Helena Maniakowka: - W „Głosie z Torunia” nr 4 ze 25 stycznia tego roku Czytelnicy mieli możliwość zapoznać się z etapami Pana kariery zawodowej, ale także niejako z credo życiowym. Proszę opowiedzieć o swoim ostatnim projekcie, który spośród 18 propozycji różnych architektów został wskazany przez o. Tadeusza Rydzyka do realizacji. Jest to projekt świątyni z kaplicą Jana Pawła II w kompleksie Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Porcie Drzewnym w Toruniu. Znany już jest on wielu osobom z programów Radia Maryja, a także z Telewizji Trwam.
Reklama
Inż. arch. Andrzej Ryczek: - Świątynia jest zlokalizowana w osi Portu Drzewnego i ma być zwrócona frontem ku zachodowi! Składa się z dwóch poziomów, zwieńczonych stylizowaną formą kopuły.
W pobliżu ma powstać także amfiteatr z pływającą sceną. Oba obiekty mają współdziałać - jeden dla liturgii, a drugi dla kultury sakralnej. Pierwszy przyziemny poziom w świątyni to „Kaplica Pamięci”, która jest tą przestrzenią, gdzie można wejść do wnętrza, zawsze dostępnego, i na stojąco lub siedząco na stopniach kaplicy oddać się refleksjom i rozmyślaniom. Tu ściana tylna z czarnego polerowanego marmuru będzie zawierać tysiące nazwisk ludzi, którzy oddali życie za drugiego człowieka, także tych Polaków, którzy oddali życie ratując Żydów w czasie II wojny światowej. Centralnym elementem jest rzeźbiarska forma, na której każdy może zapalić świeczkę na pamięć o... Sugeruje, aby ta forma była reminiscencją łączącą płomienie z biblijnego krzewu gorejącego i płomienie świec z tradycyjnego świecznika żydowskiego. Jan Paweł II nieraz przytaczał te nasze wspólne symbole! Stosując czarny marmur, zaproponowałem „Kaplicę Pamięci” jako miejsce refleksji i zadumy: „Nigdy więcej wojen!”.
- Wokół Radia Maryja i szkoły medialnej grupuje się znaczna część społeczności. Jak rozwiązał Pan problem nagromadzenia się ludzi przy okazji uroczystości, np. zjazdów Rodziny Radia Maryja?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
- W przestrzeni kaplicy może siedzieć ok. 500 osób, a stać ok. 1 tys.; ponadto w czasie uroczystości można wizualnie połączyć Mszę św. celebrowaną na górnym poziomie z poziomem dolnym, wówczas miejsc siedzących łącznie może być dla 1 tys. osób i 2 tys. stojących. Mała kaplica w poziomie dolnym jest przeznaczona do celebrowania Mszy św. dla mniejszych grup wiernych czy z zagranicy itp. Jest jeszcze tu zaplanowana sala spotkań z reporterami. Zakrystia na dwóch poziomach w jednej przestrzeni. Poziom górny to przestrzeń liturgii Kościoła (500 miejsc) z centralnie usytuowaną w prezbiterium repliką kaplicy papieskiej z ikoną Matki Bożej Częstochowskiej. Istotnym elementem górnego poziomu jest „droga procesyjna” wewnętrzna i zewnętrzna w zamkniętych obwodach pieszych. Na otaczających ścianach będą rozmieszczone stacje drogi krzyżowej, nie tylko o dużej ekspresji liturgicznej, lecz także o dużej czytelnej mocy artystycznej! Kilka metrów dalej, w amfiteatrze, będzie inna atmosfera - radości, kultury, festiwali, np. kolorowe fontanny z powierzchni akwenu Portu Drzewnego jako tło scenicznych przedstawień.
Reklama
- Czy każdy Pana projekt niesie zadowolenie, może odmienne rozwiązania budzą się jakby po czasie, już po realizacji projektu?
- Architekci starają się tak projektować, aby forma i funkcja nie wymagały wyjaśnień, powinny być maksymalnie czytelne! Zakończenie projektu jest stanem osiągniętej prawidłowości zarówno funkcjonalnej, jak i architektonicznej! Staram się to osiągać, choć nie jest to łatwe! A zadowolenie z projektu? Aby to osiągnąć, dążymy zawsze do takiego stanu artystycznego i funkcjonalnego projektu architektonicznego, za który w końcu możemy brać pełną odpowiedzialność, że zrobione zostało coś, co będzie dobrze tworzyło czy zamykało przestrzeń, którą zagospodarowujemy dla człowieka.
- Jak zatem postrzega Pan kolejne zaangażowanie w projekt dla Kościoła?
- Budowa świątyni ku czci kochanego Jana Pawła II wraz z repliką jego kaplicy z Watykanu jest dla mnie wielkim zadaniem zawodowym. Jestem bardzo szczęśliwy z tego powodu!