Reklama

Kościół wzywa do postu

Niedziela wrocławska 9/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W świadomości bardzo wielu ludzi zakodowane są mniej więcej takie oto informacje: post polega na niespożywaniu pokarmów mięsnych w piątki oraz w Środę Popielcową. Osoby starsze - być może - przypominają sobie dwa spośród pięciu przykazań kościelnych: „Posty nakazane zachowywać” oraz „W czasach zakazanych zabaw hucznych nie urządzać”. Natomiast wierni, którzy przejmują się nauczaniem Kościoła, mogą się powołać na współczesną wersję IV przykazania kościelnego, które brzmi: „W dni wyznaczone przez Kościół powstrzymać się od spożywania mięsa i zachować post” (KKK, 2043).
Na ile owe przepisy są zachowywane - każdy z nas widzi, może nawet u siebie i swych bliskich. I właśnie dlatego przyjrzyjmy się dokładniej prawu kościelnemu, które określa: czym jest post, kiedy mamy pościć i kto ma pościć. Drugim krokiem będzie próba w miarę precyzyjnego zdefiniowania pojęcia, które nie powinno dla nas pozostać ani abstrakcyjne, ani prymitywne.

Prawo kościelne o poście

Kodeks Prawa Kanonicznego (KPK) oraz Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK) omawiają post w kontekście dni pokuty, wpisanych w rok kościelny (zob. KPK, 1249-1253; KKK, 1438). Konferencje Episkopatów mogą ustanawiać czas i formy postów dla poszczególnych krajów, co tłumaczy, dlaczego pewne przepisy obowiązują Polaków, a nie np. Niemców (zob. KPK, 1253).
Do pokuty zobowiązani są wszyscy wierni i to każdy na swój sposób, bo wszyscy jesteśmy grzesznikami. W imię jedności szczególne modlitwy, uczynki pobożności i miłości, podejmowane umartwienia i wierne wykonywanie własnych obowiązków, a zwłaszcza zachowywanie postu i wstrzemięźliwości, wpisane zostały w poszczególne piątki całego roku (z wyjątkiem uroczystości, które przypadają w piątki) oraz w dni Wielkiego Postu, z wyjątkiem niedziel (zob. KPK, 1249- 1251).
Prawo kościelne rozróżnia post i wstrzemięźliwość. I tak: do postu (chodzi o niespożywanie potraw mięsnych) zobowiązani są wierni od 18. do 60. roku życia, zaś do wstrzemięźliwości (chodzi o ograniczanie ilości spożywanych pokarmów) zobowiązane są osoby od 14. roku życia. Wstrzemięźliwość i post obowiązują w Środę Popielcową oraz w piątek Męki i Śmierci Pana naszego Jezusa Chrystusa. Prawodawca spodziewa się, że nawet najmłodsze dzieci będą stopniowo i umiejętnie wprowadzane w autentyczny duch pokuty (zob. KPK, 1251; KKK, 1438).
W cytowanym Kodeksie znajdziemy także wezwanie do powstrzymania się od spożywania wszelkich pokarmów i napojów przynajmniej na jedną godzinę przed przyjęciem Komunii św., z wyjątkiem zwykłej wody i lekarstw, przy czym wymóg ten nie dotyczy osób w podeszłym wieku, chorych oraz osób, które się potrzebującymi pomocy opiekują. (zob. KPK, 919; KKK, 1387).
Z przestrzegania postu zwolnione są osoby chore oraz te, które nie mają możliwości wyboru pokarmu (dotyczy punktów zbiorowego żywienia), bądź odbywają podróż. Wyjątek ten nie dotyczy postu ilościowego w Środę Popielcową i Wielki Piątek. W szczególnych przypadkach, ze słusznych powodów, dyspensy od zachowania postu może udzielić proboszcz własny bądź proboszcz miejsca poszczególnym wiernym, rodzinom lub grupom wiernych, nakładając wówczas formę zadośćuczynienia, np. jałmużnę albo modlitwę w intencjach Kościoła.

Czym jest post?

Post jest dobrowolnym powstrzymywaniem się od jedzenia w ogóle lub od spożywania pewnych rodzajów pokarmów (np. mięsa) przez określony czas; praktyka ta podejmowana jest przede wszystkim z przyczyn religijnych. To definicja internetowej Wikipedii. Byłoby jednak poważnym uproszczeniem, gdyby ten religijny akt ograniczyć do… przewodu pokarmowego, bo zakres możliwości i działań człowieka jest znacznie szerszy. Stąd obok postów stawiamy niemal równolegle umartwienia i wyrzeczenia, które dotyczą - co istotne - rzeczy i spraw dozwolonych i dobrych.
Jeżeli praktyki postne zaliczamy do aktów ściśle religijnych, to dzieje się tak dlatego, że motywem dla ich podejmowania jest wiara. Ona dąży do postawienia Boga na pierwszym miejscu i do uporządkowania całej hierarchii wartości, jakimi żyje człowiek. Po grzechu pierworodnym dla nikogo z nas, ludzi, nie jest to łatwe i dlatego wymaga wysiłku, ascezy (ćwiczeń), które sprawią, że ciało będzie podporządkowane duchowi.
Czytając wypowiedzi proroków oraz Ojców Kościoła rozumiemy, że post stanowi wyraz bólu, smutku, cierpienia, pokuty za grzechy, skruchy i gotowości nawrócenia, ofiarę pojednania - także w wymiarze wspólnotowym. Nie wolno też zapomnieć, że post stanowi usposobienie, dzięki któremu możemy i na tej drodze naśladować Pana Jezusa, który w niezwykle radykalny sposób przez 40 dni i nocy przygotowywał się na pustyni do swej publicznej działalności (zob. Mt 4, 1-11; Łk 4, 1-13).
Reasumując: post to szansa do duchowego wzrostu i pogłębienia wiary każdego z nas.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 2.): No to trudno

2024-05-01 20:20

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobić, jeśli w ogóle nie czuję Maryi? Albo relacja z Nią jest dla mnie trudna bądź po prostu obojętna? Zapraszamy na drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o możliwych trudnościach w relacji z Maryją oraz o tym, jak je pokonać.

CZYTAJ DALEJ

Bp Milewski: kto trwa w Jezusie, ten przynosi owoce

2024-05-02 17:36

[ TEMATY ]

Płock

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

O tym, że źródłem życia i działania człowieka wierzącego od momentu chrztu św. jest „trwanie” w Jezusie, powiedział bp Mirosław Milewski w Królewie w diecezji płockiej. Przewodniczył Mszy św. w dniu odpustu parafialnego ku czci św. Zygmunta, Króla i Męczennika: - Król Zygmunt surowo odpokutował za swoje grzechy, dlatego został świętym - powiedział biskup pomocniczy.

Bp Mirosław Milewski w czasie Mszy św. w Królewie przywołał Ewangelię o winnym krzewie i latoroślach (J 15,1-8). Przekazał, że przypowieść ta opisuje istotę relacji między ludźmi a Jezusem. Jezus, to prawdziwy krzew winny, złączony z Kościołem. U źródła życia i działania wiernych od momentu chrztu św. jest „trwanie” w Jezusie. To warunek przynoszenia owocu - miłości.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski - plan obchodów na Jasnej Górze

2024-05-03 09:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dziś na Jasnej Górze, 3-go maja, uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Suma odpustowa odprawiona zostanie na Szczycie o godz. 11.00, poprzedzi ją program słowno-muzyczny: „W oczekiwaniu na beatyfikację sługi Bożej Stanisławy Leszczyńskiej” o godz. 10.00. W czasie Sumy ponowiony zostanie Milenijny Akt Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi, Matce Kościoła za Wolność Kościoła Chrystusowego. O godz. 19.00 Mszę św. odprawi metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski.

- Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski związana jest ze ślubami lwowskimi Jana Kazimierza - wyjaśnia o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry. Śluby te były wyrazem wdzięczności za cudowną obronę Jasnej Góry i ocalenie Ojczyzny. Jan Kazimierz obrał wtedy Maryję Królową i Matką swoją i swoich poddanych, całego królestwa. - Ciekawą rzeczą jest to, że Maryja sama wybrała sobie ten tytuł, bo w 1608 r. objawiła się mieszkającemu w Neapolu włoskiemu misjonarzowi, o. Juliuszowi Manicinelli z zakonu jezuitów, który był czcicielem polskich świętych - dodał o. Bortnik. Włoski misjonarz podczas modlitwy zastanawiał się nad najpiękniejszym tytułem, jakim uhonorować można Matkę Bożą. Ukazała mu się wtedy sama Maryja pytając, dlaczego nie nazwie Jej Królową Polski. Maryja uzasadniła swoją prośbę tym, że jest to naród, który sobie wybrała, naród, który Ją czci. Kiedy w 1610 r. o. Manicinelli przyjechał do Polski i odprawiał Mszę św. w katedrze na Wawelu kolejny raz objawiła mu się Matka Boża ponawiając swoje życzenie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję