Reklama

Niedziela Małopolska

Kraków

W 43.rocznicę wprowadzenia stanu wojennego

    – Solidarność trzeba zdobywać zawsze na nowo, nie tylko posiadać, bo przychodzi jako dar, utrzymuje się przez zmaganie – mówił, odwołując się do kard. Karola Wojtyły, abp Marek Jędraszewski, który w 43. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego w Polsce przewodniczył Mszy św. w katedrze na Wawelu.

Biuro Prasowe AK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku liturgii abp Marek Jędraszewski zachęcił, aby modlitwą otoczyć wszystkie ofiary stanu wojennego wprowadzonego w Polsce w nocy 13 grudnia 1981 roku. „A także całą naszą Ojczyznę, aby z tej ofiary potrafiła wyciągnąć jak najbardziej właściwe wnioski, owoce i tym wielkim cierpieniem, które wtedy miało miejsce, mogła przekazywać najlepsze tradycje współczesnym pokoleniom i przyszłości – zarówno gdy chodzi o miłość do Boga i do Ojczyzny, jak i o wielką sprawę solidarności i sprawiedliwości społecznej”.

Reklama

W czasie kazania abp Marek Jędraszewski nazwał noc z 12 na 13 grudnia 1981 roku „nocą wielkiej krzywdy”, która dotknęła nie tylko poszczególne osoby, ale cały polski naród; „nocą przemocy”, przedłużonej kilka dni później masakrą górników w Kopalni „Wujek”; „nocą łamania wolności i podstawowych praw obywatelskich”; „nocą aresztowań” ponad 10 tysięcy ludzi; „nocą i porankiem przerażającej ciszy medialnej”. – Noc, która rodziła wiele rozpaczy, niepewności – prawdziwa noc – mówił metropolita krakowski wskazując, że wprowadzony przez komunistów stan wojenny był wyrazem konfliktu politycznego i geopolitycznego, ekonomicznego, antropologicznego a przede wszystkim światopoglądowego. W tym kontekście odniósł się do fragmentu z Księgi Izajasza, w którym prorok pisał o przestrzeganiu Bożych przykazań, co jest pożyteczne dla człowieka, w przeciwieństwie do programowego ateizmu PZPR-u i socjalistycznej moralności charakteryzującej się relatywizmem. Arcybiskup zwrócił też uwagę, że Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego (WRON), która administrowała Polską w czasie stanu wojennego, jest właściwie wymazana ze świadomości Polaków. – Tak dzieje się zawsze z tymi, którzy łamią najbardziej fundamentalne prawa ludzkie i Boże – mówił metropolita krakowski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zaznaczył, że po 43 latach od tamtych wydarzeń rodzą się różne nadzieje i wątpliwości – wprawdzie opadła żelazna kurtyna i obalono mur berliński, ale wojna na Ukrainie jest dowodem na podejmowanie prób restauracji dawnego imperium; wprowadzany po 1989 roku liberalizm ekonomiczny związany był z wyprzedawaniem majątku narodowego i osobistą krzywdą wielu, którzy walczyli o wolność; nadzieje związane są z solidaryzmem społecznym; z kolei odrzucenie Boga niesie ze sobą w konsekwencji nową wizję człowieka. – Nowy, wspaniały świat i nowy, wspaniały człowiek w postaci cyborga przekraczającego swoje możliwości biologiczne i intelektualne dzięki elementom elektronicznym czy środkom farmakologicznym. Ma powstać cyborg, a przecież człowiek w swojej godności to istota stworzona na obraz i podobieństwo Boga i każdy zamach na godność ludzką jest zamachem na Stwórcę – mówił arcybiskup.

Odwołując się do poematu „Myśląc Ojczyzna…” kard. Karola Wojtyły abp Marek Jędraszewski zaznaczył, że „Solidarność” na początku stała po stronie człowieka pracy, człowieka krzywdzonego, okłamywanego, zniewalanego. A dalej pytał, co dziś robi „Solidarność” i po której jesteśmy stronie na „zakręcie dziejów, w którym aktualnie znajduje się Polska”, żeby człowiek nie był okłamywany, a był uszanowany w swojej godności. Zauważył, że dziś w Polsce łamana jest Konstytucja i praworządność w imię „prawa – tak, jak my je rozumiemy”; okrajana jest polska tożsamość poprzez nowe programy szkolne, gdzie coraz mniej lekcji języka polskiego, historii, religii, a za to są programy seksualizacji dzieci i młodzieży w imię tak zwanych haseł troski o zdrowie.

Przywołał teorię solidarności kard. Karola Wojtyły zapisaną w dziele „Osoba i czyn”, w którym późniejszy papież zaznaczył, że autentyczna postawa społeczna nie może być postawą uniku czy konformizmu, ale musi być sprzeciwem wobec kłamstwa i zniewalania, a jednocześnie musi być ciągle na nowo wysiłkiem budowania solidarności. – Jeżeli Karol Wojtyła pisał, że wolności nie można tylko posiadać, że trzeba ją stale zdobywać, że przychodzi jako dar, a utrzymuje się przez zmaganie, to to samo możemy powiedzieć o solidarności – trzeba ją zawsze na nowo zdobywać, nie tylko posiadać, bo przychodzi jako dar, utrzymuje się przez zmaganie. A dar i zmaganie to karty naszych wysiłków bardzo często ukryte, ale ostatecznie jawne, dające błogosławione owoce – mówił abp Marek Jędraszewski, podkreślając na koniec aktualność słów św. Pawła, tak często powtarzanych przez bł. ks. Jerzego Popiełuszki: „Zło dobrem zwyciężaj”.

2024-12-13 22:19

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy pokornie proszę Pana o przebaczenie moich grzechów?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mk 2, 13-17.

Sobota, 18 stycznia
CZYTAJ DALEJ

Ojciec duchowy mnichów

Niedziela Ogólnopolska 2/2024, str. 18

[ TEMATY ]

św. Antoni Opat

mal.Francisco de Zurbarán/pl.wikipedia.org

Święty Antoni, opat

Święty Antoni, opat

Należy do grona najsławniejszych Ojców Pustyni.

Antoni (zwany później Wielkim) urodził się w Środkowym Egipcie. Po śmierci rodziców, kierując się wskazaniem Ewangelii, sprzedał ojcowiznę, a pieniądze rozdał ubogim. Młodszą siostrę oddał pod opiekę szlachetnym paniom i zabezpieczył jej byt materialny, a sam rozpoczął życie pustelnicze w pobliżu rodzinnego miasta. Początkowo mieszkał w grocie. Około 275 r. przeniósł się na Pustynię Libijską. Dziesięć lat później osiadł w ruinach opuszczonej fortecy Pispir na prawym brzegu Nilu. Jego żywot, spisany przez św. Atanazego, głosi, że musiał znosić wiele jawnych ataków ze strony szatana. Dzieło św. Atanazego miało wpływ na nawrócenie wielu ludzi. O Żywocie św. Antoniego wspomina również św. Augustyn w swoich Wyznaniach, kiedy opisuje własną walkę wewnętrzną i okres nawrócenia.
CZYTAJ DALEJ

Autor podręcznika do HIT-u przedstawia 81 historii nawróceń z całego świata

2025-01-17 20:46

[ TEMATY ]

prof. Wojciech Roszkowski

Karol Porwich/Niedziela

Prof. Wojciech Roszkowski

Prof. Wojciech Roszkowski

Wybitny pisarz i naukowiec prof. Wojciech Roszkowski przedstawia w swej kolejnej książce 81 niewiarygodnych historii życiowych ludzi, którzy będąc bardzo daleko od Boga, w ten czy inny sposób znaleźli jednak drogę do Niego.

I tak na przykład poznamy mordercę i gwałciciela, który po dziesięcioleciach więzienia i pokuty odnalazł w sobie wiarę, a żywota dokonał w klasztorze. Albo zobaczymy żołnierza, który w konającym towarzyszu w okopach zauważył twarz Chrystusa. Wzruszy nas męczeństwo młodej Saudyjki, która w surowym środowisku islamskim przyjęła chrzest, za co została zabita, i to przez własnego brata. Każda opowieść jest inna, jedna bardziej niezwykła od drugiej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję