze zatrzyma się u klarysek i karmelitanek, a także w sanktuarium maryjnym w Neuvizy. Liczy, że na trasie pielgrzymki dołączą do niego wierni z poszczególnych parafii. W ten sposób pielgrzymka będzie też okazją dla biskupów, aby spotkać się z mieszkańcami ich diecezji - tłumaczy Bénédicte Cousin, rzecznik archidiecezji Reims. Jednakże głównym celem tej bezprecedensowej inicjatywy jest uwrażliwienie wszystkich wiernych na modlitwę o nowych kapłanów.

Wołam Twoje Imię, Matko… Śladami „Polskiej litanii” ks. Jana Twardowskiego

2024-04-30 21:00

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Artur Stelmasiak

Najpiękniejszy miesiąc maj, Twoim Matko jest od lat – śpiewamy w jednej z pieśni. I oto po raz kolejny w naszym życiu, swoje podwoje otwiera przed nami ten szczególny miesiąc, tak pięknie wpisujący się w maryjną pobożność Polskiego Narodu.

Jak kraj długi i szeroki, ze wszystkich świątyń, chat, przydrożnych krzyży i kapliczek popłynie śpiew litanii loretańskiej. Tak bardzo przyzwyczailiśmy się wołać do Maryi, bo przecież to nasza Matka, nasza Królowa. Dla wielu z nas Maryja jest prawdziwą powierniczką, Przyjaciółką, z którą rozmawiamy w modlitwie, powierzając Jej swoje sekrety, trudności, pragnienia i radości. Ileż tego wszystkiego się uzbierało i ile jeszcze będzie? Tak wiele spraw każdego dnia składamy w Jej matczynych dłoniach. Ktoś słusznie kiedyś zauważył, że „z maryjną pieśnią na ustach, lżej idzie się przez życie”. Niech więc śpiew litanii loretańskiej uczyni nasze życie lżejszym, zwłaszcza w przypadku chorób, cierpień, problemów i trudnych sytuacji, których po ludzku nie dajemy rady unieść. Powierzajmy wszystkie sprawy naszego życia wstawiennictwu Najświętszej Maryi Panny. Niech naszym przewodnikiem po majowych rozważaniach będzie ks. Jan Twardowski, który w „Polskiej litanii” opiewa cześć i miłość Matki Najświętszej, czczonej w tylu sanktuariach rozsianych po naszej ojczystej ziemi.