Fatima: Ponad 100 tys. pielgrzymów odwiedziło sanktuarium w miniony weekend!
Ponad 100 tys. pielgrzymów z pięciu kontynentów przybyło w sobotę do Fatimy w środkowo-zachodniej Portugalii na uroczystości 107. rocznicy zakończenia objawień maryjnych w tej miejscowości. Nabożeństwom przewodniczył brazylijski kardynał Leonardo Ulrich Steiner, ordynariusz archidiecezji Manaus.
W trakcie wieczornej modlitwy, która odbywała się przy silnym wietrze i chwilami w strugach deszczu, kardynał Steiner podkreślił, że tak duża liczba pątników w Fatimie dowodzi wciąż silnej wiary katolickiej na świecie.
PAP/EPA/PAULO CUNHA
PAP/EPA/PAULO CUNHA
Wśród licznych pielgrzymów z całego świata obecnych w Fatimie było według władz portugalskiego sanktuarium ponad pół tysiąca Polaków, którzy dotarli tam w kilkunastu zorganizowanych grupach pielgrzymkowych. Część sobotnich modlitw odmawianych było w języku polskim. Także w czasie wieczornej Mszy św. przedstawiano intencje modlitewne po polsku.
Uroczystości 107. rocznicy zakończenia objawień maryjnych w Fatimie zakończyły się w niedzielę po południu.
PAP/EPA/PAULO CUNHA
PAP/EPA/PAULO CUNHA
Fatima jest jednym z najpopularniejszych sanktuariów maryjnych na świecie. Średnio w roku przybywa tam od 6 do 7 mln pątników z całego świata. W tym roku drugą najliczniejszą grupę narodowościową stanowią tam Polacy.
Portugalscy biskupi nie zgadzają się z planem władz Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie dotyczącego zwolnień jego pracowników. Rzecznik prasowy Konferencji Episkopatu Portugalii ksiądz Manuel Barbosa ogłosił, że ewentualne zwolnienia mogą mieć miejsce, ale tylko z inicjatywy samych pracowników.
W rozmowie z portugalskimi mediami ks. Barbosa zaznaczył, że portugalscy biskupi nie zgadzają się z planami rektoratu sanktuarium fatimskiego, aby w ślad za spadkiem darowizn na skutek epidemii koronawirusa doszło do masowych zwolnień. Duchowny przypomniał, że w opublikowanym we wtorek komunikacie portugalscy biskupi podkreślili, iż kłopoty finansowe sanktuarium fatimskiego nie mogą być powodem do przeprowadzania zwolnień. Zaznaczył jednak, że biskupi solidaryzują się w pełni z władzami sanktuarium w Fatimie oraz wyrażają uznanie za prowadzoną przez nie pracę.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
W sobotę przed Niedzielą Palmową - 12 kwietnia na ulicach Góry Kalwarii zainscenizowane zostanie XII Misterium Męki Pańskiej. W wydarzenie zaangażowanych będzie ponad 100 osób. Nowością będzie scena wyszydzenia Jezusa przed Herodem - poinformowali organizatorzy.
Po raz dwunasty w historii w Górze Kalwarii zostanie w Niedzielę Palmową zainscenizowane Misterium Męki Pańskiej. "Są to największe i jedyne takie rekolekcje na Mazowszu prowadzone cyklicznie od 2010 r. przez Bractwo Misterium Męki Pańskiej. Sięgając do XVII-wiecznej tradycji "Nowej Jerozolimy" (obecnie Góry Kalwarii), w której corocznie odbywały się misteria na Mazowszu wskrzeszamy historię i tożsamość naszej małej ojczyzny - napisali organizatorzy.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.