Reklama

Wiara

Codzienne rozważania do Ewangelii

Panie namaszczony przez Boga, pomóż nam cenić sakramenty Kościoła

Rozważania do Ewangelii Łk 3, 15-16.21-22.

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niedziela, 12 stycznia. Święto Chrztu Pańskiego

• Iz 40, 1-5.9-11 • Ps 104 • Tt 2, 11-14; 3, 4-7 • Łk 3, 15-16.21-22

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Gdy lud oczekiwał z napięciem i wszyscy snuli domysły w sercach co do Jana, czy nie jest on Mesjaszem, on tak przemówił do wszystkich: «Ja was chrzczę wodą; lecz idzie mocniejszy ode mnie, któremu nie jestem godzien rozwiązać rzemyka u sandałów. On chrzcić was będzie Duchem Świętym i ogniem». Kiedy cały lud przystępował do chrztu, Jezus także przyjął chrzest. A gdy się modlił, otworzyło się niebo i Duch Święty zstąpił na Niego w postaci cielesnej niby gołębica, a z nieba odezwał się głos: «Tyś jest mój Syn umiłowany, w Tobie mam upodobanie».

Reklama

„…wszyscy snuli domysły w sercach co do Jana, czy nie jest on Mesjaszem”. Hebrajskie słowo „masijah” (mesjasz), a greckie „christos”, oznacza dosłownie „namaszczony, pomazany”. W Starym Testamencie namaszczano oliwą królów, którzy mieli sprawować władzę nad ludem (np. Samuel namaścił oliwą Dawida na króla), aby potwierdzić, że właśnie tego człowieka wybrał Bóg, że ma on ku temu zadaniu potrzebne dary od Boga i że ma on odtąd sprawować swoją funkcję, współpracując z Bogiem. Także kapłanom wprowadzano ich zadania przez namaszczenie. Ewangelista Łukasz, gdy mówi o Jezusie, używa często właśnie tego słowa greckiego – Chrystus (Namaszczony). Na przykład nieco wcześniej, w scenie, gdy pasterzom na polu objawia się anioł, mówi on: „Narodził się wam Zbawiciel, który jest Chrystusem (Namaszczonym), Panem” (Łk 2, 11) lub w czasie działalności Jezusa, gdy z ludzi wychodziły złe duchy, Ewangelista pisze, że wiedziały one, że Jezus jest Chrystusem (Łk 4, 41), a więc że Jezus działa w szczególnej mocy, z namaszczeniem Ducha Świętego. Piotr, gdy Jezus zapytał apostołów, za kogo Go uważają, odpowiada: „za Mesjasza Bożego” (Łk 9, 20). Gdy po swoim zmartwychwstaniu Jezus ukazuje się uczniom w Emaus, pyta: „«Czyż Mesjasz nie miał tego cierpieć, aby wejść do swej chwały?» I zaczynając od Mojżesza poprzez wszystkich proroków wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego” (Łk 24, 26-27). Do dzisiaj w Izraelu istnieje spora grupa ortodoksyjnych Żydów, którzy starają się zachować wszystkie przepisy prawa, nadal czekają na Mesjasza, całkowicie odrzucają państwo Izrael, w tym wszelkie pieniądze od państwa, ponieważ uważają, że tylko Mesjasz namaszczony przez Boga – gdy przyjdzie – może być ich przywódcą. My zaś – jak Piotr – wierzymy, że to Jezus jest Chrystusem, jest namaszczonym przez samego Boga, namaszczonym Duchem Świętym. Jemu zaufaliśmy. Za Nim idziemy. Jego wyznajemy. Jego moc Ducha Świętego, namaszczenie, przyjmujemy przez nawrócenie i chrzest oraz bierzmowanie… „On chrzcić was będzie Duchem Świętym i ogniem”. Już po zmartwychwstaniu Jezusa i zesłaniu na uczniów Ducha Świętego, św. Piotr jest prowadzony przez Ducha Świętego i z zapałem głosi Dobrą Nowinę o Jezusie Chrystusie. Mówi, że gdy zobaczył wśród ludzi, którym głosił Chrystusa, ogień wiary, przypomniał sobie słowa: „Jan chrzcił wodą, wy zaś zostaniecie ochrzczeni Duchem Świętym”. I kontynuuje: „zatem i poganom Bóg dał łaskę nawrócenia, które prowadzi do życia” (Dz 11, 16.18). Poczujmy się dzisiaj wybranymi. Również nad nami w naszym chrzcie Bóg wypowiedział słowa: „Tyś jest mój Syn umiłowany”. Bóg również nas ukochał i obdarzył darami Ducha, byśmy pełnili Jego służbę. Panie namaszczony przez Boga, pomóż nam cenić sakramenty Kościoła, przez które przyjmujemy Twoje namaszczenie. Nasza współpraca z Duchem Świętym niech rozpali w nas Twój ogień i prowadzi do radości życia.

K.K.

ROZWAŻANIA NA ROK 2025 DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!: "Żyć Ewangelią 2025".

2024-12-10 09:16

Oceń: +36 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Za kogo uważasz Jezusa?

Niedziela Ogólnopolska 37/2018, str. 32-33

[ TEMATY ]

homilia

Graziako/Niedziela

W Ewangelii Jezus zadaje swoim uczniom podwójne pytanie: Za kogo uważają Mnie ludzie? Za kogo wy Mnie uważacie? Można by dziś powiedzieć, że pierwsze pytanie dotyczy ludzi spoza Kościoła, a drugie odnosi się do wierzących w Chrystusa we wspólnocie Kościoła. Ci pierwsi mówią o Jezusie różne rzeczy. Są tacy, którzy podkreślają, że Chrystus był wspaniałym człowiekiem, ale nie był Bogiem i nie jest naszym Zbawicielem. Inni twierdzą, że nie wiadomo tak naprawdę, kim był, bo nie można dawać wiary nowotestamentalnym świadectwom. Jeszcze inni wydają się po prostu niezainteresowani sprawą Jezusa z Nazaretu. A co mówi druga grupa, czyli Kościół? Apostoł Piotr stwierdził, że Jezus jest Mesjaszem. Co więcej, wyznajemy, że Jezus Chrystus jest Bogiem wcielonym, drugą Osobą Trójcy Świętej, jedynym Zbawicielem każdego człowieka. Odpowiedź Piotra mogła zostać źle przez innych zrozumiana, a mianowicie w doczesnej perspektywie społeczno-politycznej, jakoby Mesjasz miał być jedynie tym, który wyzwoli Izraela z rzymskiej niewoli. Mesjasz kojarzył się wielu Żydom z wielkim wodzem, który poprowadzi naród do zwycięstwa. Dlatego Jezus zabrania uczniom rozgłaszać publicznie, że jest Mesjaszem, a ponadto wskazuje, że Mesjasz wiele wycierpi i zostanie zabity, a po trzech dniach zmartwychwstanie. Wtedy Piotr zaczyna napominać swego Mistrza, by nie mówił o cierpieniu i śmierci, i że wszystko będzie, po ludzku rzecz biorąc, dobrze. Reakcja Jezusa jest nadzwyczaj mocna: „Zejdź Mi z oczu, szatanie”. Znawcy greki twierdzą, że to zdanie można też przetłumaczyć: „Idź za mną (z tyłu), szatanie”. Piotr bowiem zachowuje się jak zwodziciel, który chce, aby Jezus szedł za nim, realizując jego plany. Tymczasem to my mamy iść za Chrystusem, szukając, znajdując i pełniąc wolę Bożą. Piotr chciałby być z Jezusem, ale bez potrzeby skonfrontowania się z krzyżem. To jest także nasz problem. Zagraża nam pokusa bycia katolikami na własną modłę, bez ofiary, poświęcenia, bez rzeczywistej odpowiedzialności. Tymczasem nie można być z Jezusem zmartwychwstałym, jeśli nie chce się być z Jezusem ukrzyżowanym, znieważonym, jak to ukazuje prorok Izajasz. Nie można też być uczniem Chrystusa jedynie werbalnie, bez pełnienia dobrych uczynków, o czym mówi II czytanie. Uczynki rodzą się z wiary, zaś autentyczność wiary sprawdza się poprzez uczynki. Najważniejsze jednak, byśmy umieli dobrze odpowiedzieć na pytanie: Kim dla ciebie jest Chrystus? I byśmy szli za Nim, a nie kazali Mu iść za nami.
CZYTAJ DALEJ

Wielkopostne zasłony w Orawce – do podziwiania tylko przez dziewięć dni w roku

2025-04-07 19:56

[ TEMATY ]

Wielki Post

Parafia św. Jana Chrzciciela w Orawce

Kurtyny wielkopostne. To nimi od V Niedzieli Wielkiego Postu aż do Triduum Paschalnego w niektórych kościołach zasłaniane są ołtarze. W całej Polsce jest ich zaledwie kilkanaście. Cztery z nich zobaczyć można w Orawce.

Powstanie pierwszych opon wielkopostnych, jak nazywane są kurtyny wielkopostne, datuje się na okres średniowiecza. – Tradycja zasłaniania ołtarzy jest bardzo stara. W czasie Wielkiego Postu mamy się umartwić, odwracając wzrok od różnych przyjemności, zwracając się ku męce Chrystusa, jednocząc się z męką Chrystusa, ponieważ nasze życie też jest pełne różnych trudności, cierpień, ale przede wszystkim chcemy odwrócić się od zła i grzechu. Dlatego, zasłania się ołtarze, aby ukryć to bogactwo, aby od tego odwrócić wzrok, aby, można tak powiedzieć, wzrok umartwić. Stąd te zasłony – mówi proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Orawce, ks. Wojciech Mozdyniewicz.
CZYTAJ DALEJ

Wielkopostne zasłony w Orawce – do podziwiania tylko przez dziewięć dni w roku

2025-04-07 19:56

[ TEMATY ]

Wielki Post

Parafia św. Jana Chrzciciela w Orawce

Kurtyny wielkopostne. To nimi od V Niedzieli Wielkiego Postu aż do Triduum Paschalnego w niektórych kościołach zasłaniane są ołtarze. W całej Polsce jest ich zaledwie kilkanaście. Cztery z nich zobaczyć można w Orawce.

Powstanie pierwszych opon wielkopostnych, jak nazywane są kurtyny wielkopostne, datuje się na okres średniowiecza. – Tradycja zasłaniania ołtarzy jest bardzo stara. W czasie Wielkiego Postu mamy się umartwić, odwracając wzrok od różnych przyjemności, zwracając się ku męce Chrystusa, jednocząc się z męką Chrystusa, ponieważ nasze życie też jest pełne różnych trudności, cierpień, ale przede wszystkim chcemy odwrócić się od zła i grzechu. Dlatego, zasłania się ołtarze, aby ukryć to bogactwo, aby od tego odwrócić wzrok, aby, można tak powiedzieć, wzrok umartwić. Stąd te zasłony – mówi proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Orawce, ks. Wojciech Mozdyniewicz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję