Reklama

Niedziela Łódzka

Lutomiersk: Koncert ku czci św. Cecylii

2024-11-23 08:34

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z okazji wspomnienia św. Cecylii – patronki muzyki i muzyków kościelnych, w Salezjańskiej Szkole Muzycznej w Lutomiersku odbył się koncert połączony z inauguracją nowego instrumentu – klawesynu oraz wręczeniem honorowego wyróżnienia.

Coroczny koncert kameralny ku czci świętej Cecylii był podsumowaniem działalności Fundacji Dzieł Salezjańskich w Lutomiersku. - Dzisiejsza uroczystość to wspólne świętowanie naszej patronki św. Cecylii. Chcemy uczcić tych, którzy na co dzień muzyką, śpiewem, słowem i różnoraką posługą oddają chwałę Bogu. Wspólne świętowanie łączy wiele elementów, które dzisiejszego wieczoru chcę, aby wybrzmiały. Organizatorami dzisiejszej uroczystości są: Fundacji Dzieł Salezjańskich w Lutomiersku i Salezjańskie Szkoły Muzyczne w Lutomiersku – mówił rozpoczynając koncert ks. Dariusz Skowron SDB, wicedyrektor Salezjańskich Szkół Muzycznych. Wspólny recital na flety i klawesyn, który dołączył do instrumentów Szkoły, zaprezentowały współpracujące z Akademią Muzyczną im. G. K. Bacewiczów w Łodzi: prof. Ewelina Zawiślak, dr hab. Joanna Woszczyk – Garbacz oraz absolwentka Lena Nowakowska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pierwszą część koncertu wypełniła muzyka późnego baroku – okresu świetności klawesynu. Goście wysłuchali kombinacji klawesynu i fletów m.in. w kompozycji Carla Philippe’a Emmanuela Bacha, Domenico Scarlattiego i Michela Blaveta. Sonata d-moll C Ph. E. Bacha – to najbardziej typowa dla barokowej sonaty obsada wykonawcza – tzw. sonata triowa z dwoma solowymi instrumentami (tu fletami) i basso continuo – czyli harmonicznym towarzyszeniem klawesynu. Druga część koncertu rozpoczęła się muzyką przełomu dwóch epok – klasycyzmu i romantyzmu autorstwa duńsko niemieckiego twórcy Friedricha Kuhlaua, który za życia nazywany był Beethovenem fletu. W programie znalazły się również dwie współczesne kompozycje łódzkich twórców związanych z Akademią Muzyczną im. G. K. Bacewiczów – Preludium na klawesyn solo Sławomira Kaczorowskiego (2021) i Aria na flet altowy i klawesyn Krzysztofa Grzeszczaka (2022). Dawne formy łączą się w tu z ciekawym nowoczesnym językiem muzycznym.

Coroczne spotkanie było także okazją wyrażenia wdzięczności przyjaciołom i darczyńcom Szkoły i Fundacji. - Dwa lata temu rozpoczęliśmy inicjatywę wdzięczności naszym ofiarodawcom i dobrodziejom – przyjaciołom Dzieł Salezjańskich w Lutomiersku. Kontynuując te inicjatywę, chcielibyśmy w tym roku wyróżnić, a tym samym przywitać bardzo bliskie i wyjątkowe nam osoby: Dorotę i Romana Augustyniaków. Chcemy wam drodzy przyznać honorowy tytuł i statuetkę Przyjaciół Dzieł Salezjańskich w Lutomiersku. Rodzina pp. Augustyniaków z Legędzina od dawna związana jest ze Wspólnotą i z Dziełem Salezjańskim w Lutomiersku. Pani Dorota jak cichy Anioł przemyka przez nasze korytarze i pomieszczenia nadając im właściwy porządek, a Pan Romek jako „złota rączka” troszczy się perfekcyjnie o wiele spraw które pozwalają właściwie funkcjonować naszemu domowi! – wyjaśnia przyznanie wyróżnienia ks. Dariusz Skowron SDB.

Wykonawczynie koncertu związane są z Akademią Muzyczną im. G. K. Bacewiczów w Łodzi. Ewelina Zawiślak (flet) to prof. łódzkiej Akademii Muzycznej, a także Franz Doppler Institute w Budapeszcie, Niezwykle aktywna artystka koncertująca solowo, kameralni i jako członkini orkiestry symfonicznej Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Jest też organizatorką szeregu konkursów, festiwali muzycznych, twórczyni m. in. prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Muzyczne Orły. Z kolei Joanna Woszczyk – Garbacz – flet, dr hab. łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę fletu. Jest flecistką Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Laureatka czołowych nagród na konkursach fletowych i kameralnych, wyróżniona szeregiem nagród za działalność artystyczną. Lena Nowakowska (klawesyn, absolwentka) kształciła się też pod okiem wybitnych europejskich klawesynistów i instrumentalistów zajmujących się muzyka dawną. Zdobywała nagrody na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wykonawczych. Koncertuje jako solistka i kameralistka. Pisze prace naukowe dotyczące wykonawstwa muzyki dawnej, ale też współczesnej muzyki klawesynowej.

Fundacja Dzieł Salezjańskich w Lutomiersku powstała w 2017 roku. W swoich założeniach, misji i celach ma za zadanie wspieranie działań edukacyjno–wychowawczych Salezjańskich Szkół Muzycznych i Salezjańskiego Ośrodka Młodzieżowego „Don Bosco” w Lutomiersku. W tym roku został zorganizowany m.in. koncert „Kolęda nadziei” wraz z Instytutem Pamięci Narodowej w Łodzi, koncert Pieśni Wielkopostnych, VIII. Letnią Akademię Organową Młodych, recital Fortepianowy Katarzyny Kling oraz koncert patriotyczny, którego wykonawcami byli podopieczni Fundacji. W dziedzinie kultury, sztuki i muzyki Fundacja stara się nawiązywać kontakty z szerokim środowiskiem lokalnym, ogólnopolskim oraz międzynarodowym.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Inspiracja Świętymi

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum WDM

Wydział Duszpasterstwa Młodzieży Archidiecezji Łódzkiej zorganizował konkurs poetycki dotyczący napisania wiersza o ulubionym świętym. 
CZYTAJ DALEJ

Przedmiot Edukacja Zdrowotna jest sprzeczny z Konstytucją

2024-11-22 10:04

[ TEMATY ]

konstytucja

edukacja zdrowotna

stnowisko Episkopatu

Biuro Prasowe KEP

Przygotowywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jako obowiązkowy, przedmiot Edukacja Zdrowotna jest sprzeczny z Ustawą Zasadniczą - czytamy w Stanowisku Konferencji Episkopatu Polski wobec planowanego przedmiotu Edukacja Zdrowotna.

Biskupi wyjaśniają, że przygotowywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jako obowiązkowy, przedmiot Edukacja Zdrowotna jest sprzeczny z Ustawą Zasadniczą.
CZYTAJ DALEJ

„Jaśniejące Oblicze Chrystusa” na Chuście z Manoppello powstało pod wpływem promieniowania

2024-11-22 21:18

[ TEMATY ]

całun turyński

chusta z Manopello

Ks. Daniel Marcinkiewicz

Przeprowadzone ostatnio przez niemieckiego lekarza-chemika Gosberta Wetha badania Chusty (Sudarionu) z Manoppello rzuciły nowe światło na widoczne na niej „jaśniejące Oblicze Chrystusa”. 26 września br. naukowiec wypowiedział się jako lekarz, że „ta osoba musiała być ciężko torturowana”.

Wyjaśnił on, iż „krwiaki są wyraźnie widoczne zarówno na nosie, jak i w okolicy prawego policzka. Na obrazie nie można wykryć śladów ani farby, ani krwi”. Zaznaczył, iż „inne płyny ustrojowe, takie jak krew czy pot, nie są rozpoznawalne. Tkaninę tę można było zatem nałożyć tylko na osobę, która już umarła”. Podsumowując swe prywatne „śledztwo” Weth stwierdził, że „w sumie istnieje tylko jedno wyjaśnienie powstania obrazu świętej twarzy. Przemiana azotu (N14) w węgiel (C14) musiała nastąpić pod wpływem ogromnego promieniowania neutronowego (energii świetlnej). "«Obraz» nie powstał zatem przez nałożenie farby na tkaninę, ale w wyniku spowodowanej przez silne promieniowanie zmiany włókien materiału nośnego”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję