Reklama

Historia

Czołgi w Powstaniu Warszawskim

W pierwszych dniach Powstania Warszawskiego żołnierze Armii Krajowej zdobyli trzy sprawne niemieckie czołgi. Dwa z nich wzięły udział w walkach, m.in. wspierały wyzwalanie obozu koncentracyjnego na ul. Gęsiej.

2024-08-05 07:21

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Grzegorz Jakubowski/KPRP

Ks. Krzysztof Pawlina

Ks. Krzysztof Pawlina

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Powstaniu Warszawskim zdobyto trzy niemieckie czołgi. Drugiego dnia walk żołnierze Armii Krajowej zdobyli na Woli dwa niemieckie czołgi PzKpfw V Panther. Oba wozy – oznaczone literami WP, biało-czerwoną szachownicą, lilijką harcerską i literami GS przekreślonymi błyskawicą (emblematem Grup Szturmowych) – zostały wcielone do służby jako pluton pancerny Zgrupowania "Radosław". Było to ogromne wsparcie dla słabo uzbrojonych powstańców. Dwa dni później trzeci czołg zdobyto na Ochocie.

Dwa niemieckie czołgi zapuściły się na teren kontrolowany przez powstańców. Na ul. Okopowej jeden z nich został obrzucony granatami przeciwpancernymi przez co wpadł na stalowy słup tramwajowej sieci trakcyjnej i został unieruchomiony. Drugi czołg rozpoczął ucieczkę w przeciwną stronę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W gazecie "Kulisy", w wydaniu z 17 sierpnia 1969 r., opublikowano wspomnienie Jerzego Ciszewskiego o zdobyciu na Woli drugiej Panthery. "Czołg pędził pustą ulicą. Kierowca miał do wyboru dwie drogi: albo skręcić w prawo w kanion wąskiej uliczki Gibalskiego, którą z jednej strony ograniczał mur cmentarza, albo jechać prosto i forsować barykadę. Ta barykada tylko pozornie zagradzała mu drogę. Wzniesiona została w pośpiechu i piętrzyła się co prawda wysoko, ale dla czołgu nie przedstawiała większej przeszkody" – wspominała 25 lat po powstaniu Jerzy Ciszewski. "Frontowy kierowca hitlerowskiego czołgu zdecydował się na szarżę na wprost ulicą Okopową. Pomiędzy barykadą a dużą narożną kamienicą pozostawione było wąskie przejście dla pieszych. Jeszcze w ostatniej sekundzie wydawało się, że Pantera skręci w wąską uliczkę, ale to był tylko manewr kierowcy. Czołg runął na barykadę. Prawa gąsienica sunęła po chodniku, natomiast lewa już miażdżyła skraj barykady. Czołg był przechylony i nieomal ocierał się o narożnik i front kamienicy. Z łatwością forsował przeszkodę. W tym samym dosłownie ułamku sekundy, kiedy Pantera wspinała się na barykadę, zdecydowałem się na atak. Nerwy napięte do ostateczności. Byłem jak zahipnotyzowany zbliżającym się błyskawicznie czołgiem" – wspominał Ciszewski.

Reklama

Dalej opisywał przebieg akcji: "do momentu podjęcia decyzji ja i moi dwaj chłopcy, podchorąży +Zmora+ i któryś z młodszych żołnierzyków, byliśmy zupełnie bezpieczni we wnęce bramy. To, co się stało teraz, trwało kilkanaście sekund. Moją +pancerną pięścią+ była powstańcza, zrobiona w konspiracji, mina, którą teraz trzymałem mocno w dłoniach. Przez pokrowiec, uszyty z grubego, brezentowego płótna, wyczuwałem kanciaste kostki trotylu i tkwiący na zewnątrz zapalnik. Wetknął mi ją osobiście do ręki na podwórzu tego domu szczupły, niewysoki oficer, chyba w stopniu kapitana, w polskim mundurze. Wyglądał na komendanta owego odcinka powstańczego frontu. Znalazłem się dosłownie oko w oko z Panterą. Nie wybiegając z bramy, rzuciłem mocno woreczek z materiałem wybuchowym, odbezpieczając zapalnik. Rzut był za silny, mina upadła nie pod gąsienice, ale kilkanaście metrów dalej. Może zrobiłem to instynktownie, bojąc się, że i my w bramie wylecimy w powietrze. Kierowca czołgu musiał widzieć padającą na bruk minę. Skręcił w prawo. Potężny huk targnął powietrzem. Pantera rozwala jak zapałki wysoki parkan, który się ciągnął wzdłuż ulicy Okopowej tuż za kamienicą, w której byliśmy. My trzej, zagubieni w lawinie tynku, cegieł, kurzu tkwiliśmy nadal w bramie. Wtedy napięte nerwy odmówiły posłuszeństwa. Trzymaliśmy się ze +Zmorą+ konwulsyjnie za ramiona, kiedy opadał ceglany pył. Przecieraliśmy oczy, oniemiali, po prostu przerażeni tym, co się stało. Nie mogłem wydobyć głosu z krtani. Za duże było przedtem napięcie i za gwałtowne teraz rozładowanie. Staliśmy w bramie, aż wyrwał nas stamtąd radosny gwar. Ktoś śpiewał +Jeszcze Polska nie zginęła...+. Wzmagały się okrzyki i spontaniczna radość".

Reklama

Finał tej akcji wspominał Jerzy Ciszewski: "oto obraz, który zobaczyliśmy wybiegając z bramy: potężny zad czołgu przewieszony nad brukiem, Pantera swym wychylonym +nosem+ szturmowego działa tkwiła mocno wychylona w przód, w rozwalonej konstrukcji dachu i ścian drewnianej szopy magazynu. Pantera po prostu wpadła w +wilczy dół+! Za rozwalonym parkanem, niżej od poziomu o 1,5 metra, znajdowała się ta wielka, drewniana buda".

Wydobycie czołgu z tej pułapki zajęło powstańcom kilkanaście godzin, wszedł on do walki dopiero 4 sierpnia.

Kolejny czołg zdobyto na Ochocie. 4 sierpnia, żołnierze z oddziału por. "Gustawa" (Andrzeja Chyczewskiego) zdobyli na ul. Kaliskiej sprawny czołg średni PzKpfw IV lub PzKpfw V Panthera, co do typu pojazdu historycy nie mają pewności. Jego kierowcą został por. Jerzy Kołodziejski "Nieczuja". Planowano użycie go w akcji przebijania się do Śródmieścia, wcześniej jednak zdarzył się nieszczęśliwy wypadek. "W czasie wydawania posiłków wydarzyła się tragedia. Kilkunastoletni powstaniec, pozostawiony sam na sam z czołgiem, wsiadł do wnętrza, uruchomił silnik i po kilku niewprawnych ruchach do przodu i do tyłu pojechał w stronę ul. Grójeckiej, zajętej przez wroga. Wóz nie chciał się zatrzymać, młodociany entuzjasta broni pancernej szarpał więc wszystkie dźwignie, a gdy to nie pomogło, wyłączył silnik. W panice wyskoczył z czołgu, uruchamiając przypadkowo mechanizm spustowy załadowanego działa. Pocisk trafił w kolumnę powstańczych samochodów – zapalił jeden lecz ogień szybko ogarną sąsiednie wozy" – napisał Jan Tarczyński w książce "Pojazdy Armii Krajowej w Powstaniu Warszawskim".

Pomimo prób czołgu już nie uruchomiono, niewprawny kierowca uszkodził skrzynię biegów. Kilka dni później wóz ten zniszczyli Niemcy, podprowadzając do niego zdalnie sterowane nosiciele ładunków wybuchowych Goliath.

Reklama

"Zdobycznych czołgów w powstaniu używało w walce tylko Zgrupowanie +Radosław+ na Woli. Działania czołgów były jednak ograniczone, gdyż teren opanowany przez powstańców był poprzecinany barykadami, co utrudniało przejazdy" – powiedział PAP Michał Wójciuk, z działu historycznego Muzeum Powstania Warszawskiego. "Innym problemem były szybko rozładowujące się akumulatory i brak możliwości ich ładowania. Częste uruchamianie silników czołgów powodowały szybkie wyczerpywanie baterii, a praca silników na wolnych obrotach nie zapewniała ładowania ich przez prądnice pojazdu" – dodał Wójciuk. "Mimo wszelkich trudności, w ciągu kilku dni, czołgi +Radosława+ przyczyniły się do wielu powstańczych zwycięstw" – podkreślił specjalista z MPW.

Powstańcy posiadali większy zapas amunicji działowej, ponad to, co było w czołgach, gdyż 2 sierpnia żołnierze Batalionu "Parasol" zdobyli na ul. Młynarskiej dwie niemieckie ciężarówki przewożące pociski do dział czołgowych.

Dwa czołgi Zgrupowania "Radosław", z których utworzono pluton pancerny, wzięły aktywny udział w walkach. Pierwszym bojowym użyciem, pierwszego zdobytego czołgu, było zniszczenie, celnym strzałem z działa, stanowisko karabinu maszynowego usytuowane na wieży kościoła na terenie getta. Od wczesnych godzin porannych 4 sierpnia oba czołgi Zgrupowania "Radosław" ostrzeliwały pozycje niemieckie, a po południu wspierały natarcie na kompleks budynków w rejonie ulic Żytnia, Leszno, Gęsia. W czasie tej akcji wystrzeliły ponad 60 pocisków. 5 sierpnia jedne z czołgów uczestniczył w ataku na obóz koncentracyjny przy ulicy Gęsiej. Po zaciętej walce, w której działo czołgowe odegrało kluczową rolę, zdobyto "Gęsiówkę", uwalniając ok. 350 więźniów, głównie Żydów.

Jeden z czołgów 8 sierpnia ruszył z ul. Okopowej na ul. Karolkową, aby wesprzeć walczących powstańców. Na ul. Karolkowej został trafiony przez niemieckie działo i unieruchomiony. Załoga zdołała się uratować, ale był to koniec powstańczego szlaku bojowego tego wozu. Drugi czołg wspierał walki powstańców do 11 sierpnia, późnym popołudniem tego dnia został jednak trafiony pociskiem i unieruchomiony.

Reklama

Do opisywanych zdarzeń dowództwo Związku Walki Zbrojnej a następnie Armii Krajowej przygotowywało się już cztery lata wcześniej. Zamiar stworzenia konspiracyjnych oddziałów pancerno-motorowych powzięto w Komendzie Głównej ZWZ w połowie 1940 r. W pierwszym okresie realizacji tego planu skupiano się głównie na wywiadzie i szkoleniu. Po przemianowaniu ZWZ na Armię Krajową, w lutym 1942 r., sprawy te prowadził w Komendzie Głównej Wydział Motoryzacyjny Szefostwa Przemysłu Wojennego i Wydział Broni Szybkich Oddziału Trzeciego. Pierwszy zajmował się głównie wywiadem przemysłowym oraz tworzeniem planów przejęcia fabryk, w czasie planowanego powstania, w których można by zorganizować zaplecze dla jednostek pancernych. Wydział Broni Szybkich prowadził głównie wywiad wojskowo-techniczny w zakładach remontujących pojazdy okupanta, w tym czołgi. Zajmował się także przygotowaniem planów zbrojnego opanowania "Ursus Werke". Zakład ten miał stać się bazą sprzętową dla brygady pancernej, którą planowano sformować w Warszawie w czasie wyzwalania kraju.

W Ośrodku Pancernym, który był zalążkiem dowództwa jednostki pancernej i placówką szkoleniową, oraz w Ośrodku Motorowym Obszaru Warszawskiego AK stworzono konspiracyjną Szkołę Podchorążych Broni Pancernej, a w końcu 1942 r. Grupę Pancerno-Motorową. W skład Ośrodka wszedł także Batalion Pancerny "Golski", utworzony z żołnierzy przedwojennego 3. Batalionu Pancernego.

Motorowe jednostki Armii Krajowej tworzyły własne wydawnictwa, w tym podręczniki, instrukcje obsługi i naprawy wozów bojowych, a także regulaminy bojowe. W styczniu 1944 r. rozpoczęto również wydawanie miesięcznika "Towarzysz Pancerny", który miał trafiać do konspiracyjnych oddziałów pancernych.

Reklama

Realia powstania sprawiły jednak, że wyszkoleni specjaliści nie zawsze docierali tam, gdzie ich wiedza był najbardziej potrzebna. Tak też było z Batalionem Pancernym "Golski", który jako oddział pieszy walczył w Śródmieściu, m.in. na terenie Politechniki Warszawskiej.

Autor: Tomasz Szczerbicki

szt/ dki/ mow/

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

"Dumni z Powstańców" - 1 sierpnia startuje 7. odsłona kampanii "BohaterON - włącz historię"

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Narodowe Archiwum Cyfrowe

Powstanie Warszawskie, groby uliczne, sierpień 1944 r.

Powstanie Warszawskie, groby uliczne, sierpień 1944 r.

1 sierpnia rusza 7. odsłona ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej "BohaterON - włącz historię", której celem jest uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Tegoroczna kampania ma nowy, bezpłatny, wirtualny wymiar. Zamiast drukowanych kartek, będzie można wysłać kartkę online za pośrednictwem strony "Dumni z Powstańców".

W piątek w Centrum Prasowym PAP, z udziałem m.in. powstańców warszawskich, członków Komitetu Honorowego, Kapituły Nagrody BohaterONy 2022 oraz reprezentantów partnerów tegorocznej akcji, odbyła się konferencja prasowa inaugurująca 7. kampanię "BohaterON - włącz historię".

CZYTAJ DALEJ

Św. Jan Maria Vianney - patron proboszczów

Niedziela łowicka 34/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jan Maria Vianney

xTZ

Wizerunek św. Jana Vianneya autorstwa Marka Gajewskiego w sanktuarium św. Jana Vianneya w Czeladzi

Wizerunek św. Jana Vianneya autorstwa Marka Gajewskiego w sanktuarium św. Jana Vianneya w Czeladzi

4 sierpnia Kościół przypomina nam postać wielkiego kapłana, pomagającego tysiącom ludzi spotkać Boga, którego papież Pius XI ogłosił patronem wszystkich proboszczów - św. Jana Marię Vianneya. To postać niecodzienna, którą w kontekście współczesnych dyskusji na temat kapłaństwa, warto przypomnieć. Ten nietuzinkowy kapłan stanowi doskonały wzór do naśladowania dla dzisiejszych duchownych.

Ciekawa była droga życia tego świętego; Bóg go powoływał, ale kazał mu przejść przez wiele trudności, pokonać niejedną przeszkodę.
Urodził się w Dardilly pod Lyonem 8 maja 1786 r. jako syn małorolnego chłopa. Pisać nauczył się dopiero w 17 roku życia. Wkrótce zaczął myśleć o kapłaństwie. Napotkał jednak na wielkie przeszkody. Z powodu słabych zdolności (zwłaszcza do łaciny), dwukrotnie odmawiano mu przyjęcia do seminarium. W czasie studiów również miał niejedną trudność (egzaminy trzeba było składać po łacinie). W końcu, dzięki poparciu i pomocy proboszcza z sąsiedniej miejscowości ks. Abbe Balleya dobrnął do kapłaństwa.
Przez dwa lata był wikariuszem, a potem. (1818 r.) rozpoczął duszpasterzowanie w maleńkiej parafii (230 wiernych) Ars, w której pozostał już aż do śmierci. Była to tzw. ciężka parafia; o jej wiernych mówiono, że tylko sam chrzest odróżnia ich od istot nierozumnych. Proboszcz zabrał się energicznie do pracy duszpasterskiej. Nie odznaczał się zbytnią erudycją, więc i jego kazania były bardzo proste, nie obejmowały też szerokiej tematyki. W jego nauczaniu ciągle powracały podstawowe prawdy: o grzechu i jego skutkach, o pokucie i odzyskaniu łaski uświęcającej, o Eucharystii, modlitwie... Wkrótce jednak przekonano się, że w jego prostych słowach zawarta jest niezwykle wielka siła przekonywania. Chciało się go słuchać i trzeba mu było przyznać rację.
Niedługo trzeba było czekać, aby wierni odkryli w kapłanie wspaniałego spowiednika, prawdziwego lekarza duszy. Przenikał sumienia, czytał w sercu człowieka, widział nawet przyszłość. W tej sytuacji jest zupełnie zrozumiałe, że do Ars zaczęły napływać tłumy ludzi. Byli tacy, którzy osiadali tutaj na stałe, jednak większość dowoził codziennie dyliżans z Lyonu. Sprowadzała ich nie ciekawość zobaczenia „człowieka niezwykłego”, ile chęć nawrócenia, lub odnowy swojego dotychczasowego życia.
Zdarzali się i „ciekawscy”, a nawet złośliwi, ale tych czekała tutaj miła niespodzianka. Pewnego razu miał do Ars przybyć jakiś dziennikarz paryski, który chciał przygotować reportaż ośmieszający ludzką naiwność. Kiedy poprosił ks. Vianneya o wywiad, nie otrzymał go. Świątobliwy proboszcz zaproponował dziennikarzowi spowiedź. Ten próbował się oprzeć, ale w końcu „uległ”. Po zakończeniu spowiedzi, zapytany przez proboszcza, czy chce teraz przeprowadzić wywiad, odpowiedział, że „nie”. Wrócił do Paryża już jako inny, przemieniony duchowo człowiek.
Spowiedź u proboszcza nie trwała długo, ale była skuteczna. Krótkie napomnienia przenikały do duszy niby strzały. Słuchając spowiedzi pewnego mężczyzny, któremu najwidoczniej brakowało żalu, Święty Proboszcz rozpłakał się i płakał tak długo, aż zaniepokojony tym penitent zapytał o przyczynę. Usłyszał wtedy: „płaczę dlatego, że ty nie płaczesz”.
Pewnemu młodemu mężczyźnie, który ze względów ludzkich nie miał odwagi publicznie wyznać wiary, zadał za pokutę wziąć udział w procesji Bożego Ciała: „Pójdziesz zaraz za baldachimem”.
To nie do wiary, ale Święty codziennie spędzał w konfesjonale do 17 godzin, a penitentów miał w ciągu roku około 30 tys. Ten nietuzinkowy kapłan, patron wszystkich proboszczów, choć nie imponował elokwencją a w swoich przechodzonych butach i wytartej sutannie musiał wyglądać bardzo mizernie, był autentycznym gigantem duchowym swojej epoki! Przybywali do niego ludzie z całej Europy i Ameryki, czekali w długiej kolejce do konfesjonału, w którym spowiadał.
Nie oszczędził mu Bóg i cierpień. Nadchodziły listy z pogróżkami, pojawiały się oszczercze pomówienia, wiele przykrości doznał nawet ze strony współpracownika, który miał mu świadczyć pomoc. To nie zniechęcało go. Rzeczywiście można powiedzieć o nim to, co Ewangelia mówi o Chrystusie: „widząc tłumy ludzi litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni, jak owce nie mające pasterza”. Święty chciał uczynić wszystko, aby wskazać innym drogę zbawienia.
Swoją żarliwą i ufną wiarą, świadectwem ubogiego życia i surową ascezą ks. Jan Vianney pociągnął do Boga parafian i licznych przybyszów. Odmienił ich nie do poznania. Przez wiele lat modlił się i pościł w ich intencji, a nocami toczył zmagania z szatanem. Zmarł 4 sierpnia 1859 r. Kanonizowano go w 1925 r.
Ilekroć każdego roku wspominam liturgicznie postać tego Świętego Proboszcza, przypominają mi się słowa mojego ojca duchownego z Seminarium, który na I roku studiów w czasie konferencji ascetycznej powiedział do nas: Ten dobry ksiądz i spowiednik powinien mieć: kieliszek mądrości, szklankę roztropności i morze cierpliwości”. Kiedy patrzę na św. Jana Marię Vianneya, widzę w nim wzór takiego kapłana.
Dla Ojca Świętego Jana Pawła II, który w 1986 r. z okazji 200. rocznicy urodzin Świętego modlił się przy jego grobie, jest - jak wówczas powiedział - „Proboszcz z Ars przykładem silnej woli i kapłańskiej gorliwości”. Dzisiaj kiedy toczą się dyskusje na temat modelu kapłaństwa, może trzeba zapatrzeć się na tegoż ubogiego proboszcza z Ars i starać się kształtować przyszłych kapłanów właśnie w takim duchu, dbając, by pierwiastek intelektualny nie zdominował ich formacji kosztem sfery duchowej. Wizytówką kapłana nie powinien być przede wszystkim jego intelekt ale pokora, skromność i umiłowanie Boga w człowieku, tak jak nam to pokazał św. Jan Maria Vianney.

CZYTAJ DALEJ

Warszawska Akademicka Pielgrzymka Metropolitalna wyruszyła na Jasną Górę

2024-08-05 07:38

[ TEMATY ]

pielgrzymka

WAPM

Chrześcijaństwo, Kościół wyraża się w takim życiu na co dzień, jakie opisuje Ewangelia – powiedział kard. Kazimierz Nycz uczestnikom 44. Warszawskiej Akademickiej Pielgrzymki Metropolitalnej (WAPM) na Jasną Górę. Zaznaczył, że chrześcijaństwa nie da się zamknąć do wymiaru liturgicznego.

W poniedziałek rano Warszawska Akademicka Pielgrzymka Metropolitalna (WAPM) wyruszyła ze stołecznego kościoła św. Anny przy Krakowskim Przedmieściu w drogę do Częstochowy. Jej tegorocznym hasłem przewodnim są słowa "Idę do Ojca".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję