Reklama

Kościół

„Białe Ukrzyżowanie” Chagalla. Ulubiony obraz Franciszka wystawiony w Rzymie

Odpowiadając na pytanie, jakie jest jego ulubione dzieło sztuki, Papież Franciszek wskazał na „Białe Ukrzyżowanie” Marca Chagalla. Obraz znajduje się w muzeum w Chicago, jednak we wrześniu 2015 r. został wypożyczony na wystawę „Boskie piękno” w muzeum Palazzo Strozzi we Florencji - przy tej okazji Franciszek mógł go podziwiać 10 listopada we wnętrzu Baptysterium św. Jana.

[ TEMATY ]

obraz

obraz

Włodzimierz Rędzioch

Chagall - "Białe Ukrzyżowanie

Chagall - Białe Ukrzyżowanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od 27 listopada, słynne dzieło białoruskiego Żyda można oglądać także w Rzymie, w Pałacu Cipolla, przy via del Corso na wystawie „Chagall w Rzymie. Białe Ukrzyżowanie”. To czwarta wystawa w ramach inicjatywy Roku Świętego „Jubileusz to kultura”, której kuratorem jest Dykasteria ds. Ewangelizacji we współpracy z Fundacją Rzym, a która potrwa do 27 stycznia.

Włodzimierz Rędzioch

Chagall - "Białe Ukrzyżowanie

Chagall - Białe Ukrzyżowanie

Marc Chagall, białoruski Żyd chasydzkiego pochodzenia, naturalizowany Francuz, urodzony w 1887 r., a zmarły w Saint-Paul-de-Vence w 1985 r., namalował „Białe Ukrzyżowanie” po tragicznej dla Żydów niemieckich nocy z 9 na 10 listopada 1938 r., zwaną „Nocą Kryształów”, która oznaczała eskalację nazistowskiego antysemickiego terroru i przemocy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jezus Chagalla jest Żydem, oświeconym rabinem, dlatego ma na głowie chustę zamiast korony cierniowej a biodra są opasane talem, szalem używanym do modlitwy żydowskiej. Dla malarza Chrystus jest absolutnym archetypem męczeństwa a Jego ukrzyżowanie staje się symbolem cierpień diaspory żydowskiej. Wokół krzyża namalowane są proste sceny, niczym rysunki dziecka: płonąca białoruska wieś będąca emblematycznym obrazem pogromów; płonąca synagoga i profanacje mające upamiętniać Noc Kryształów; menora, siedmioramienny świecznik, który musi być stale zapalony, i który pozostaje u stóp krzyża, chroniony przez Chrystusa; uchodźcy na łodzi i Żyd Wieczny Tułacz (Aswerus); Tora niesiona w bezpieczne miejsce, jako największe dobro, ponieważ jest Słowem Bożym; nad Krzyżem postacie patriarchów: Abrahama, Izaaka i Jakuba oraz Racheli, którzy rozpaczają nad synami Izraela.

Obraz „Białe Ukrzyżowanie” wywołał wiele kontrowersji oraz krytykę zarówno chrześcijan, jak i Żydów. Chrześcijanom Chagall ukazuje Chrystusa umęczonego tylko dlatego, że był Żydem i bez towarzystwa swojej matki Marii i ulubionego ucznia Jana, zastąpionego przez bliżej nieokreślone postacie ze Starego Testamentu. Można powiedzieć, że obraz prowokacyjnie nawiązuje tylko do żydowskich korzeni Jezusa.

Wszystko to jest równie obraźliwe dla praktykujących Żydów: uznani za winnych jego śmierci, w imię krzyża Chrystusa byli przez wieki dyskryminowani i prześladowani, a tutaj w obliczu wszystkich prześladowań, jakich doświadczyli żydowski artysta przedstawia ofiarę Jezusa jako symbol żydowskiego cierpienia. Chagall ostro krytykowany w niektórych kręgach żydowskich za jego bardzo osobistą wizję postaci Chrystusa uskarżał się na swoich krytyków: „Nigdy nie zrozumieli – mówił – kim naprawdę był ten Jezus (…) Dla mnie jest on archetypem żydowskiego męczennika wszechczasów”.

8 grudnia po południu, po odmówieniu modlitwy skierowanej do Niepokalanej na Placu Hiszpańskim Papież Franciszek udał się do Pałacu Cipolla przy Via del Corso, aby obejrzeć „Białe Ukrzyżowanie”, dzieło Chagalla, które jest mu szczególnie drogie.

„Białe Ukrzyżowanie, jedno z najsłynniejszych dzieł Chagalla można oglądać w Rzymie aż do 27 stycznia 2025 r.

2024-12-09 19:56

Oceń: +6 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Madonna i książę

Niedziela wrocławska 14/2022, str. I

[ TEMATY ]

obraz

obraz

AC

Madonna z wrocławskiej katedry

Madonna z wrocławskiej katedry

Wizerunek Matki Bożej czczonej we wrocławskiej katedrze jako Madonna Zwycięska, Matka Adorująca czy Madonna Sobieskich można zobaczyć z bliska w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Na ekspozycji znajdują się również eksponaty związane z rodziną Sobieskich.

Początki powstania obrazu są trudne do ustalenia, ponieważ zbyt skąpe są fakty historyczne, które go dotyczą. Jak mówi kuratorka wystawy Małgorzata Macura wiemy, że w XVIII wieku obraz zakupił baron von der Goltz z Kłodzka. W liście do proboszcza z Międzylesia domniemywał, że obraz należał do syna Jana III Sobieskiego, Aleksandra. – Papież Klemens XI ofiarował go Aleksandrowi, prawdopodobnie dla uhonorowania jego ojca w 30. rocznicę Odsieczy Wiedeńskiej – mówi Małgorzata Macura i dodaje, że na prośbę właściciela Międzylesia, baron podarował wizerunek miejscowej parafii. Stamtąd w 1951 r. obraz trafił do katedry wrocławskiej. Na chwilę obecną nie znamy autora obrazu, wiemy natomiast, że został namalowany według wzoru Madonny Giovanniego Battisty Salviego.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: 7. niedziela zwykła

2025-02-21 13:02

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Saul wyruszył ku pustyni Zif, a wraz z nim trzy tysiące doborowych Izraelitów, aby wpaść na trop Dawida na pustyni Zif. Dawid wraz z Abiszajem zakradli się w nocy do obozu; Saul właśnie spał w środku obozowiska, a jego dzida była wbita w ziemię obok głowy. Abner i ludzie leżeli uśpieni dokoła niego. Rzekł więc Abiszaj do Dawida: «Dziś Bóg oddaje wroga twojego w twe ręce. Teraz pozwól, że przybiję go dzidą do ziemi, jednym pchnięciem, drugiego nie będzie trzeba». Dawid odparł Abiszajowi: «Nie zabijaj go! Któż bowiem podniósłby rękę na pomazańca Pańskiego, a nie poniósł kary?» Wziął więc Dawid dzidę i bukłak na wodę od wezgłowia Saula i poszli sobie. Nikt ich nie spostrzegł, nikt o nich nie wiedział, nikt się nie obudził. Wszyscy spali, gdyż Pan zesłał na nich twardy sen. Dawid oddalił się na przeciwległą stronę i stanął na wierzchołku góry w oddali, a dzieliła go od nich spora odległość. Wtedy Dawid zawołał do Saula: «Oto dzida królewska, niech przyjdzie który z pachołków i weźmie ją. Pan nagradza człowieka za sprawiedliwość i wierność: Pan dał mi ciebie w ręce, lecz ja nie podniosłem ich przeciw pomazańcowi Pańskiemu».
CZYTAJ DALEJ

Młodzi dla młodych. Nic o nas, bez nas.

2025-02-23 06:57

ks. Waldemar Wesołowski

To okazja do podsumowania osiągnięć ubiegłego roku, oceny działań podejmowanych przez KSM oraz wytyczenia nowych zadań, zwłaszcza w kontekście trwającego Roku Jubileuszu 2025.

Sobotni dzień był bardzo intensywny. Po porannym spotkaniu sprawozdawczym rozpoczęły się warsztaty. Młodzież skupiała się głównie na sposobach i metodach tworzenia wspólnoty i radzenia sobie z trudnościami interpersonalnymi. Wszystko po to, by była to wspólnota żywa, zachęcająca do włączenia się w jej szeregi, zwłaszcza tych, którzy stoją z boku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję