W Poniedziałek Wielkanocny na placu za wieżowcem przy ul. Piotrkowskiej 182
zorganizowano 1. Łódzką Bitwę Wodną. Pomysłodawcą był Damian Raczkowski, radny Rady
Miejskiej w Łodzi, organizator wielu pikników i spotkań rodzinnych na terenie Spółdzielni
Mieszkaniowej Łódź Śródmieście.
150 pierwszych zawodników otrzymało
pamiątkowe koszulki, które zaprojektowała ze specjalnym logo Małgorzata Michalska, mieszkanka spółdzielni. Bitwa wodna odbywała się na placu z kartonowymi przeszkodami
oklejonymi folią, takimi typowymi jak do paintballa. - Zabawa dla wszystkich, małych i
dużych, młodszych i starszych. Każdy może dołączyć i polewać się wodą. Na początku były
walki między dwiema pięcioosobowymi drużynami dziewcząt i chłopców. Na zakończenie
była bitwa wszystkich, taki prawdziwy śmigus dyngus oraz prawdziwy zbijak balonami
napełnionymi wodą – mówił pan Damian.
Do organizacji imprezy włączyły się Ochotnicza Straż Pożarna Nowe Złotno i OSP
Łagiewniki, które uczestnikom zabawy dostarczały wodę. W bitwie wziął udział także Marcin
Gołaszewski, przewodniczący RM w Łodzi. - Jestem cały mokry i bawiłem się świetnie.
Pamiętam, jak byłem małym chłopcem, biegaliśmy po osiedlu i polewaliśmy się wodą.
Dzisiejsze wydarzenie to najlepsza metoda, żeby nie było chuligaństwa, a była świetna
zabawa. Pierwsza taka bitwa wodna w Łodzi. Kilkaset dzieci i dorosłych czerpało z tego
wielką przyjemność.
Dzieciom organizatorzy rozdawali też słodkości, które kojarzą się z Wielkanocą:
zające z czekolady, jajka z niespodzianką. W zabawie wzięły udział całe rodziny. - Ludzie
przyszli tutaj też z ciekawości, popatrzeć, ale też ryzykowali, że zostaną polani wodą.
Wziąłem wiadro, akurat stał sobie jeden pan, a ja go całego oblałem. Nikt do nikogo nie miał
pretensji. Fantastyczna zabawa, która jednoczy sąsiadów bez względu na wyznanie czy opcję
polityczną. Jesteśmy wszyscy razem jak jedna wielka rodzina. Dawno się tak nie ubawiłem.
Oby takich imprez było jak najwięcej – powiedział Marcin Paliński, również mieszkaniec
Manhattanu.
Zwyczaj oblewania się wodą znany był na polskiej ziemi już w XV wieku. Niestety w
ostatnich latach stał się zabawą młodzieży, która niekiedy nie miała nic wspólnego z tradycją,
a raczej były to chuligańskie wybryki nastolatków, pragnących dokuczyć nie tylko swoim
rówieśnikom, ale także osobom starszym.
1. Łódzka Bitwa Wodna na Manhattanie pokazała, że można kontynuować tradycję
oblewania się wodą. Jest to wspaniała zabawa dla dzieci, rodziców, a także i dziadków.
W kościele pw. Świętej Anny, w pięknej scenerii biało-czerwonych kwiatów i flag, odbył się koncert "Blask bitewnej chwały". Organizatorami koncertu była Fundacja Integracja JP II oraz Towarzystwo Patriotyczne - Fundacja Jana Pietrzaka.
Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako
Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi
umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą
chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać
Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany
dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany
dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi.
Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół
wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów
papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto
Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale
przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy
Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia.
Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu
charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę
jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na
Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego.
Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny
towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej
randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj
w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach
stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce
sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne,
podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z
życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów
ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga.
Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach
św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle,
przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice
i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło
spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku
IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę
podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej
w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena
Zwiastowania (IV wiek).
W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI
wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim
domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z
wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu
w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania
uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto,
Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio.
Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku.
Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny
dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon
nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu
do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia.
Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat
przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju,
czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój
całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej
z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej,
wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych
gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała
myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm.
Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić
choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało
malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych
mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach,
gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie
dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje
świata.
Bp Chudzio przekazał Archidiecezji Koszyckiej relikwie bł. Rodziny Ulmów
2025-03-25 10:48
Łukasz Sztolf
Marta Kardyś
Przekazanie relikwii w Koszycach
W przeddzień uroczystości Zwiastowania Pańskiego, 24 marca 2025 r., bp Krzysztof Chudzio wraz z delegacją Wydziału Duszpasterstwa Rodzin Archidiecezji Przemyskiej odwiedził Koszyce (Słowacja). Celem wizyty było przekazanie Archidiecezji Koszyckiej relikwii Błogosławionej Rodziny Ulmów z Markowej.
Uroczystość przekazania relikwii miała miejsce w katedrze św. Elżbiety w Koszycach, w rocznicę męczeństwa Rodziny Ulmów. Rozpoczęła się modlitwą różańcową o godz. 17:00, po której była katecheza o życiu Męczenników z Markowej. Centralnym punktem wydarzenia była uroczysta Msza Święta o godz. 18:00, której przewodniczył abp Bernard Bober, arcybiskup metropolita koszycki. Okolicznościową homilię wygłosił bp Krzysztof Chudzio, biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.