Większość badanych (59 proc.) dobrze ocenia polski system szkolnictwa, ale blisko co trzeci spośród nich (30 proc.) wypowiada się o nim krytycznie. Opinie na ten temat znacznie się poprawiły w stosunku do 2007 r. (o 8 pkt. procentowych przybyło ocen pozytywnych) i obecnie są one bardzo podobne do tych z 1998 r.
Oceny systemu szkolnictwa znacząco różnią się w zależności od wykształcenia i miejsca zamieszkania ankietowanych. Mieszkańcy średnich i dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców) system edukacyjny oceniają znacznie gorzej niż respondenci z mniejszych miejscowości. Ponadto odsetek niezadowolonych wyraźnie rośnie wraz z wykształceniem (od 18 proc. wśród badanych z wykształceniem podstawowym do 44 proc. wśród ankietowanych z wykształceniem wyższym).
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Większość badanych zgadza się ze stwierdzeniami, że w zakresie kształcenia polskie szkoły: zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy (62 proc.), uczą ich patriotyzmu i miłości do ojczyzny (62 proc.), rozwijają ich zainteresowania (62 proc.), dbają o rozwój fizyczny uczniów (59 proc.), uczą samodzielnego myślenia (57 proc.) i pracy zespołowej (52 proc.).
Reklama
Z kolei 42 pro. uważa, że szkoły przygotowują także do zaangażowania w życie społeczności lokalnych (np. w wyborach samorządowych, w nieodpłatnej pracy na rzecz swojego środowiska, osiedla, kościoła, wsi lub miasta). Z kolei 36 proc. twierdzi, że uczą podejmować obowiązki obywatelskie, a 35 proc. - że uczy radzić sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie.
Bardzo dobrze – jeszcze lepiej niż jakikolwiek aspekt związany z kształceniem – oceniana jest współpraca z rodzicami (71 proc. ocen pozytywnych). Większość badanych (53 proc.) jest również przekonana, że szkoły dbają o bezpieczeństwo uczniów, a ponad dwie piąte (45 proc.) uważa, że zapewniają one równy start życiowy młodzieży z różnych środowisk społecznych.
Z badania CBOS wynika też, że nie słabnie a wręcz rośnie niezadowolenie z reformy obniżającej wiek szkolny do lat sześciu, mimo odrzucenia przez Sejm wniosku o referendum edukacyjne. Przeciwnych obniżeniu wieku szkolnego do lat sześciu jest niemal trzy czwarte Polaków (73 proc., wzrost o 9 pkt. procentowych). Zmianę tę popiera jedynie co piąty badany (20 proc.).
Z kolei poparcie większości Polaków ma zaproponowane przez rząd i przygotowane przez MEN wprowadzenie (od września br.) darmowych podręczników dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Trzy czwarte badanych (75 proc.) uważa, że nowy system z jednym darmowym podręcznikiem, wypożyczanym uczniom przez szkoły jest lepszy niż wcześniejszy, w ramach którego rodzice kupowali podręczniki wybierane przez nauczycieli. Tylko 10 proc. preferuje wcześniejsze rozwiązanie.
Badanie CBOS „Polska szkoła AD 2014” przeprowadzono w dniach 5-11 czerwca na 1044-osobowej grupie dorosłych Polaków.