Reklama

Wędrujące, święte znaki w naszej diecezji

Od 25 kwietnia br. Krzyż Światowych Dni Młodzieży oraz obraz Matki Bożej Salus Populi Romani są w Polsce. 2 czerwca te święte znaki przybyły do naszej diecezji. Miejscem spotkania młodych z krzyżem i ikoną stała się bazylika mniejsza Najświętszego Serca Pana Jezusa w Dąbrowie Górniczej-Strzemieszycach

Niedziela sosnowiecka 24/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Sługa Boży Jan Paweł II 25 lat temu, przekazując młodym Krzyż Światowych Dni Młodzieży, wskazał konkretne zadanie: „Nieście go na cały świat jako znak miłości Pana Jezusa do ludzkości i głoście wszystkim, że tylko w Chrystusie Umarłym i Zmartwychwstałym jest zbawienie i odkupienie”.
Cały dzień trwało modlitewne czuwanie w strzemieszyckiej świątyni, którego zwieńczeniem była uroczysta Eucharystia pod przewodnictwem Ordynariusza naszej diecezji bp. Grzegorza Kaszaka, który w słowie Bożym zachęcał młodych do wierności najlepszemu przyjacielowi, czyli Chrystusowi. Na zakończenie Mszy św. przedstawiciele poszczególnych parafii diecezji z rąk Księdza Biskupa odebrali pamiątkowe, symboliczne krzyże ŚDM. Potem, uczestnicy spotkania, niosąc na swych ramionach Krzyż Światowych Dni Młodzieży, wyruszyli na Drogę Światła. To była nietypowa Droga Krzyżowa, aby zaznaczyć, że krzyż prowadzi do Zmartwychwstania.
25 marca 1983 r., Ojciec Święty Jan Paweł II dokonał otwarcia Nadzwyczajnego Jubileuszu Odkupienia. O godz. 17.40 Jan Paweł II podszedł do Drzwi Świętych i potrójnym uderzeniem ozdobnym młotkiem wypowiadając słowa: „Otwórzcie drzwi sprawiedliwości” dokonał otwarcia Roku Świętego. Po otwarciu Drzwi Świętych Ojciec Święty przekroczył ich próg jako pierwszy pielgrzym. Tuż za Ojcem Świętym przez te drzwi przeszła młodzież z dużym - 380 x 175 cm - prostym, drewnianym krzyżem. Krzyż przyniesiony przez młodzież został ustawiony obok konfesji św. Piotra. Przebywał tu 394 dni aż do zakończenia Roku Świętego - 22 kwietnia 1984 r. Stał się znakiem Nadzwyczajnego Jubileuszu Odkupienia. W Niedzielę Wielkanocną, 22 kwietnia 1984 r., Ojciec Święty Jan Paweł II dokonał zamknięcia Drzwi Świętych. Chwilę później, w atrium Bazyliki św. Piotra Jan Paweł II przekazał Krzyż Roku Świętego młodzieży, która odpowiadając na prośbę Papieża niesie go przez cały świat. W naszym kraju krzyż oraz ikona będą do 29 czerwca br.

Agnieszka Lorek: - Do diecezji sosnowieckiej przybył Krzyż Światowych Dni Młodzieży podarowany młodym przez Jana Pawła II. Co może Ksiądz powiedzieć, jako historyk sztuki, na temat tego znaku?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks.Tomasz Zmarzły: - Krzyż dla współczesnego człowieka mieszkającego w obrębie kultury europejskiej jest czymś zwyczajnym i naturalnym w codzienności życia. Spotyka się z nim niemal na każdym kroku. Wywarł on na przestrzeni dziejów świata ogromną rolę kulturową i stał się chyba najbardziej rozpoznawalnym na świecie symbolem.

- Czy tak było od początku istnienia chrześcijaństwa?

- Ikonografia krzyża i ukrzyżowania od pierwszych wieków chrześcijaństwa ulegała licznym zmianom. Z pierwszych wieków po Chrystusie nie zachowały się żadne przedstawienia. Przyczyną tego był po części fakt, iż ukrzyżowanie, na obszarze wpływów rzymskich, uważane było aż do IV wieku za haniebny rodzaj śmierci. Innym powodem było to, że dla wczesnego chrześcijaństwa mniejsze znaczenie miała śmierć Jezusa, a o wiele większe Jego Zmartwychwstanie.

- Jakie są najstarsze przykłady ukazujące krzyż?

Reklama

- Do najstarszych przedstawień Chrystusa na krzyżu, należy płaskorzeźba z kości słoniowej z roku 420-430, zdobiąca skrzynkę relikwiarzową, przechowywaną w Britisch Museum. W dziele tym po raz pierwszy, obok przedstawienia Chrystusa na krzyżu, pojawiły się wyobrażenia Matki Bożej i św. Jana Ewangelisty, stojących pod krzyżem. Innym przykładem jest relief drewnianych drzwi z ok. 432 r. w bazylice Santa Sabina w Rzymie. Przedstawiony na reliefie Jezus i dwaj łotrzy stoją na ziemi, a krzyże, na których ich powieszono nie są tu prawie zaznaczone. Natomiast w roku 586 powstała miniatura krzyża w syryjskim Kodeksie Rabuli, znajdująca się w Bibliotece Laurenziana we Florencji, w której podstawowa grupa ukrzyżowania wzbogacona została przedstawieniami postaci z lancą i gąbką oraz wyobrażeniami żołnierzy grających w kości o szaty Chrystusa.

- Istnieje jakiś podział wśród przedstawień dotyczących tego tematu?

- Generalnie można wyróżnić trzy rodzaje przedstawień Ukrzyżowania: liturgiczne - umieszczane najczęściej w rękopiśmiennych mszałach, na stronicy otwierającej kanon rzymski słowami „Te igitur clementissime Pater”; historyczne - z ukazanymi postaciami, wymienionymi w Ewangeliach; dewocyjne - sam krzyż z postacią Chrystusa.

- Gdzie początkowo stawiano krzyże w świątyni?

Reklama

- Począwszy od czasów karolińskich, aż po XII wiek, w połowie długości kościoła ustawiano zwykle ołtarz pw. Świętego Krzyża, z wysokim krucyfiksem stojącym na szczycie, związanym ideowo z miejscem ofiary eucharystycznej. Najlepszym przykładem jest plan klasztoru w Sankt Gallen, z wyrysowanym w centrum ołtarzem Świętego Krzyża. Akcentowano w ten sposób związek pomiędzy ofiarą eucharystyczną a ofiarą odkupienia. W XII i na początku XIII wieku w budowlach sakralnych zaczęło występować lektorium (drewniana lub kamienna ścianka na granicy prezbiterium i nawy, zasłaniająca częściowo lub całkowicie ołtarz główny, oddzielająca część kapłańską od pozostałej przeznaczonej dla ogółu wiernych), a krucyfiks stojący dotychczas pośrodku kościoła na ołtarzu krzyża, zaczęto przenosić na lektorium. Umieszczano go również w łuku tęczowym, łączącym prezbiterium z nawą główną kościoła. Wyniesiony w ten sposób krucyfiks, a później cała grupa ukrzyżowania, nazywana została mianem krucyfiksu triumfalnego lub tęczowego. Miał on za zadanie pośredniczyć w rozmowie wiernych z Bogiem.

- Od kiedy przedstawiano Chrystusa na drzewie krzyża z zamkniętymi oczami?

- W pierwszych sześciu wiekach ukazywano zawsze Jezusa z otwartymi oczami, mimo że miał przebity bok, co oznaczało Jego śmierć. Możemy to zauważyć na Ukrzyżowaniu z Narbonne. Interpretowano to w ten sposób, że w otwartych oczach widać było nieśmiertelne Słowo. Typ martwego Chrystusa stał się dominujący już od IX wieku. Ukazywano go martwego na krzyżu w przepasce biodrowej, z zamkniętymi powiekami i głową skłonioną na ramię oraz krwią płynącą z przebitego boku. Chciano w ten sposób widzieć Chrystusa cierpiącego z ludźmi, znoszącego cierpienia ponad ludzką miarę.

- Spotykamy przykłady ukazujące Chrystusa na krzyżu, gdzie Jego nogi są przebite dwoma lub jednym gwoździem. Co o tym decydowało?

- Ok. 1230-50 r. zmieniono dotychczasowy układ nóg Chrystusa z ułożonych obok siebie na skrzyżowane. Tłumaczono to tym, iż prawa strona Chrystusa odpowiadała życiu wiecznemu i sugerowała jego boskość, lewa zaś wskazywała na życie doczesne. Taki układ był wyrazem zwycięstwa pierwiastka duchowego nad cielesnym oraz przejścia do życia wiecznego. Najstarszym znanym krucyfiksem, w którym przedstawiono Ukrzyżowanego, przybitego do krzyża trzema gwoździami (nogi przeszyte jednym gwoździem), jest drewniany krucyfiks w Forstenried k. Monachium z lat 1180-1200.

Reklama

- Jakie przedstawienie krzyża lub Ukrzyżowania z terenu naszej diecezji zasługuje na uwagę?

Reklama

- Krzyż jako szczególny znak miłości Boga do człowieka stanowi jeden z wielu wątków ikonograficznych programu Ukrzyżowania. Przybliża nie tylko tajemnice ostatecznego zwycięstwa nad śmiercią, ale również niesie nadzieję nowej rzeczywistości niebiańskiej. W naszych świątyniach krzyż, zgodnie z przepisami liturgicznymi, jest obecny i widoczny zawsze przy ołtarzu, gdzie sprawowana jest ofiara eucharystyczna.
Ze względu na tytuł kościoła lub istniejący kult oraz wyposażenie wnętrza, motyw krzyża przyczynił się do powstania licznych realizacji. Na uwagę zasługuje przechowywany w bazylice św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu krzyż - pacyfikał z XIV wieku oraz srebrny krzyż gwarków olkuskich z przełomu XVI i XVII wieku. Ważnym obiektem jest również krucyfiks z Ogrodzieńca, Wojkowic Kościelnych i Będzina. Wśród ołtarzy z „Pasją Chrystusa” nie można pominąć XVII-wiecznego przedstawienia w ołtarzu bocznym olkuskiej bazyliki św. Andrzeja, XVIII-wiecznego krzyża w kościele kolegiackim pw. św. Wojciecha w Jaworznie czy krzyża z kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sławkowie. Ze względu na istniejący w przeszłości kult, należy zwrócić uwagę na gotycki krzyż z XVI wieku w kościele kolegiackim w Pilicy. Wspaniałym zilustrowaniem omawianego wcześniej wystroju z belką tęczową i umieszczoną tam grupą ukrzyżowania lub samym krzyżem może być m. in. olkuska bazylika św. Andrzeja, kościół parafialny pw. św. Marii Magdaleny w Gołaczewach, kościół pw. św. Katarzyny w Wolbromiu czy kościół pw. Macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny w Bolesławiu. Jako centralną kompozycję malarską ołtarza głównego, krzyż umieszczono m.in. w Wolbromiu, Pilicy i Dąbrowie Górniczej-Gołonogu. Warto też wspomnieć o znajdującym się obrazie „Chrystus na krzyżu” (służącym jako zasuwa ołtarza) autorstwa F. Donata z 1904 r., zakupionego na wystawie w Paryżu i ofiarowanego dąbrowskiej bazylice Najświętszej Maryi Panny Anielskiej.

- Adam Mickiewicz pisał, że „krzyż wbity na Golgocie tego nie wybawi, kto sam w sercu swoim krzyża nie postawi”. Czy współcześnie rozumienie krzyża jest takie samo jak kiedyś?

- Patrząc na krzyż, stajemy się mimowolnymi świadkami i uczestnikami tych wydarzeń zbawczych, jakie rozegrały się na Kalwarii. Nie możemy pozostawać obojętnymi wobec bólu i smutku, rysującego się na twarzach uczestników tego wydarzenia, w pozach i gestach. Krzyż trwa od dwóch tysięcy lat i oznacza wciąż to samo, jedynie zmienia się forma jego przedstawiania i wyobrażenia. Dla jednych jest on znakiem zbawienia, dla innych zgorszenia. Obecność wśród nas Krzyża Światowych Dni Młodzieży ma nie tylko młodym przypomnieć o wielkiej miłości Boga do człowieka, ale również pobudzić do jeszcze większej świadomości bycia chrześcijaninem i człowiekiem odpowiedzialnym, który całym swoim życiem ma świadczyć o Bogu.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na 6 stycznia ks. Mariusza Rosika: Dokąd gwiazda prowadziła

2024-12-30 11:22

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Karol Porwich/Niedziela

Zapisana na karcie Ewangelii scena owiana jest poświatą tajemniczości. Rozgrywa się pod rozgwieżdżonym niebem, we wschodnich – pełnych kolorów i zapachów – klimatach, co jeszcze bardziej fascynuje i zaciekawia. Ewangelista posłużył się gatunkiem literackim zwanym legendą. Legenda opisuje wydarzenia historyczne, używając bogatej symboliki, aby przekazać przesłanie ponadczasowe.

Jednak legenda o trzech tajemniczych wędrowcach obrosła legendami, które nie mają nic wspólnego z Mateuszowym opowiadaniem. Jakimi?
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Rozpoczyna się Nowenna do św. Pawła I Pustelnika

2025-01-05 17:54

[ TEMATY ]

nowenna

Krzysztof Świertok/BPJG

Jasnogórskie Pawełki

Jasnogórskie Pawełki

Na Jasnej Górze, 6 stycznia, oraz we wszystkich paulińskich klasztorach rozpoczną się „Pawełki” - dziewięciodniowe nabożeństwo ku czci św. Pawła I Pustelnika, patriarchy Zakonu. Początek roku to dla wszystkich duchowych synów tego wielkiego Pustelnika czas powrotu do korzeni, do refleksji nad swoim powołaniem i życia charyzmatem zakonu.

„Współczesne życie zakonne, w tym paulińska posługa, pełne jest wyzwań - czy to we wspólnotach, czy w duszpasterstwie. Św. Paweł Pustelnik, pokazuje nam, jak przezwyciężać te trudności, nie tracąc z oczu celu ostatecznego” - przypomniał w liście z okazji Uroczystości św. Pawła I Pustelnika, generał zakonu o. Arnold Chrapkowski.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję