Reklama

Jak rozmawiać z dziećmi o... tym, że „inni mogą, a mnie nie wolno”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nasz najstarszy syn, kiedy czegoś mu zabraniamy lub coś ograniczamy, bardzo się buntuje i najczęściej używa argumentu, że inni to mogą, a on nie. Że inni mają swoje telewizory w pokoju, a on nie ma. Że inni mogą grać na komputerze trzy godziny, a on tylko godzinę itd. Już młodsza córka podłapuje argumenty brata, a boimy się, że najmłodsze pójdzie w ich ślady. Zbliża się okres świąteczny i pewnie znów usłyszymy, że wszyscy oglądali jakiś film w święta lub sylwestra, a tylko nasz syn nie spędzał tak świątecznego czasu. Jak rozmawiać o tym z dziećmi, aby nie czuły się odizolowane od grupy? I czy jest szansa na to, że docenią, iż te zakazy są dla ich dobra? Ojciec trójki dzieci

Presja otoczenia, środowiska rówieśniczego jest bardzo silna.
Tak naprawdę w dzisiejszych czasach jeszcze przed pójściem do przedszkola warto przyzwyczajać dziecko, że pewnych rzeczy się nie robi, z niektórych rezygnuje nawet wtedy, kiedy inni to robią. Bardzo małe dziecko potrafi zrobić wielką awanturę, że nie ma czegoś, co ma ktoś inny. Już wtedy warto, chociażby w przypadku płaczu o łopatkę, koparkę, lalkę czy rowerek, powiedzieć: „To nie twoje, ty masz coś innego do zabawy”. I nie zawsze od razu spełniać zachciankę, nawet jeśli jest możliwa do zrealizowania. Wiele dzieci w naturalny sposób jest bardziej zainteresowanych tym, co mają inni, ale jak najwcześniej trzeba sygnalizować: „Nie można mieć wszystkiego, na co ma się ochotę”. Nie wszystko też bywa dobre. Zabawa telefonem mamy to nie najlepszy pomysł, mimo że rówieśnik siedzący obok w wózku bawi się tzw. komórką. I tu już może pojawić się komentarz: „Ja uważam, że to niedobry pomysł. My tak nie robimy”. W rozmowie ze starszym dzieckiem w kluczowych sprawach, kiedy chodzi o ważne wartości i zasady, można posłużyć się argumentami: „Chociażby wszyscy ludzie na świecie robili inaczej lub np. zapomnieli o Panu Bogu, to my nie zapomnimy i nie zmienimy ważnych zasad”; „Jeśli pozwalam ci na godzinę gry na komputerze i nie masz swojego TV, to znaczy, że bardzo mi na tobie zależy i bardzo cię kocham”; „Choćby wszyscy naokoło dawali ci zły przykład, ty musisz dla siebie być dobrym przykładem”; „Często nie warto robić czegoś tylko dlatego, że tak robią inni”. Tutaj bardzo ważne jest to, aby samemu - jako rodzic - umieć sprostać tym wskazówkom. Jeśli dziecko słyszy komentarze, że nie warto wychylać się w pracy, lub kiedy rodzice, zastanawiając się nad czymś, zadają sobie pytania: a jak inni? - i decydują się na rozwiązanie według tego, co inni, rzadko mając swoje indywidualne zdanie - to taki mały człowiek dostaje wskazówkę: rób tak jak inni. Uczenie dziecka dystansowania się od presji otoczenia to proces wychowawczy rozłożony na lata. Trzeba postawić na budowanie poczucia wartości dziecka nie na tym, że jest podobne do otoczenia, ale na tym, że jest wyjątkowym, niepowtarzalnym człowiekiem, kochanym i akceptowanym. Dzieci docenią wysiłki rodziców, jeśli będą widzieć, na ich przykładzie, że niekonformistyczne postawy są możliwe i są wyrazem odwagi. „To nie sztuka robić, być jak inni. Sztuką jest robić po swojemu(czyli według zasad) i być sobą!”. Sukcesem jest np. dobre spędzenie świąt z dala od komercji. Czego sobie i Państwu życzę!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Radio TOK FM odpowie finansowo za język nienawiści

2024-04-19 13:50

[ TEMATY ]

KRRiT

Tomasz Zajda/fotolia.com

Urząd skarbowy ściągnie z kont należącego do Agory radia Tok FM 88 tys. złotych. To kara, jaką na stację nałożył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za używanie języka nienawiści.

Krajowa Rada ukarała Tok FM za sformułowania znieważające, poniżające i naruszające godność najważniejszych osób w państwie, w tym Prezydenta Rzeczypospolitej. KRRiT ukarała kwotą 80 tys. złotych tę samą rozgłośnię za pełne nienawiści wypowiedzi na temat podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego „Historia i Teraźniejszość”. Pracownik stacji stwierdził na antenie, że książkę „czyta się jak podręcznik dla Hitlerjugend”. Autor tych słów pracuje obecnie w TVP info.

CZYTAJ DALEJ

Papież do młodych: to wy twórzcie przyszłość, razem z Bogiem

2024-04-19 16:20

[ TEMATY ]

młodzi

papież Franciszek

PAP/ETTORE FERRARI

Papież Franciszek

Papież Franciszek

To od was zależy przyszłość i wy macią ją tworzyć. Nie możecie być biernymi widzami - mówił papież na audiencji dla uczniów „szkół pokoju”. Przyznał, że istnieje pokusa, by nie myśleć o jutrze, lecz skupić się wyłącznie na teraźniejszości, a troskę o przyszłość delegować na instytucje lub polityków. Dziś jednak, bardziej niż kiedykolwiek dotąd, potrzeba właśnie brania odpowiedzialności za przyszłość. Potrzebujemy odwagi i kreatywności zbiorowego marzenia - mówił Franciszek.

„Drodzy chłopcy i dziewczęta, drodzy nauczyciele, marzenie to wymaga od nas czujności, a nie snu - mówił papież. - Aby je urzeczywistnić, trzeba pracować, a nie spać, wyruszyć w drogę, a nie siedzieć na kanapie. Musimy dobrze korzystać ze środków, które oferuje informatyka, a nie tracić czas na sieciach społecznościowych. Ale marzenie to urzeczywistnia się również, słuchajcie dobrze, urzeczywistnia się również poprzez modlitwę, czyli razem z Bogiem, a nie jedynie o własnych siłach”.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję