Dnia 12 września br. minęło 330 lat od stoczenia przełomowej bitwy pod Wiedniem. Król Jan III Sobieski, ruszając z wojskami do Wiednia, przeszedł również przez tereny Cieszyna na Śląsku Cieszyńskim, dlatego tam odbywały się ogólnopolskie obchody tej historycznej rocznicy. 12 września w kościele Najświętszego Serca Jezusowego w Cieszynie-Krasnej prymas Polski abp Józef Kowalczyk, wraz z biskupem diecezji bielsko-żywieckiej Tadeuszem Rakoczym i innymi księżmi, odprawił Mszę św. Razem z nimi modlił się zwierzchnik diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego bp Paweł Anweiler.
- Rzeczpospolita w 1683 r. przyczyniła się do ocalenia chrześcijańskiej Europy przed zbrojnym zalewem islamu - mówił abp Kowalczyk w wygłoszonej homilii.
Po Eucharystii na cieszyńskim Rynku odbyły się dalsze uroczystości, które poprowadził Maciej Orłoś. Aktorzy Teatru Czeskiego w Cieszynie przedstawili scenę ocalenia tablicy pamiątkowej przez cieszyńskich harcerzy w 1939 r. Zaprezentowała się również Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej, a na telebimie wyświetlono film: „Bitwa pod Wiedniem”. Dalszy program obejmował m.in.: konferencję naukową, wystawę, grę miejską, koncerty, a nawet rekonstrukcję przemarszu wojsk Sobieskiego. Obchody zakończyły się w niedzielę 15 września uroczystą Sumą odpustową w kościele Imienia Najświętszej Maryi Panny w Cieszynie-Bobrku.
Nieznani ludzie oddają mocz za ołtarzem, załatwiają swoje „potrzeby” w kościele lub na jego terenie np. w chrzcielnicach. W Moguncji (Niemcy) wiele kościołów zmaga się z problemem wandalizmu.
Kapłan Thomas Winter, jest przerażony: „Naprawdę denerwuje mnie sposób, w jaki traktowane są kościoły w Moguncji!” 51-latek opiekuje się pięcioma parafiami w Moguncji: św. Ignacego, św. Piotra, św. Stefana, św. Kwintyna i parafią katedralną św. Marcina. Twierdzi, że wolałby całkowicie zamknąć kościoły na dwa tygodnie i otworzyć je wyłącznie na czas nabożeństw.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.