Mszy św. w pierwszym dniu Forum przewodniczył bp Marek Mendyk, asystent Rady Szkół Katolickich w Polsce. W homilii bp Mendyk podkreślił rolę miłości, wolności i nadziei w życiu każdego chrześcijanina. Są one drogą, która prowadzi do życia wiecznego. Przypomniał, że nadzieja jest darem dobroci i miłości Bożej. – Każdy powinien pamiętać, że nie jesteśmy światłem sami z siebie, ale jesteśmy światłem, które otrzymujemy od Chrystusa. To Jego Słowo jest dla nas światłem - powiedział bp Mendyk.
Reklama
Jednym z dzisiejszych prelegentów był dr Zbigniew Barciński ze Stowarzyszenia Pedagogów NATAN. Mówił na temat wizji idealnego absolwenta z perspektywy szkoły katolickiej i perspektywy obecnego Ministerstwa Edukacji Narodowej. W rozmowie z @JasnaGóraNews zauważył, że celem tej pierwszej wizji jest „budowanie” tożsamości człowieka wewnętrznie silnego, zakorzenionego w kulturze polskiej, europejskiej i światowej. To wychowanie jest czuwaniem nad pełną aktualizacją człowieka, czuwaniem by stawał się on człowiekiem z dobrym i silnym charakterem. Zdaniem dr. Barcińskiego, to co obecnie proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, wizja idealnego absolwenta jest antyrozwojowa, jest „ślepa na takie kategorie jak samokształcenie, samowychowanie”. To wizja kształcenia, która „dąży do wykreowania sterowalnej marionetki, człowieka, dla którego „kultura jest opresją”, słabego, poddającego się działaniu zewnętrznych sił.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Bp Marek Mendyk mówił o „znakach czasu i Roku Jubileuszowym jako szansie na odkrywanie nadziei na trudne czasy.
Zaplanowano także spotkanie z ks. prof. Jerzym Szymikiem teologiem, wykładowca, eseista i poetą. Tematy jego wystąpień to: „What`s happening? Co się dzieje z naszym światem?” oraz „Co się z nami dziać powinno? Logika obumarłego świata”.
Jutro (15 XI) w drugim dniu Forum gościem będzie kard. Gerhard Ludwig Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary. Będzie on przewodniczył Mszy św. w Kaplicy Matki Bożej o 9.00. Wygłosi też wykład: „Jeden jest Wasz nauczyciel: Chrystus. Myśli o edukacji katolickiej”.
O horyzontach nadziei mówić będzie biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie natomiast o „sztuce rozmowy z uczniami w czasach sporów kulturowych o płeć, rodzinę i tolerancję” wykład wygłosi dr Zbigniew Barciński ze Stowarzyszenia Pedagogów NATAN.
S. Patrycja Garbacka, kierownik Biura Rady Szkół Katolickich, odnosząc się do przesłania forum „Niezawodna nadzieja – sercem wychowania”, zwróciła uwagę na jego aktualność w świetle obecnych realiów w systemie nauczania.
Reklama
Przypomniała, że z ewangelicznej perspektywy, należy mieć oczy otwarte na to, co się dzieje, mając jednocześnie świadomość, że nie jesteśmy w tym sami. Z radością podkreśliła także wzrost liczby uczniów uczęszczających do szkół katolickich. Do 483 placówek różnego szczebla i rodzaju uczęszcza obecne 72 469 uczniów, to o 1088 więcej niż w poprzednim roku szkolnym.
Jak przyznaje Grzegorz Baran, dyrektor Szkoły Katolickiej Sodalicji Mariańskich w Warszawie, tendencja wzrostowa podyktowana jest troską rodziców o dobro ich dzieci. Podczas procesu rekrutacyjnego rodzice coraz częściej podnoszą argument ochrony bezpieczeństwa przed tym, co może czekać dzieci w szkołach publicznych. Wynika to z obaw o zmiany w szkołach publicznych, o ramy programowe nowych przedmiotów, które mają wejść do szkół.
Agnieszka Nejman, dyrektor Katolickiej Szkoły Podstawowej im. św. Królowej Jadwigi w Częstochowie, potwierdziła, że pracując z uczniami już od najmłodszych lat, pedagodzy dbają o rozwój młodego pokolenia. Jako przykład podała odbywające się w ostatnich dniach wieczernice i ogniska patriotyczne, dzięki którym dzieci uwrażliwiane są na symbole narodowe, poznają też dokonania Polaków, którzy za Polskę i wolność naszego kraju zapłacili najwyższą cenę. Dyrektor z dumą przyznała, że postawa uczniów jest dla niej budująca i wlewa w serce wiele nadziei.
Bogna Świdzińska, dyrektor Zespołu Szkół Katolickich im. św. Stanisława Kostki w Zielonej Górze podkreśliła uniwersalność wartości chrześcijańskich; mogą one stanowić treść życia człowieka. Zauważyła też, że najlepiej świadczyć o nich swoją własną postawą życiową.
Szkoły Katolickie w Polsce jako cel mają troskę o zintegrowany rozwój fizyczny, moralny, społeczny, intelektualny i duchowy nie tylko dla uczniów, ale także dla nauczycieli. Pedagodzy mają kształtować młode pokolenie przede wszystkim swoim przykładem, dlatego po zakończeniu forum, dyrektorzy szkół wezmą też udział w rekolekcjach.
Maria Kopacka-Fornal