Reklama

Niedziela Łódzka

Sztuka miłością do Boga

Niedziela łódzka 50/2012, str. 6-7

[ TEMATY ]

muzyka

kultura

Henryk Tomczyk

Koncert kwartetu „Cellissime” cechowała doskonała współpraca instrumentalistów

Koncert kwartetu „Cellissime” cechowała doskonała współpraca instrumentalistów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ponad trzydzieści wydarzeń znalazło się w programie XVI Międzynarodowego Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej, który w listopadzie odbył się w Łodzi. Wystąpili artyści z szesnastu krajów, a festiwalowe ramy objęły niedzielną liturgię, koncerty, przedstawienia, wystawy oraz wykład. Motywem przewodnim Festiwalu były słowa z „Notatek o melodii rzeczy” Rainera Marii Rilkego - „Sztuka jest rozleglejszą, śmielszą odmianą miłości. Jest miłością do Boga”. Tegoroczne łódzkie święto sztuki zbiegło się z jubileuszem

25-lecia istnienia Teatru Logos. Twórca i dyrektor Logosu ks. prał. Waldemar Sondka jest także pomysłodawcą i animatorem Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncerty, spektakle, wernisaże...

Z koncertami i recitalami wystąpili m.in.: zespół „Eternal Voyage”, Jan Garbarek, Jan Trebunia-Tutka z zespołem, Anna Szałapak, Alexander i Konstantin Waldigeroff, Stanisława Celińska, Wiktoria Szubelak, kwartet wiolonczelowy „Cellissime” oraz Rebekka Bakken. Zabrzmiała także muzyka gospel, jazz i muzyka cerkiewna. Wśród propozycji scenicznych znalazły się spektakle Teatru Współczesnego i Powszechnego z Warszawy, grupy teatralnej „Yasetamam” z Iranu, Sceny Plastycznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Teatru Banialuka z Bielska-Białej, wrocławskiego Teatru Sztuk. Polski Teatr Tańca Balet Poznański przedstawił „Desert” na podstawie „Małego księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. W festiwalowy nurt teatralny wpisały się również: „Ukrainność” - projekt sceniczny z udziałem artystów z Polski i Ukrainy, Jednoosobowy Teatr Poezji Ireny Jun oraz „Salome” Richarda Straussa z Opery Bałtyckiej. Teatr Logos wystawił dwa spektakle - „Medytację na temat sakramentu małżeństwa przechodzącą chwilami w dramat” wg „Przed sklepem jubilera” Karola Wojtyły - adaptacja i reżyseria Marka Kasprzyka oraz „Rzeczy” wg Rainera Marii Rilkego - reżyseria Bogusława Kierca. W Galerii Europejskiego Centrum Kultury LOGOS bp Adam Lepa otworzył wystawę grafik dedykowanych Logosowi w ciągu dwudziestopięciolecia jego działalności, a w Centralnym Muzeum Włókiennictwa odbył się wernisaż malarstwa Wernera Lubosa. Prof. Marek Dyżewski z Wrocławia uczcił 25. urodziny Logosu wykładem zatytułowanym „«Magnificat» w muzyce Jana Sebastiana Bacha”.

Reklama

Bogaty program stworzył publiczności możliwość obcowania z różnorodnymi dokonaniami artystycznymi. Satysfakcjonowały one wszystkich widzów, bowiem każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Stąd też Festiwal wzbudził wielkie zainteresowanie łodzian, którzy szczelnie wypełniali miejsca festiwalowych wydarzeń, m.in.: sanktuarium Matki Boskiej Zwycięskiej, kościół środowisk twórczych, bazylikę archikatedralną, salę Logosu, widownię Teatru Powszechnego i Muzycznego, pomieszczenia Opus Film. Interdyscyplinarny charakter Festiwalu to jego niezaprzeczalny atut.

Wszystkim festiwalowym wydarzeniom towarzyszyło gorące przyjęcie. Wykład, występy muzyków, przedstawienia teatralne, wernisaże dostarczały publiczności wielu duchowych przeżyć. Koncerty odznaczały się maestrią wykonawczą, a spektakle przemyślaną reżyserią, ciekawymi rozwiązaniami scenograficznymi, czystością sytuacji scenicznych i dobrym aktorstwem.

Prof. Marek Dyżewski podkreślił, że „Magnificat” Jana Sebastiana Bacha odznacza się wyjątkową zwięzłością, kondensacją materiału muzycznego, którą można nazwać pierwszą postacią minimalizmu muzycznego. Żadna z części tego dzieła nie trwa dłużej niż dwie minuty i kilkadziesiąt sekund. Mówca zwrócił uwagę na podniosły charakter części chóralnych i nastrojowe części solowe, a zwłaszcza na arię „Quia respexit”. Ważna jest tu postać linii melodycznej, która nieustannie opada w dół imitując uniżoność, pokorę „służebnicy Pana”. Jest to przykład obrazu dźwiękowego będącego odbiciem mistrzowskiego opanowania przez Bacha tajemnic retoryki muzycznej. Nasycony erudycją wykład był jednym z ciekawszych wydarzeń Festiwalu.

Reklama

Prace malarskie Wernera Lubosa można by nazwać poetycką abstrakcją, w której można odnaleźć elementy oszczędnej figuratywności. To obrazy skłaniające do zadumy, refleksji, medytacji. Witraże wykonane według projektów prof. Lubosa ozdabiają kilkanaście polskich kościołów i kaplic.

Eucharystia dziękczynna

Liturgicznym zwieńczeniem Festiwalu (18 listopada) była Msza św., której przewodniczył abp Marek Jędraszewski, metropolita łódzki.

- Przykazanie miłości, które pozostawił nam Chrystus, jest wezwaniem, by miłować bliźnich. (…) Nasz los, nasze życie i przemijanie polegają właśnie na tym, aby ciągle na nowo, każdego dnia zbierać słowa Chrystusa, które być może zostały przez nas porzucone, zapomniane, odtrącone, uznane za przestarzałe, nieaktualne. Należy odnaleźć te słowa i sprawić, by prawdziwie żyły w nas i jak najlepiej przygotowały nas na tę chwilę, kiedy On będzie decydował o losie całego świata, wszystkich ludzi, a także naszym - tymi słowami Ksiądz Arcybiskup zakończył homilię skierowaną do uczestników Festiwalu zgromadzonych w kościele środowisk twórczych.

Wieczorem abp Marek Jędraszewski gościł w kościele Matki Boskiej Zwycięskiej, gdzie wysłuchał recitalu Rebekki Bakken, która zaśpiewała norweskie utwory ludowe i pieśni religijne. Koncert z udziałem wojewody łódzkiego Jolanty Chełmińskiej, prezydenta miasta Hanny Zdanowskiej i wicemarszałka województwa łódzkiego Doroty Ryl zakończył Festiwal.

Do ks. prał. Waldemara Sondki, a także jego współpracowników należy skierować słowa uznania i serdecznego podziękowania za trud zorganizowania XVI Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej. Bóg zapłać.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rapujący franciszkanin w roli zbuntowanego młodego człowieka - nowy utwór FRS!

[ TEMATY ]

muzyka

Wydawnictwo Serafin

Rapujący franciszkanin o. Michał Więch z zespołu FRS (Franciszkański Rap Session) wcielając się w postać zbuntowanego młodego człowieka, stworzył utwór promujący nadchodzącą powieść ewangelizacyjną Damiana Krawczykowskiego pt. „Zauważony. Współczesny bunt w czasach Jezusa.”

Jak czytamy w opisie utworu:

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Szkaplerzna

16 lipca przypada w liturgii Kościoła wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Dzień ten nazywany jest często dniem Matki Bożej Szkaplerznej, gdyż bezpośrednio wiąże się z nabożeństwem szkaplerza.

Historia szkaplerza karmelitańskiego sięga XII w. Duchowi synowie proroka Eliasza prowadzili życie modlitwy na Górze Karmel w Palestynie. Nazywali się Braćmi Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Z powodu prześladowań przenieśli się do Europy. Kościół uznał ich regułę życia i dał prawny początek Zakonowi Karmelitów, który promieniował przykładem świętości w nowym dla siebie środowisku, ale nie uniknął też określonych trudności. Wtedy odznaczający się świętością generał zakonu, angielski karmelita św. Szymon Stock, zmobilizował swoich braci i zawierzając się Maryi, prosił Ją o pomoc. Jak podają kroniki, gdy modlił się słowami antyfony Flos Carmeli ( Kwiecie Karmelu) w nocy z 15 na 16 lipca 1251 r. ukazała mu się Maryja w otoczeniu aniołów i wskazując na szkaplerz, powiedziała: "Przyjmij, najmilszy synu, Szkaplerz twego zakonu jako znak mego braterstwa, przywilej dla ciebie i wszystkich karmelitów. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego. Oto znak zbawienia, ratunek w niebezpieczeństwach, przymierze pokoju i wiecznego zobowiązania". Nabożeństwo szkaplerzne, praktykowane początkowo tylko we wspólnotach karmelitańskich, bardzo szybko rozpowszechniło się wśród ludzi świeckich i duchowieństwa.

Do nabożeństwa szkaplerznego przywiązane są przywileje uznane przez Kościół jako objawione przez Maryję:

CZYTAJ DALEJ

Od lipca wzrastają opłaty za żłobek. Czy rodzicom będzie do śmiechu w „uśmiechniętej Polsce”?

2024-07-17 07:17

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Alterfines /pixabay.com

Kolejne rady gmin i miast podejmują uchwały o wzroście opłat za miejsce w publicznym żłobku. A to dopiero początek. Największy skok cen będzie jesienią. Opłaty w zależności od tego, czy żłobek jest publiczny, czy prywatny, mogą wzrosnąć nawet o 100%.

Świat żłobków, jako form opieki nad najmłodszymi dziećmi, to dwie równoległe rzeczywistości: żłobki publiczne oraz placówki prywatne. Wysokość opłat w publicznych żłobkach ustalają rady gmin i miast. Zatem stawki m.in. za pobyt i wyżywienie dziecka w żłobku wskazywane w uchwałach w poszczególnych gminach, nawet sąsiadujących ze sobą, mogą się od siebie różnić. Z kolei placówki prywatne określają czesne we własnym zakresie.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję