Reklama

Niedziela Sandomierska

Dar życia i szansa na szczęście

Niedziela sandomierska 28/2013, str. 1

[ TEMATY ]

życie

Okno Życia

adopcja

Archiwum Caritas

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czasie niedawnych dyskusji na temat wartości i potrzeby istnienia „Okien Życia”, w lawinie słów ginie podstawowy sens tego miejsca i jego niepowtarzalny charakter. Dlatego warto przypomnieć, że Okno Życia to przede wszystkim szansa dla dziecka - bezbronnego, nie mogącego jeszcze samodzielnie się obronić. Jest to szansa na to, co najcenniejsze, czyli dar życia.

W Sandomierzu „Okno Życia” powstało 25 marca 2009 r., czyli w czasie kiedy Kościół obchodzi Dzień Świętości Życia. Istnieje ono przy Caritas Diecezji Sandomierskiej. Inicjatywa powstania miejsca, gdzie będzie można anonimowo zostawić noworodka, właśnie w Sandomierzu, należała do bp. Andrzeja Dzięgi i dyrektora Caritas Diecezji Sandomierskiej ks. Bogusława Pituchy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Okno Życia w Sandomierzu mieści się przy ul. Opatowskiej 10, w budynku należącym obecnie do Sióstr Miłosierdzia, tuż przy wejściu do tego domu. Lokalizacja nie jest przypadkowa. Bowiem nawiązuje ona do korzeni historycznych, gdyż już w XIII wieku, w okresie prowadzenia działalności dobroczynnej przy kościele Świętego Ducha przez Duchaków istniało w tym punkcie miejsce przeznaczone do anonimowego pozostawienia dziecka, które trafiało potem do prowadzonej przez zakonników ochronki lub na wychowanie do rodzin włościańskich. W późniejszym okresie dzieło to przejęły Siostry Miłosierdzia, następnie był prowadzony tylko szpital. Po wielu latach inicjatywa ta powróciła do tego miejsca. Patronat nad „Oknem Życia” objął Caritas Diecezji Sandomierskiej, a bezpośrednią opiekę nad nim sprawują Siostry Szarytki. Uroczyste otwarcie „Okna Życia” miało miejsce w dniu Zwiastowania Pańskiego w 2009 r.

Okno Życia jest ratunkiem dla niechcianego dziecka, gdyż inaczej byłoby ono porzucone. Broni też matkę przed oskarżeniem popełnienia przestępstwa narażenia dziecka na utratę zdrowia i życia. Okno Życia pozwala zagubionej matce anonimowo pozostawić nowonarodzone dziecko w specjalnie przygotowanym miejscu. Okno otwiera się z zewnątrz. Po włożeniu dziecka uruchamia się alarm, który powiadamia Siostry. Następnie Siostry przejmują opiekę na noworodkiem i powiadamiają pogotowie. Dziecko trafia na badania diagnostyczne do Powiatowego Szpitala w Sandomierzu na oddział ginekologiczno-położniczy, a powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ma za zadanie zapewnić dziecku bezpieczne miejsce pobytu tymczasowego, czyli wybrać rodzinę zastępczą, w której maluch ma przebywać do czasu zakończenia procedury adopcyjnej prowadzonej przez Publiczny Ośrodek Opiekuńczo-Adopcyjny.

Celem akcji prowadzonej przez Kościół jest ratowanie bezbronnych dzieci, które narażone są na porzucenie i utratę życia oraz pomoc matkom, które straciły nadzieję na realizację własnego macierzyństwa, ponieważ w ich życiu brakło miłości od najbliższych i od społeczeństwa.

Okno Życia w Sandomierzu jest pierwszym dziełem tego rodzaju działającym na terenie miasta. Natomiast w historii diecezji sandomierskiej jest to drugie Okno Życia. Pierwsze zostało otwarte i poświęcone w Tarnobrzegu, na osiedlu Serbinów, przy parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy 2 lutego 2009 r.

Do sandomierskiego „Okna Życia” do chwili obecnej nie trafiło jeszcze żadne dziecko.

2013-07-10 11:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Radom: ponad pół tysiąca dzieci znalazło dom dzięki Katolickiemu Ośrodkowi Adopcyjnemu

[ TEMATY ]

adopcja

Karol Porwich

Ok. 500 dzieci znalazło nowy dom dzięki działalności Katolickiego Ośrodka Adopcyjnego w Radomiu. Dzieło, które obchodzi 20-lecie istnienia, działa przy Caritas Diecezji Radomskiej a jego pomysłodawcą był biskup Jan Chrapek. Dewizą placówki są słowa tragicznie zmarłego drugiego ordynariusza radomskiego: "Idź przez życie tak, aby ślady twoich stóp przetrwały Cię".

Dyrektorem Katolickiego Ośrodka Adopcyjnego jest Elżbieta Stolarczyk. - Naszą główną ideą jest zaopiekowanie się dzieckiem, które zostało pozbawione domu i możliwości wychowywania w rodzinie. Podsumowując 20 lat naszej działalności okazało się, że znaleźliśmy nowy dom dla ponad 500 naszych podopiecznych. To efekt naszej pracy i naszych pracowników - powiedziała Radiu Plus Radom dyrektor Elżbieta Stolarczyk.
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Co daje wspólna Wielkanoc

Lubię ten okres, kiedy wszystkie Kościoły chrześcijańskie: wschodnie i zachodnie, w tym samym czasie celebrują Wielkanoc, a więc i Wielki Tydzień. Tak jest w tym roku. To pomaga uświadomić, że największe święto chrześcijańskie tak naprawdę łączy nas wszystkich. Bo wierzymy w tego samego Jezusa Chrystusa i mamy wiele wspólnych elementów naszej wiary i praktyk liturgicznych.

Zatem Anno Domini 2025 w Niedzielę Palmową w wielu miejscach Polski krzyżują się procesje z palmami, gdy katolicy i prawosławni świętują uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. W Wielki Czwartek w tym samym czasie będziemy świętować ustanowienie sakramentu eucharystii i kapłaństwa, które mają takie samo znaczenie w obu kościołach: wschodnim i zachodnim. Także w Wielki Piątek czcimy Mękę Pana Jezusa, nawet jeśli w nieco inny sposób, to wymowa celebracji jest taka sama. W obu Kościołach centrum obchodów stanowi adoracja krzyża. Kościół prawosławny nie zna wprawdzie drogi krzyżowej i nie umieszcza Najświętszego Sakramentu nad udekorowanym Grobem z figurą Jezusa, za to wierni niosą w procesji – nieznaną u nas - Świętą Płaszczenicę, czyli tkaninę z wizerunkiem Chrystusa leżącego w grobie, a następnie przed Płaszczenicą oddają głębokie pokłony, dotykając czołem posadzki świątyni. To właśnie Płaszczenica symbolizuje Grób Pański. Liturgie wschodnie są też dłuższe, mają więcej śpiewów chóralnych, ale też nasze Wielkopiątkowe obrzędy i śpiewy pieśni pasyjnych mają wyjątkowy charakter, pozwalają się skupić i autentycznie włączyć w Mękę Chrystusa. To chyba sprawia, że to nabożeństwo jest dla mnie co roku ogromnym przeżyciem i mocnym doświadczeniem wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję