Reklama

Bp Tadeusz Rakoczy na Skałce

Homilię podczas Mszy św. wieńczącej procesję ku czci św. Stanisława BM na Skałce wygłosił bp Tadeusz Rakoczy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tradycyjnej procesji z wawelskiej katedry do klasztoru ojców paulinów na Skałce uczestniczyły rzesze wiernych na czele z hierarchami z różnych stron Polski. Obok kard. Stanisława Dziwisza krakowską procesję ubogacili swą obecnością m.in.: Prymas Polski Józef Glemp, nuncjusz apostolski w Polsce Józef Kowalczyk; kardynałowie: Franciszek Macharski, Henryk Gulbinowicz i Marian Jaworski oraz arcybiskup warszawski Kazimierz Nycz. Wśród biskupów był także obecny ordynariusz bielsko-żywiecki bp Tadeusz Rakoczy. To właśnie on wygłosił homilię podczas Mszy św. u stóp paulińskiego klasztoru na Skałce. Wezwał w niej do budowania życia społecznego w oparciu o ład moralny i, przywołując papieskie nauczanie z wizyty w Skoczowie w 1995 r., podkreślił także potrzebę ludzi sumienia. Homilie wygłaszane podczas majowej uroczystości na Skałce zwyczajowo nie tylko przypominają dziedzictwo męczeńskiej śmierci Biskupa ze Szczepanowa, lecz także dotykają palących problemów współczesnego życia społecznego. Poniżej przytaczamy wybrane fragmenty homilii bp. Tadeusza Rakoczego.

Niebezpieczeństwa władzy

Reklama

„Tak już jest, niestety, że władza często kusi samowolą, sprzyja chęci podporządkowania sobie ludzi i narzucania im siłą swojej woli. Władza jest nieraz niebezpieczna, daje poczucie siły, rozbudza osobiste ambicje, daje przekonanie, że racje są tylko po jej stronie i wówczas, jeśli wolno nawiązać do dewizy Wszechnicy Jagiellońskiej w Krakowie, vis - siła staje się ważniejsza niż ratio, czyli rzeczowe argumenty. A według tej dewizy winno być odwrotnie: „Plus ratio quam vis”. Zapomniał o tym Bolesław Śmiały”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rola Kościoła w życiu społecznym

„Kościół z natury swojej uczestniczy w życiu każdego narodu i państwa przenikając je duchem Dobrej Nowiny. W życiu narodu i państwa krzyżują się dwa porządki: porządek przyrodzony - doczesny i nadprzyrodzony - wieczny. Ich autorem jest ten sam Bóg Stwórca i Odkupiciel, więc się one wzajemnie uzupełniają. Porządek doczesny nie wyczerpuje całej treści ludzkiego życia. Musi go ubogacać porządek nadprzyrodzony. Dzięki tym wartościom człowiek czuje się prawdziwym dzieckiem Bożym i wie, że jego życie nie kończy się na ziemi”.

Oznaki dyskryminacji

„Praw sumienia trzeba bronić zwłaszcza dzisiaj, gdy pod hasłem tolerancji w życiu publicznym i środkach masowego przekazu szerzy się coraz większa nietolerancja. Ośmiesza się i wyszydza to, co dla ludzi wierzących stanowi największą wartość. Zamyka się przed nimi niektóre urzędy i stanowiska. W niektórych krajach Europy zakazuje się noszenia oznak naszej wiary, a z miejsc publicznych usuwa się krzyż Chrystusowy. Systematycznie i planowo prowadzi się walkę medialną z osobami duchownymi czy aspirującymi do stanu duchownego. Te formy powracającej dyskryminacji budzą niepokój i muszą dawać wiele do myślenia. Czas polskich sumień trwa”.

Wartości duchowe fundamentem budowania życia społecznego

„Bez wartości duchowych nie można zbudować bezpiecznej przyszłości. To fundament życia każdego człowieka i społeczeństwa, i dlatego Polska woła dzisiaj nade wszystko o ludzi sumienia. Ład moralny jest w stanie ucywilizować i dżunglę ekonomiczną, i gry polityczne, i hochsztaplerstwo kulturalne, mylące swobodę twórczą ze swawolą, a nawet degeneracją. Św. Stanisław oparł ład moralny i społeczny nie tylko na prawdzie i wolności, lecz także na sprawiedliwości i miłości.”

Sprawiedliwość i miłosierdzie

„Kościół nie może milczeć wobec faktu, że kosztami transformacji ustrojowej obciąża się wciąż najsłabszą część społeczeństwa. W sytuacji państwa na dorobku, z przykrótką kołdrą, trzeba tak dzielić wypracowane dobra, aby starczyło ich dla wszystkich. Nie może być tak, że jedni nadmiernie się bogacą, a inni żyją na granicy ubóstwa lub nawet przymierają głodem. Papież Jan Paweł II w Encyklice „Dives in Misericordia” zachęca nas nie tylko do szukania większej sprawiedliwości, lecz także do praktykowania miłości miłosiernej. Taka bowiem miłość potwierdza międzyludzką solidarność i sprawia, że jedni drugich brzemiona nosimy”.
Tradycyjnie na procesji ku czci św. Stanisława obecne były delegacje wiernych z naszej diecezji, m.in. z parafii w Andrychowie i ze Starego Bielska, którym patronuje św. Stanisław, oraz ubrana w regionalne stroje żywieckich mieszczan delegacja mieszkańców Żywca.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Łukasza

Niedziela Ogólnopolska 12/2016, str. 32-33

[ TEMATY ]

Ewangelia

Niedziela Palmowa

Piotr Drzewiecki

+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu

E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Tryptyk o Pasterzu - spektakl Duszpasterstwa Akademickiego „PIATKA” w 20. Rocznicę premiery

2025-04-13 10:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Ks. Paweł Kłys

W auli Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi odbyła się kinowa premiera spektaklu Tryptyk o Pasterzu w reżyserii Grzegorza Małeckiego przygotowanego w 2006 roku przez Duszpasterstwo Akademickie PIĄTKA.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję