Reklama

Tabernakulum

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tabernakulum (od łac. tabernaculum - namiot). Nawiązuje do namiotu, w którym Izraelici przechowywali Arkę Przymierza. Dla nas, chrześcijan, jest to miejsce przechowywania Najświętszego Sakramentu. Aby zachować jednak symbolikę namiotu, aż do Soboru Watykańskiego II tabernakulum musiało być osłonięte baldachimem lub przynajmniej zasłoną (conopeum).
W pierwszych bazylikach i kościołach Eucharystię przechowywano w specjalnych pomieszczeniach przyległych do absydy. Na Wschodzie były to pastophoria, zaś ich odpowiednikiem zachodnim stało się sacrarium lub secretarium (stąd dzisiejsza zakrystia). Od IV w. Święte Postaci zaczęto przechowywać na mensie ołtarzowej w małych puszkach z kości słoniowej, niewielkich prostokątnych drewnianych szkatułkach, ozdobnych złotych lub srebrnych naczyniach. Później (mniej więcej od IX w.), kiedy kapłan zaczął odprawiać Mszę św. tyłem do ludzi i zasłaniał im Sanctissimum pojawiły się tabernakula wiszące nad ołtarzem. Były to zawieszane u sufitu naczynia (złote, srebrne, żelazne) opuszczane przy pomocy sznura lub łańcucha. We Francji pojawiły się charakterystyczne tabernakula o kształcie gołębicy. Zawieszone nad ołtarzem zwano: pixis, buxis, cuppa lub vasculum. Były powszechnie używane mniej więcej do końca XIV w. Tabernakula wiszące w praktyce powodowały duże trudności (konieczność opuszczania, zacinanie się łańcucha etc.), a także były niewystarczającym zabezpieczeniem dla Świętych Postaci. Spowodowało to, iż coraz częściej zaczęto stosować (po XIII w.) tabernakula ścienne (armarium, cyborium, kustodia, repositorium, tabernaculum). Były bardziej praktyczne od wiszących i bardziej bezpieczne zwłaszcza że domagał się tego dekret Soboru Laterańskiego IV (1215 r.). Tabernakula ścienne umieszczano najczęściej po lewej stronie absydy, w specjalnej niszy. Wiek XIV, a na pewno XV wprowadził do kościołów tabernakula ołtarzowe. Był to czas, kiedy ponownie rozwijał się kult Eucharystii, wierni chcieli adorować Pana, chcieli Go dobrze widzieć. Ołtarz był już całkowicie związany ze wschodnią ścianą absydy, stąd też tabernakulum umieszczano właśnie na nim. Wyjątek stanowiły kościoły katedralne, kolegiackie i zakonne, gdzie adoracja wiernych mogłaby zakłócać sprawowanie Liturgii (zwłaszcza modlitwy chórowej).
Po Soborze Watykańskim II została wydana Instrukcja Eucharisticum Misterium (w 1967 r.), która podała kilka ważnych zarządzeń odnośnie do przechowywania Najświętszego Sakramentu w kościołach. Zgodnie z nimi, w kościele powinno być tylko jedno tabernakulum, umieszczone w jakiejś wyróżniającej się kaplicy bocznej tak, aby adoracja prywatna nie zakłócała sprawowanego kultu. Zachowuje się też zwyczaj umieszczania go w ołtarzu głównym. Tabernakulum nadto ma być mocnym i bezpiecznym miejscem przechowywania Ciała Pańskiego, powinno być nieruchome i nieprzeźroczyste. Przed nim winna palić się przez cały dzień i noc "wieczna lampka".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryja uczy nas waleczności i odwagi

2024-04-15 13:27

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 19, 25-27.

Piątek, 3 maja. Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski

CZYTAJ DALEJ

Komunikat Rady Stałej KEP po obradach o bieżących sprawach Kościoła w Polsce

2024-05-02 20:07

[ TEMATY ]

komunikat

Rada Stała KEP

Episkopat Flickr

Lekcje religii w szkołach, aktualny stan przygotowań do wdrożenia standardów ochrony małoletnich przed przemocą w placówkach kościelnych, ochrona życia ludzkiego oraz eskalacja działań wojennych za wschodnią granicą i w Ziemi Świętej były głównymi tematami spotkania Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski. Biskupi obradowali 2 maja, w wigilię uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, na Jasnej Górze.

Publikujemy pełny tekst komunikatu:

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 4.): Oddaj długopis

2024-05-03 20:00

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Czy w oczach Maryi istnieją lepsze i gorsze życiorysy? Dlaczego warto Ją zaprosić we własny rodowód? I do jakiej właściwie rodziny Maryja wprowadza Jezusa? Zapraszamy na czwarty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że przy Maryi każda historia może zakończyć się świętością.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję