Reklama

Wiatr historii

Narodowe zarządzanie ryzykiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Polsce nakładają się na siebie kolejne kryzysy. Efekty drugiej fali kryzysu finansowego jeszcze latem ujawnią się w gospodarce. Wypadek tupolewa pozostaje zatrważającym przejawem kryzysu państwa. Powódź obnaża bezradność państwa wobec sekwencji ciosów. Wszyscy mówią o zarządzaniu kryzysowym, ale nie ma zarządzania kryzysowego. Nie ma go, bo nie ma zarządzania ryzykiem.
Zanim nastąpi kryzys albo wypadek, mamy do czynienia z ryzykiem kryzysu (wypadku). Ryzyko jest i wypada nim jakoś zarządzać. W Polsce prawie nie mamy tego, co nazywa się „zarządzanie ryzykiem” (z angielska „risk management”). Uczymy tego dzieci, kiedy każemy im czekać na zielone światło, ale na tym się kończy. Polska ułańska tradycja zbyt często każe nam nawet lekceważyć czerwone światło, a także ryzyko powodzi i zdrowe zasady transportu lotniczego. Do ułańskiej tradycji dochodzi katastrofalny efekt rządów z ostatnich lat. Dlatego bardzo trafnie po katastrofie smoleńskiej twórca GROM-u gen. Sławomir Petelicki, gen. Waldemar Skrzypczak i były wiceminister obrony Romuald Szeremietiew publicznie upominali się nie tylko o zmiany personalne w elicie władzy, ale także o racjonalne zarządzanie ryzykiem. Ja bym dodał, że chodzi o zarządzanie ryzykiem w skali narodowej. A tego nie da się zrobić bez suwerennej państwowości i niezależnej elity politycznej. Wśród czołowych polityków polskich zbyt mało jest ludzi wolnych, wolnych Polaków. Dlatego coraz głośniej mówi się o przejęciu pałeczki przez młodszych, wychowanych w Polsce wolnej lub przynajmniej częściowo wolnej. Ci młodzi to jest „nowych Polaków plemię”. Mimo swojej niedojrzałości, spowodowanej wieloma czynnikami, młodzi mają znacznie wyższe kompetencje niż obecne kadry państwowe. Wspomniany gen. Petelicki 8 czerwca, opowiadając studentom Uniwersytetu Warszawskiego o zarządzaniu ryzykiem, wezwał młodych wprost do stworzenia własnej reprezentacji politycznej. Słuchacze mieli mieszane uczucia. Tłumaczyli mi, że nie wiek się liczy, tylko to, co kto ma w głowie. Ale stawka na młodość wydaje się słuszna. Dlaczego jedynym w miarę młodym liderem politycznym w Polsce jest przywódca lewicy? Przecież w obecnej epoce atrybutem młodości jest prawicowość. Lewica to dinozaury krwawego XX wieku.
Żadna jednak prawicowa młodzież nie uratuje Polski, jeśli Polska nie zmieni fatalnych nawyków. Obcowanie z ryzykiem wymaga roztropności i wiedzy, a nie ułańskiej dezynwoltury. Zajmując się czasami sprawami ryzyka w różnych instytucjach, widziałem rzeczy przerażające. W największym wieżowcu Warszawy pamiętam pułapkę w postaci klatki schodowej otwartej tylko na najwyższych piętrach, a niżej zamkniętej na amen. Zarządcom i fachowcom od bezpieczeństwa nie przyszło do głowy, że w razie pożaru zbiegający po schodach tłum w panice pozabija się, zanim uda się wyważyć masywne drzwi. W Polsce nie ćwiczy się rzeczy tak podstawowych, jak ewakuacje. Nie dziwmy się zatem błędom popełnionym w czasie powodzi. Polska nie jest wyjątkiem wśród narodów. Nie tylko my lekceważymy ryzyko. Ale lepiej równać do Niemców, Anglików i Szwajcarów niż do Greka Zorby, z całą sympatią dla jego czarującej niefrasobliwości.
Wiem, że moja opinia nie jest odosobniona. Dlatego zapraszam wszystkich, którzy po prostu cieszą się autorytetem lub mają kompetencje w dziedzinie kryzysów i ryzyka. Weźmy się razem za edukację narodu w kierunku racjonalnego zarządzania kryzysami, kiedy już nastąpią, a wcześniej - w kierunku zarządzania ryzykiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Papież zachęca Polaków do obrony życia ludzkiego

2024-05-15 11:03

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP/EPA/Riccardo Antimiani

O potrzebie ochrony życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci przypominał Franciszek pozdrawiając Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.


Podziel się cytatem

Pozdrawiam serdecznie wszystkich Polaków.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję