Reklama

Niedziela Lubelska

Stulecie autokefalii polskiego prawosławia

Grzegorz Jacek Pelica

W jednej z jubileuszowych sesji uczestniczył bp Adam Bab. Przy mównicy prawosławny abp Abel.

W jednej z jubileuszowych sesji uczestniczył bp Adam Bab. Przy mównicy prawosławny abp Abel.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska rozpoczęła obchody 100-lecia autokefalii, czyli kanonicznej samodzielności Kościoła prawosławnego w Rzeczypospolitej Polskiej. Miały one charakter liturgiczny, kulturalno-artystyczny i naukowy. Sesje popularnonaukowe odbyły się w Trybunale Koronnym oraz w sali obrad lubelskiego Ratusza. Kontynuacja tej ważnej dla tożsamości Cerkwi w Polsce rocznicy będzie miała miejsce jeszcze w Chełmie (20 września), w Zamościu (12 października) i w Siedlcach (16 listopada).

Pisana modlitwą, łzami i krwią korona na obrazie kultury i ducha - jak nazwał historię samodzielności Kościoła prawosławnego w niepodległej Polsce nestor polskich i słowiańskich znawców problematyki prof. Aleksander Naumow, budzi wielkie zainteresowanie, o czym świadczy obecność prelegentów i słuchaczy tego wydarzenia. Wykładający na weneckim Uniwersytecie Ca’Foscari prof. Naumow przybliżył kwestię autokefalii z roku 1924, zarówno z perspektywy naukowobadawczej, jak i poprzez osobiste świadectwo syna prawosławnego polskiego duchownego, który uczestniczył w obradach delegacji Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (PAKP), związanych z kontrowersyjną autokefalią 1948 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na dwudniową konferencję naukową w Lublinie pt. „Stulecie autokefalii Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Geneza, uwarunkowania i skutki” złożyło się 5 sesji. Wśród prelegentów dominowali wykładowcy Uniwersytetu w Białymstoku oraz uczelni lubelskich: UMCS i KUL JP II, zarówno prawosławni jak i rzymskokatolicy. Referaty wygłosili także: zwierzchnik Prawosławnej Diecezji Przemysko-Gorlickiej abp dr Paisjusz (Martyniuk), wykładowca Kolegium Filozofii i Teologii w Krakowie; prof. Jerzy Grzybowski z Uniwersytetu Warszawskiego; ks. prof. Jerzy Tofiluk, ks. dr Adam Magruk i ks. dr Andrzej Kuźma z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, prof. Stefan Dudra z Uniwersytetu Zielonogórskiego, ks. dr Łukasz Leonkiewicz wykładający w Prawosławnym Seminarium Duchownym w Warszawie, dr Adam Bobryk z Uniwersytetu w Siedlcach, dr Mariusz Zajączkowski z Państwowej Akademii Naukowej oraz ks. dr Andrzej Konachowicz, dyrektor Lubelskiego Instytutu Kultury Prawosławnej. Piątej sesji konferencji o autokefalii przysłuchiwał się bp Adam Bab, sufragan rzymskokatolickiej archidiecezji lubelskiej.

Autokefalia w historii

Geneza autokefalii sięga V wieku, gdy ukształtowały się cztery ośrodki administracji kościelnej, oprócz Rzymu: Konstantynopol, Aleksandria, Antiochia i Jerozolima. Jest to jedna z zasadniczych form ustrojowych w Kościele prawosławnym, ustalająca samodzielność Kościoła krajowego i niezależność od zwierzchności władz duchownych za granicą, przy zachowaniu jedności wiary, wyznania i zasad kanonicznych. Odrębny ustrój wewnętrzny, niezależność hierarchii i możliwość wyboru własnego zwierzchnika dla Kościoła lokalnego, zachowanie lokalnych zwyczajów i obrzędów kościelnych, niezależność prawodawstwa i sądownictwa to zasady autokefalii, którą warunkują: posiadanie przynajmniej 4 diecezji, przynajmniej 3 biskupów oraz 2 klasztorów. Jeden z kanonów apostolskich głosi, że biskupowi nie wolno opuszczać swojej diecezji i przechodzić do innej, nawet gdyby do tego przez wielu był skłaniany (Konstantynopol 381 r.).

Reklama

Brak autokefalii Kościoła prawosławnego w II RP podciąłby jego wielowiekowe fundamenty na ziemiach polskich i byłby uderzeniem samobójczym dla Cerkwi wobec zniewolenia jej w państwie bolszewickim, antymoskiewskich nastrojów w polskim społeczeństwie, świeżej pamięci prześladowań rozbiorowych i wojny polsko-bolszewickiej. Już nieutworzenie niezależnej od moskiewskiego Patriarchatu metropolii kijowskiej w Rzeczpospolitej Obojga Narodów w oparciu o Patriarchat w Konstantynopolu, było jedną z przesłanek ingerencji Katarzyny II w wewnętrzne sprawy I RP, powstań na Ukrainie, rozbiorów i swoistego dryfowania RP ze wschodu na zachód, a wynikał z krótkowzroczności ówczesnej klasy politycznej. Budowa państwa homogenicznego kulturowo i religijnie, zarówno w XVII, jak i w latach 20. XX w., była mrzonką i podcinaniem korzeni własnej wielokulturowej państwowości. Stąd znawcy problematyki podkreślają, że autokefalia’1924 umożliwiła odradzanie się życia religijnego i struktur Cerkwi na obszarze Lubelszczyzny i w Galicji oraz uchroniła przed penetracją przez tajne służby bolszewickie.

Thomos z 13 listopada 1924 r.

Cerkiew prawosławna na ziemiach polskich nieustannie szukała swojego umiejscowienia kanonicznego - powiedział organizator i pomysłodawca konferencji abp lubelski i chełmski Abel. - Zniewolony przez państwo islamskie Ekumeniczny Patriarchat Konstantynopola, mimo chęci pomocy, nie zawsze miał możliwość, aby skutecznie wspomagać potrzeby prawosławia na ziemiach RP. Traktat Grzymułtowskiego z 1686 r. przyczynił się do podporządkowania prawosławia Moskwie. Dopiero odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 r. staje się okazją do rozpoczęcia starań Cerkwi i jej hierarchów o uzyskanie niezależności. Autokefalia pozwoliła ustabilizować życie wewnętrzne i stosunki Cerkwi z Państwem, choć nie była panaceum na wszystkie trudności.

Autokefalia wynegocjowana została w Patriarchacie Konstantynopola 13.09.1924, ogłoszona 4 dni później w Warszawie, zaś uroczyście nadana “Patriarchalnym thomosem” datowanym na 13.11.1924, a świętowana uroczyście w roku 1925. Piszący te słowa informuje badaczy problematyki, że francuskojęzyczny (wyłączny język ówczesnej dyplomacji) Thomos jest zdeponowany w Archiwum Akt Nowych w zespole MWRiOP sygn. 1001, s. 328-241. Jego uzyskanie świadczy o wielkiej mądrości ówczesnego metropolity Dionizego Waledyńskiego.

Konferencji, którą patronatem honorowym objął Prezydent RP Andrzej Duda, towarzyszyła wystawa fotografii i dokumentów z dziejów 100-lecia autokefalii i 35-lecia restytuowania Prawosławnej Diecezji Lubelsko-Chełmskiej oraz projekcja filmu o śp. Jerzy Jaroszewskim, zamordowanym 8 lutego 1923 r. w wieku 51 lat przez fanatycznego przeciwnika autokefalii pierwszym w II RP Metropolicie Warszawskim i całej Polski. Obowiązki organizatora wystawy i imprez towarzyszących oraz koordynatora konferencji przyjął ks. dr Jarosław Szczur, proboszcz prawosławnej parafii św. Jana Teologa w Chełmie.


2024-06-24 11:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bł. Jan Duns Szkot - doktor maryjny

Niedziela przemyska 45/2003

Urodził się ok. 1266 r. w Szkocji w miasteczku Duns. W 1279 r. wstąpił do Zakonu Braci Mniejszych i odbył nowicjat w Dumfries. Od 1280 r. studiował najpierw w Szkocji, później w Anglii. Święcenia kapłańskie otrzymał w marcu 1291 r. W latach 12931297 studiował w Paryżu. Prowadził wykłady na uniwersytetach w Combridge, Oxfordzie i w Paryżu. W Paryżu w 1305 r. uzyskał stopień magistra teologii. Za obronę Papieża Bonifacego VIII przed królem francuskim Filipem IV Pięknym musiał opuścić Francję i od 1304 r. wykładał w Oksfordzie. W 1307 r. wyjechał do Kolonii (Niemcy), gdzie wykładał teologię. Zmarł 8 listopada 1308 r., ciało jego zostało pogrzebane w podziemiach klasztoru franciszkańskiego w Kolonii, gdzie wierni przez Jego wstawiennictwo wypraszają po dzień dzisiejszy łaski. Wielką cześć odbiera także w diecezji Nola k. Neapolu. Żył ok. 40 lat i w ciągu tego okresu bł. Jan zyskał sławę wielkiego filozofa i teologa, nie tylko w zakonie franciszkańskim. Jego rozważania teologiczne były skoncentrowane na Bogu, który jest Miłością. Obok nauki o Bogu w tajemnicy Trójcy Świętej, bł. Jan zwraca na siebie uwagę nauką o Matce Bożej, która wywarła decydujący wpływ na rozwój doktryny o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Przez dokładny wykład tego dogmatu oraz żarliwą jego obronę bł. Jan zdobył sobie tytuł doktora maryjnego (doctor marianus lub docktor immaculatae conceptionis). Szczególnie był rozmiłowany w Eucharystii, której przypisywał wyjątkową rolę pośród innych sakramentów. Papież Paweł VI z okazji 700. rocznicy urodzin Jana Dunsa Szkota w liście apostolskim do biskupów Anglii, Walii i Szkocji określił jego naukę mianem antidotum przeciw ateizmowi. Przypomniał także jego mistrzostwo w prowadzeniu dialogu opartym na Ewangelii i starożytnych tradycjach. Drugim tytułem, jakim obdarzono Błogosławionego był tytuł doktora subtelnego (doctor subtilis). Ojciec Święty Jan Paweł II w czasie pielgrzymki do Niemiec w 1981 r. nawiedził grób Franciszkanina nazywając go duchową twierdzą wiary. Po dziesięciu latach 6.07.1991 r. Ojciec Święty oficjalnie potwierdził jego kult w Kościele, a 20.03.1993 r. ogłosił go błogosławionym. Jego wspomnienie liturgiczne obchodzone jest 8 listopada.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: co rozumiem przez słowa - "mój Bóg"?

2024-11-08 13:56

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Prorok Eliasz poszedł do Sarepty. Kiedy wchodził do bramy tego miasta, pewna wdowa zbierała tam sobie drwa. Zawołał ją i powiedział: «Daj mi, proszę, trochę wody w naczyniu, abym się napił». Ona zaś zaraz poszła, aby jej nabrać, ale zawołał za nią i rzekł: «Weź, proszę, dla mnie i kromkę chleba!» Na to odrzekła: «Na życie Pana, Boga twego! Już nie mam pieczywa – tylko garść mąki w dzbanie i trochę oliwy w baryłce. Właśnie zbieram kilka kawałków drewna i kiedy przyjdę, przyrządzę sobie i memu synowi strawę. Zjemy to, a potem pomrzemy». Eliasz zaś jej powiedział: «Nie bój się! Idź, zrób, jak rzekłaś; tylko najpierw zrób z tego mały podpłomyk dla mnie i przynieś mi! A sobie i swemu synowi zrobisz potem. Bo tak mówi Pan, Bóg Izraela: Dzban mąki nie wyczerpie się i baryłka oliwy nie opróżni się aż do dnia, w którym Pan spuści deszcz na ziemię» Poszła więc i zrobiła, jak Eliasz powiedział, a potem zjadł on i ona oraz jej syn, i tak było co dzień. Dzban mąki nie wyczerpał się i baryłka oliwy nie opróżniła się, zgodnie z obietnicą, którą Pan wypowiedział przez Eliasza.
CZYTAJ DALEJ

W drodze od Ewy do Maryi

2024-11-08 20:06

Archiwum parafii

Kościół św. Józefa w Rzeszowie na Staromieściu

Kościół św. Józefa w Rzeszowie na Staromieściu

Plan spotkania

17.00 Eucharystia
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję