Zakończyły się XXVII. Łódzkie Spotkania Baletowe, czyli święto baletu z różnych stron świata zaprezentowane dla szerokiej publiczności.
Na przełomie kwietnia i maja Teatr Wielki w Łodzi stał się najważniejszym miejscem na polskiej mapie tańca za sprawą wyjątkowych prezentacji gościnnych oraz premiery „Romeo i Julii” w wykonaniu łódzkiego Baletu w choreografii Sashy Waltz. Każda edycja Łódzkich Spotkań Baletowych jest wyczekiwanym świętem tańca. Widzowie mogli obejrzeć Ballet de L’Opera de Lyon z Francji, Aterbaletto z Włoch, L- E-V Dance Company z Izraela oraz Zespół Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Taniec jest uniwersalną sztuką łączącą różne, pozornie bardzo odległe kultury. Jest medium otwartym dla szerokiego kręgu publiczności.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Ballet de L’Opera de Lyon z Francji zaprezentował „Beach Birds” oraz „Biped” w choreografii Merce Cunningham. Włoski balet Aterbaletto wykorzystując choreografie Ohada Naharina i Eyala Dadona pokazał „Yeled” oraz „Secus”. Na zakończenie tegorocznych XXVII. Łódzkich Spotkań Baletowych L-E-V Dance Company z Izraela zaprezentował spektakl „OCD Love". W ramach XXVII Łódzkich Spotkań Baletowych odbyła się premiera baletu „Romeo i Julia” w wykonaniu Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Sasha Waltz, opierając się na produkcji Paryskiej Opery Narodowej z 2007 roku, zwróciła się ku jednej z najbardziej poruszających historii miłosnych w literaturze światowej. Historia nieszczęśliwych kochanków, których rodziny są wrogami, a których śmierć przynosi zrozumienie i pojednanie, jest jednym z najbardziej znanych dzieł Szekspira. Patronaty honorowe nad łódzką premierą objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber, Ambasada Włoch oraz Konsul Francji.
Występom baletów z całego świata towarzyszyły dwie wystawy w foyer Teatru Wielkiego przygotowane wspólnie z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi. Wystawa Pauliny Wojnar zatytułowana „Scenografia Kostium Teatr” przedstawiała autorskie projekty i realizacje dorobku artystycznego, które powstały na przestrzeni ostatnich lat. Autorka przedstawiła scenografię i kostiumy do spektaklu baletowego „Emotions”, które powstały przy współpracy z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Po raz pierwszy został upubliczniony projekt badawczy „Wpływ kostiumu teatralnego na przestrzeń scenograficzną – w oparciu o ewaluacje idei scenograficznej dramatu Williama Szekspira pt. Hamlet”, a także instalacja artystyczna stworzona do monodramu „Głomodór”. Druga wystawa zatytułowana „Projekty scenograficzne do wybranych sztuk Williama Szekspira” została przygotowana przez studentów Instytutu Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Zaprezentowane zostały na niej projekty scenograficzne do różnych sztuk Williama Szekspira, tj. Sen nocy letniej, Makbet, Romeo i Julia, Hamlet i Zimowa opowieść.
Projekty są wynikiem ćwiczenia z
przedmiotu Scenografia w architekturze wnętrz.