Reklama

Wiadomości

Mucha o organizowaniu religii w szkołach: jesteśmy zdeterminowani do wprowadzenia zmiany

Badania społeczne pokazują, że ludzie chcą zmniejszenia wymiaru godzin lekcji religii. Jako ministerstwo jesteśmy zdeterminowani do wprowadzenia tej zmiany - powiedziała w piątek wiceszefowa MEN Joanna Mucha. Wyraziła nadzieję, że w tej sprawie uda się osiągnąć porozumienie ze stroną kościelną.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czwartek w resorcie edukacji odbyło się drugie posiedzenie Podkomisji ds. religii w szkole, powołanej przez Komisję Wspólną Przedstawicieli Rządu Rzeczpospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski (KEP) ws. zmian w rozporządzeniu MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.

Jak poinformowało PAP biuro prasowe KEP, strona kościelna m.in. "ponownie zwróciła uwagę na sprzeczność projektu z przepisami wyższego rzędu" i powtórzyła "kompromisową propozycję reformy, polegającą na rozłożonej na kilka lat, stopniowej redukcji wymiaru nauczania religii w szkołach średnich, przy poszanowaniu praw pracowniczych katechetów oraz wprowadzeniu zasady obligatoryjności nauczania religii lub etyki ze względu na potrzebę aksjologicznej formacji uczniów". Dodano, że "z powodu braku porozumienia przedstawiciele Kościoła zapowiedzieli odwołanie się w trybie pilnym do Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu RP i Konferencji Episkopatu Polski".

Podziel się cytatem

Wiceminister edukacji, zapytana w Radiu Zet o środową decyzję Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, że rozporządzenie ws. organizacji nauki religii w publicznych szkołach i przedszkolach jest niezgodne z przepisem ustawy o systemie oświaty, na podstawie którego zostało wydane, odparła: "Dajmy spokój Trybunałowi Konstytucyjnemu. Rozmowy (ze stroną kościelną) cały czas trwają. Nie ma porozumienia".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak zaznaczyła, rozmowy będą nadal prowadzone. "Natomiast my, jako ministerstwo, jesteśmy naprawdę zdeterminowani do wprowadzenia tej zmiany" - przyznała. Argumentowała, że "wszystkie badania społeczne pokazują nam w sposób absolutnie jednoznaczny, że ludzie chcą tej zmiany - zmniejszenia wymiaru godzin lekcji religii".

Podziel się cytatem

Na uwagę, że strona kościelna podkreśla, iż w tej kwestii "wymagane jest porozumienie z kościołami, co potwierdził TK", wiceszefowa MEN zauważyła, że dlatego prowadzone są rozmowy.

"Mam nadzieję, że do jakiegoś porozumienia dojdziemy. Strona kościelna też powoli schodzi z niektórych swoich oczekiwań (...). Jestem głęboko przekonana o tym, że ta zmiana wejdzie od nowego roku szkolnego. W związku z tym mamy oczywiście określony deadline na jej przygotowanie" - dodała Mucha.

"Strona kościelna też coraz (...) bardziej widzi swoje ograniczenia. Oni sami wiedzą, że nie mają w tej chwili katechetów do tego, żeby organizować lekcje religii, tak, jak to było do tej pory, więc mam wrażenie, że tutaj obie strony coraz bardziej koncyliacyjną jednak postawę pokazują. (...). Mamy wiele takich miejsc, gdzie Kościół ma problem z tym, żeby takie lekcje organizować" - mówiła.

Podziel się cytatem

Reklama

Zgodnie z lipcową nowelizacją rozporządzenia MEN w sprawie organizacji lekcji religii dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł łatwiej łączyć na lekcjach religii grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. Z kolei od przyszłego roku szkolnego w szkołach publicznych nauka religii i etyki ma odbywać się w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych.

Obecnie nauka religii w publicznych szkołach jest nieobowiązkowa i odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo, a jeśli chodzi o etykę, tygodniowy wymiar godzin ustala dyrektor szkoły.

Wiceminister zapytano też o to, czy resort bierze pod uwagę rezygnację z edukacji zdrowotnej - nowego, obowiązkowego przedmiotu, który ma wejść do szkół 1 września 2025 r. i zastąpić nieobowiązkowe wychowanie do życia w rodzinie.

"Na pewno nie zrezygnujemy" - zapewniła. Jej zdaniem przedmiot jest istotny i potrzebny, "szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy tak bardzo zmieniły się warunki wychowywania dzieciaków i (...) ich dobrostan psychofizyczny". (PAP)

2024-11-29 11:42

Oceń: +4 -7

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Między tablicą a ołtarzem: Historia nauczania religii w polskich szkołach

[ TEMATY ]

religia

religia w szkołach

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Religia w polskiej szkole to temat, który od lat budzi emocje, zarówno wśród uczniów, rodziców, jak i decydentów. Jej obecność na lekcjach to efekt złożonej historii, w której splatają się losy Kościoła, państwa i społeczeństwa. Jak zmieniało się nauczanie religii na przestrzeni dekad? Kiedy była obowiązkowa, a kiedy zniknęła z planu lekcji? Jakie wydarzenia wpłynęły na obecny kształt tych lekcji? Oto fascynująca podróż przez dzieje jednego z najbardziej wartościowych przedmiotów w polskim systemie edukacji.

Początki nauczania religii w Polsce sięgają średniowiecza, gdy edukacja była nierozerwalnie związana z Kościołem. Szkoły parafialne i klasztorne, prowadzone przez duchownych, stanowiły główne ośrodki wiedzy. Nauka religii była nie tylko przedmiotem, ale fundamentem wychowania, kształtującym system wartości młodych Polaków.
CZYTAJ DALEJ

Silna i przedsiębiorcza kobieta

Niedziela Ogólnopolska 12/2022, str. VIII

pl.wikipedia.org

Św. Benedykta od Bożej Opatrzności Cambiagio Frassinello

Św. Benedykta od Bożej Opatrzności
Cambiagio Frassinello

Ideał, który realizowała św. Benedykta od Bożej Opatrzności stał się fundamentem nowoczesnego podejścia do edukacji i roli kobiety w społeczeństwie.

Już w dzieciństwie Benedykta Cambiagio miała pragnienie życia w zakonie, ale jej rodzice byli temu przeciwni. Dlatego, zgodnie z ich wolą, 7 lutego 1816 r. wyszła za mąż za Giovanniego Battistę Frassinellego. Postanowili jednak żyć w czystości. Za zgodą męża, w lipcu 1825 r., Benedykta wstąpiła do klasztoru sióstr urszulanek w Capriolo. Giovanni natomiast został bratem zakonnym w zgromadzeniu ojców somasków. Po kilku miesiącach pobytu u urszulanek Benedykta zrozumiała, że jej powołaniem nie jest kontemplacja, lecz apostolstwo czynne. Wróciła do domu rodziców w Pawii i, mimo ogromnych trudności – głównie materialnych, opiekowała się młodymi dziewczętami. W 1826 r. założyła dla nich ośrodek pomocy. Tak powstało dzieło apostolskie wspomagane przez licznych dobroczyńców i wolontariuszy. W tej pracy pomagał jej również Giovanni. W 1827 r. oboje odnowili przed biskupem ślub czystości. Pobyt w Pawii przyniósł jednak Benedykcie dużo cierpień. Na skutek pomówień w 1838 r. musiała opuścić miasto i przekazać biskupowi założony przez siebie ośrodek.
CZYTAJ DALEJ

Bp Kleszcz: do Boga należy ostatnie słowo!

2025-03-21 12:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

– Kiedy w waszym życiu zdarzy się tak, że poczujecie się jak Józef, którego bracia wrzucili do studni, a potem sprzedali, to pamiętajcie, że do Pana Boga należy ostatnie słowo i On was nigdy nie zostawi - mówił bp Piotr Kleszcz do dzieci w Światowy Dzień Zespołu Downa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję