Reklama

Muzyka bez granic

Zakończyła się VIII edycja Festiwalu Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej. Tradycją festiwalu jest to, że poszczególne koncerty odbywają się w różnych częściach miasta. Tak też było i w tym roku. Pierwsze trzy koncerty były poświęcone tragicznym wydarzeniom w Kamieńcu Pomorskim. Całość imprezy przygotował Michał Góral - dyrektor i twórca festiwalu. On też dobrał repertuar i zaprosił znakomitych muzyków i artystów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Tegoroczny festiwal zainaugurowała 13 kwietnia doskonale znana w Sosnowcu Śląska Orkiestra Kameralna. Zespół wystąpił wraz z Chórem Filharmonii Śląskiej w kościele pw. św. Tomasza Apostoła, wykonując obszerne fragmenty Oratorium „Mesjasz” G.F. Haendla. Śląska Orkiestra Kameralna powstała w roku 1981 jako zespół Filharmonii Śląskiej. Od początku kierownikiem artystycznym tego zespołu był prof. Jan Wincenty Hawel, kompozytor, dyrygent i pedagog, wieloletni rektor katowickiej uczelni, który nadał orkiestrze specyficzny koloryt i emocjonalne zaangażowanie. Od sezonu 2006/2007 kierownikiem artystycznym i dyrygentem śląskiej orkiestry jest laureat I nagrody, VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w roku 1999 - „Massimiliano Caldi”. „Repertuar Śląskiej Orkiestry Kameralnej stanowią dzieła mistrzów baroku, klasycyzmu, romantyzmu, twórców współczesnych oraz muzyka sakralna. Podkreślić należy, iż śląska orkiestra z wielkim powodzeniem wykonuje własne aranżacje utworów” - wylicza Michał Góral. Natomiast Chór Filharmonii Śląskiej powstał w 1974 r. W czasie 30-letniej działalności koncertował w najważniejszych ośrodkach kulturalnych w Polsce i za granicą: w Danii, Francji, Szwajcarii, we Włoszech, Niemczech, Grecji i Belgii. Uczestniczył także w pierwszym wykonaniu „Missa pro Pace” Wojciecha Kilara w archikatedrze Chrystusa Króla w Katowicach. Ciekawostką jest, że chór dokonał wielu nagrań archiwalnych oraz nagrań muzyki filmowej Zbigniewa Preissnera oraz Wojciecha Kilara, m.in. do filmów Krzysztofa Kieślowskiego i Agnieszki Holland, a także wszystkich utworów wokalno-instrumentalnych Karola Szymanowskiego. Kierownikiem artystycznym zespołu, od chwili jego założenia przez 30 lat, był znakomity chórmistrz prof. Jan Wojtacha. Obecnie funkcję tę pełni prof. Waldemar Stryk.

Artystyczne wzrastanie

Kolejny koncert odbył się w kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. „Mszę” Haydna zaprezentowała Orkiestra Kameralna Miasta Tychy „Aukso”. Ten zespół w Sosnowcu wystąpił po raz pierwszy. Orkiestra powstała w lutym 1998 r. „Grupa absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach wspólnie z Markiem Mosiem - wybitnym skrzypkiem, dyrygentem i kameralistą, powołała do życia orkiestrę, która miała być dla nich czymś więcej niż miejscem pracy - raczej obszarem artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej wartości. Tak narodziło się „Aukso” - z greckiego: wzrastanie. Nazwa, jaką wybrał sobie zespół, nie jest przypadkowa; będąc wyrazem aspiracji tworzących go muzyków, wyznacza jednocześnie kierunek ich zawodowej drogi. Mówi o potrzebie doskonalenia i konsekwencji, o podejmowaniu wyzwań i otwarciu” - wyjaśnia genezę i założenia zespołu dyrektor festiwalu. Muzycy, których zainteresowania wykraczają daleko poza ramy repertuaru klasycznego, szczególną uwagę poświęcają muzyce polskiej, chętnie i z powodzeniem sięgając po dzieła współczesne. „Aukso” koncertuje w kraju i za granicą, a w historię własną orkiestry jest wpisana jej współpraca z artystami takimi, jak: Jerzy Maksymiuk, Mark Minkowski czy Kaja Danczowska. Orkiestra koncertowała i nagrywała, m.in.: z Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Stańko, Urszulą Dudziak, Michałem Urbaniakiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Korzeniami ze Lwowa

Reklama

Kolejny koncert odbył się w kościele pw. św. Andrzeja Boboli. Wystąpił Akademicki Chór Politechniki Śląskiej z Gliwic. Repertuar chóru jest bardzo różnorodny i bogaty. Zespół wykonuje utwory muzyki dawnej i współczesnej, polskich i zagranicznych kompozytorów, opracowania muzyki ludowej, a także duże formy instrumentalno-wokalne. Od 1980 r. chór jest organizatorem ogólnopolskiego festiwalu pod nazwą „Gliwickie Spotkania Chóralne”. Ta muzyczna impreza na stałe wpisała się w pejzaż muzyczny Gliwic, stanowiąc wyjątkową okazję dla popularyzacji muzyki chóralnej rodzimej i światowej, będąc przeglądem dorobku zaproszonych chórów. W dotychczasowych edycjach festiwalu wystąpiło już niemal w 100 koncertach, 69 zespołów, w tym 19 zagranicznych.

Muzyczne improwizacje

Zupełnie innym koncertem był wieczór improwizacji w klubie im. Jana Kiepury, który odbył się w 17 kwietnia. Głównym punktem programu były „Improwizacje na zadany temat” od publiczności w wykonaniu Henryka Jana Botora. Botor urodził się w Tychach. Naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie pod kierunkiem Ewy Szymiczek-Tuszyńskiej, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej pod kierunkiem Barbary Bock, Aleksandry Dębnickiej oraz Marii Świerczek-Niedziela. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. W swym dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni. Oprócz tego, dokonał transkrypcji na organy utworów innych kompozytorów oraz wielu opracowań kolędowych - w tym pieśni liturgicznych wykonywanych w Rzymie z okazji urodzin i 25-lecia Pontyfikatu Ojca Świętego Jana II przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic i Chór Polskiego Radia z Krakowa. Komponował muzykę liturgiczną oraz opracowywał pieśni na chór i orkiestrę symfoniczną na ingres kard. Stanisława Dziwisza oraz z okazji wizyty Ojca Świętego Benedykta XVI w Polsce w 2006 r.

Parada Podhalańczyków

Na zakończenie VIII festiwalu, 19 kwietnia, zagrała Reprezentacyjna Orkiestra Straży Granicznej, czyli Podhalańczycy. Historia Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej sięga roku 1956 i jest ściśle związana z dziejami Karpackiej Brygady WOP. Funkcję orkiestry reprezentacyjnej pełni od roku 1973. W swej tradycji nawiązuje do sławnej Orkiestry 1. Pułku Strzelców Podhalańskich z okresu przedwojennego, jak i do folkloru muzycznego regionu Podhala. Repertuar obejmuje niemal wszystkie rodzaje muzyki. Z wielkim powodzeniem i uznaniem orkiestra prezentowała się na licznych międzynarodowych festiwalach i spotkaniach muzycznych orkiestr wojskowych, m.in.: w Niemczech, Belgii, Danii, Słowacji, we Włoszech, na Węgrzech, w Czechach, Francji, Holandii oraz w Stanach Zjednoczonych. Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej poszczycić się może liczbą ponad 5 tys. koncertów entuzjastycznie oklaskiwanych przez wielomilionową widownię. Szczególnie atrakcyjny i widowiskowy jest pokaz musztry paradnej w jej wykonaniu. W rytm różnorodnej muzyki zespół orkiestry tworzy oryginalne figury i układy. Orkiestra reprezentacyjna jest zarazem jedyną z orkiestr typu wojskowego, używającą podczas musztry paradnej tradycyjnych instrumentów ludowych. W programie koncertu usłyszeliśmy, m.in. największe i najpiękniejsze przeboje Leonarda Bernsteina, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Straussa, Antonina Dvořáka, Ennio Morricone i Andrew Lloyda Webbera.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święta matka

Niedziela Ogólnopolska 4/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

święci

Archiwum Sioóstr Urszulanek Serca Jezusa Konającego

św. Aniela Merici

św. Aniela Merici

Choć nigdy nie została biologiczną rodzicielką, dała jednak początek duchowym córkom – urszulankom, którym zostawiła dwa pisma: Testament i Rady. Mowa o św. Anieli Merici, którą czcimy 27 stycznia.

Przyszła założycielka Towarzystwa św. Urszuli (dziewicy i męczennicy z IV wieku) urodziła się w malowniczej miejscowości Desenzano nad przepięknym jeziorem Garda w północnej Italii. Życie jej nie oszczędzało, dosyć wcześnie zmarli jej siostra oraz rodzice (miała jeszcze dwóch braci). Zaopiekowali się nią krewni, u których pracowała.
CZYTAJ DALEJ

Św. Tomasz z Akwinu

Urodził się około 1225 r. w Roccasecca jako syn hrabiego Akwinu. Przebywał w klasztorze na Monte Cassino w latach 1230 – 39, gdzie był wychowywany przez swojego wuja, który pełnił obowiązki opata. Podczas studiów w Neapolu został przyjęty do dominikanów. Jego rodzeni bracia nie chcieli pogodzić się z tą decyzją i uwięzili Tomasza. Został jednak uwolniony przez swoją siostrę i przybył do Paryża. Tu studiował pod kierunkiem Alberta Wielkiego. W 1256 r. razem z Bonawenturą został powołany do grona magistrów i zaczął publicznie nauczać teologii.
CZYTAJ DALEJ

Znalazło się nagranie z "przejęzyczeniem" Nowackiej. Pogrąża ją jeszcze bardziej

2025-01-28 13:57

[ TEMATY ]

kompromitacja

nagranie

Barbara Nowacka

przejęzyczenie

Telewizja Polsat

Barbara Nowacka

Barbara Nowacka

Nie milkną echa tzw. "przejęzyczenia" Barbary Nowackiej. Podczas międzynarodowej konferencji "My jesteśmy pamięcią. Nauczanie historii to nauka rozmowy" polska minister powiedziała, że "na terenie okupowanym przez Niemcy polscy naziści zbudowali obozy, które były obozami pracy, a potem stały się obozami masowej zagłady".

Barbara Nowacka próbowała się tłumaczyć, że cała sprawa jest tylko "przejęzyczeniem".
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję