Synod Biskupów: o czym mówili dwaj biskupi chińscy?
„Kościół w Chinach jest taki sam, jak Kościół katolicki w innych krajach świata: należymy do tej samej wiary, dzielimy ten sam chrzest i wszyscy jesteśmy wierni jednemu, świętemu, katolickiemu i apostolskiemu Kościołowi” - przekonywał w Watykanie chiński biskup Giuseppe Yang Yongqiang, kierujący diecezją Hangzhou, w prowincji Zhejiang. Wraz z bp. Vincenzo Zhanem Silu z diecezji Funing/Mindong, w prowincji Fujian, bierze on udział w drugiej sesji zgromadzenia Synodu Biskupów nt. synodalności.
Chińscy biskupi są obecni na synodach dopiero po raz trzeci. Poprzednio uczestniczyli w zgromadzeniu nt. młodzieży w 2018 roku i w pierwszej sesji zgromadzenia nt. synodalności w 2023 roku, jednak jedynie w części obrad.
Przed podpisaniem watykańsko-chińskiego porozumienia w sprawie nominacji biskupich w 2018 roku żaden biskup z Chin kontynentalnych nie mógł brać udziału w Synodach Biskupów, podobnie jak wcześniej w Soborze Watykańskim II.
W swoim wystąpieniu bp Yang Yongqiang wyjaśnił, że chińscy katolicy, kierując się biblijną wskazówką: „być wszystkim dla wszystkich”, aktywnie dostosowują się do społeczeństwa, służą mu, trzymają się kierunku sinizacji katolicyzmu i głoszą Dobrą Nowinę. „Kościół katolicki w Chinach rozpoczął aktywną wymianę wizyt ze wspólnotami katolickimi na całym świecie w oparciu o zasady równości, przyjaźni i wzajemnego szacunku. Prowadzimy rozmowy na tematy takie jak ewangelizacja i duszpasterstwo w Kościele, służba społeczna i studiowanie teologii; aktywnie uczestniczymy w międzynarodowych spotkaniach i modlitwach religii o pokój; staramy się być jak «światło i sól» dla pokoju na świecie i promowania wspólnoty, w której ludzkość może cieszyć się wspólnym losem; wreszcie poprzez różnego rodzaju projekty wspieramy rozwój” - wyliczał hierarcha. Na zakończenie zaprosił „wspólnoty katolickie i grupy religijne ze wszystkich krajów, które pragną odwiedzić Kościół w Chinach”.
Z kolei przemówienie bp. Zhana Silu skupione było na historii chrześcijaństwa w Chinach. Przypomniał postać jezuickiego misjonarza o. Matteo Ricciego i jego „eksperyment”, polegający na akomodacji Ewangelii do różnych „praktyk życia ludzkiego”. Zauważył, że „rozeznawanie różnic kulturowych i potrzeba zachowania autentyczności wiary chrześcijańskiej stały się źródłem zamieszania dla misjonarzy w Chinach”, co doprowadziło do słynnej kontrowersji w sprawie rytów [XVII-wiecznego sporu między jezuitami a innymi zgromadzeniami zakonnymi o zasady działalności misyjnej - KAI]. „Z historycznego punktu widzenia, jednym z powodów tego niepowodzenia było to, że Kościół zignorował różnice i komplementarność ludzkich kultur” - zauważył hierarcha.
Zwrócił też uwagę, że „być Kościołem synodalnym zaangażowanym w misję ewangelizacyjną oznacza szanować i wsłuchiwać się w głosy różnych historii, kultur i tradycji na drodze poszukiwania ostatecznego celu ludzkości, którym jest Bóg”. Wśród problemów, z którymi Kościół w Chinach musi się zmierzyć z nowym spojrzeniem, wymienił następujące pytania: „jak poradzić sobie z wyzwaniami, jakie małżeństwa mieszane stwarzają dla wychowania w rodzinie; jak dostosować się do lokalnych przepisów i regulacji; jak rozwiać pomieszanie, jakie istnieje wśród ludzi świeckich, pomiędzy religijnością ludową a niektórymi aspektami tradycyjnej kultury”.
„Kościołowi w tym nowym czasie powierzono nowe zadanie rozeznania, chociaż głos Ducha Świętego jest zawsze cichy i trudny do rozróżnienia. Właśnie dlatego uczenie się z pokorą z doświadczeń historycznych i współczesnych jest ważnym sposobem ewangelizacji, czyli rozpoznawania nowej drogi, którą Pan wskazuje Kościołowi” - powiedział bp Zhan Silu.
2024-10-18 16:23
Ocena:+4-1Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Papież na początek Synodu: wsłuchajmy się w głos Pana i módlmy się o pokój
O powołaniu chrześcijan do głoszenia wszystkim radości Ewangelii, a także o potrzebie modlitwy w intencji pokoju „zwłaszcza w tej dramatycznej godzinie naszej historii” mówił Franciszek w homilii podczas Mszy św. wznawiającej prace XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów. Zapowiedział, że w niedzielę 6 października będzie się modlił o pokój na różańcu w bazylice Matki Bożej Większej. Zaapelował też do wiernych, by 7 października, przeżyć jako dzień modlitwy i postu w intencji pokoju na świecie,
Ojciec Święty wyszedł od zawartego w pierwszym czytaniu dzisiejszej liturgii obrazu Boga, polecającego ludowi, aby słuchał „głosu anioła” (por. Wj 23, 20-22). Podkreślił jego bliskość do sytuacji osób zgromadzonych na Synodzie. W tym kontekście zachęcił, aby z szacunkiem i uwagą, na modlitwie i w świetle Słowa Bożego podchodzić do wszystkich głosów zebranych w obecnym procesie synodalnym. Przypomniał, że synod to nie zgromadzenie parlamentarne, lecz miejsce słuchania w komunii. „Uważajmy, by nie zamienić naszego wkładu w punkty, których trzeba bronić, lub programy, które należy ustanowić, lecz ofiarujmy je jako dary, którymi trzeba się dzielić, będąc gotowymi nawet poświęcić to, co partykularne, jeśli może to służyć wniesieniu czegoś nowego do wspólnego życia zgodnie z Bożym planem. W przeciwnym razie doprowadzimy do zamykania się w dialogach między głuchymi, gdzie każdy próbuje «obrócić wodę na swój młyn», nie słuchając innych, a przede wszystkim nie słuchając głosu Pana” - przestrzegł papież.
W wigilijny wieczór papież Franciszek zainauguruje Rok Święty. Po otwarciu Drzwi Świętych Bazyliki Watykańskiej przejdzie przez nie jako pierwszy pielgrzym nadziei, a za nim pójdzie ok. 50 osób reprezentujących wiernych na całym świecie. W uroczystości wezmą udział przedstawiciele innych Kościołów chrześcijańskich. Wydarzenie będzie transmitowane przez światowe media. Poprzedzi je koncert dzwonów zapowiadający otwarcie Roku Jubileuszowego.
2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba - powiedział abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.
W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów - jak wyjaśniał - czas jawi się jako „chronos” - przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. - Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba - mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat - święty czas kairós. - Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości - wskazywał metropolita krakowski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.