Reklama

Jak czytać Pismo Święte

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przeglądając i czytając Biblię, niekiedy spotykamy takie teksty, w których autor sprawia wrażenie, że ma przed oczyma jakiegoś bliżej niesprecyzowanego przeciwnika, z którym chciałby się słownie raz na zawsze rozprawić. Ponadto wydaje się on jakby słyszeć zarzuty wyimaginowanego adwersarza odnośnie do prezentowanych przez siebie treści. Z danego fragmentu wynika następnie, że ów autor próbuje je po prostu zweryfikować lub też sfalsyfikować.
Bardzo często ta praktyka dotyczy zwyczajnych wątpliwości, które biblijny pisarz mógłby usłyszeć od tzw. prostego człowieka, spotkanego na ulicy, odnośnie do swoich argumentów. Tego typu metoda nauczania używana była również przez filozofów (m.in. przez cyników i stoików), którzy kierowali swoje przesłanie nie do ludzi wykształconych, lecz do mas, czyli do przeciętnych i zwyczajnych przedstawicieli homo sapiens.
Omawianą formę literacką literaturoznawcy nazywają diatrybą (od greckiego „diatribein” - spędzać czas, ścierać). Zwykle słowem tym określa się taki literacki utwór, który ma posmak polemiki lub wręcz słownej zaczepki.
Przykłady diatryby w Nowym Testamencie spotykamy np. w Listach św. Pawła i św. Jakuba. Apostoł Narodów tak oto pisze w Liście do Rzymian: „Powiesz mi na to: Dlaczego więc Bóg czyni jeszcze wyrzuty? Któż bowiem woli Jego może się sprzeciwić? Człowiecze! Kimże ty jesteś, byś mógł spierać się z Bogiem? Czyż może naczynie gliniane zapytać tego, kto je ulepił: «Dlaczego mnie takim uczyniłeś?». Czyż garncarz nie ma mocy nad gliną i nie może z tej samej zaprawy zrobić jednego naczynia ozdobnego, drugiego zaś na użytek niezaszczytny?” (9, 19nn).
W zacytowanych słowach św. Paweł wyobraża sobie wątpliwości hipotetycznego przeciwnika, który kontestuje wcześniejsze zapewnienia na temat absolutnej wolności Boga (por. Rz 9, 11-18). W odpowiedzi autor porównuje te obiekcje do protestów wazy z gliny, która wyrzucałaby garncarzowi, że uczynił ją właśnie taką a nie inną. Po prostu żadne naczynie gliniane nie może czegoś takiego uczynić!
Inne przykłady zastosowania diatryby spotykamy również w Liście św. Jakuba Apostoła (np. w rozdz. 2). Warto zatem uważnie czytać Pismo Święte i zdawać sobie sprawę z bogactwa form i treści, które ono prezentuje, aby je jeszcze lepiej rozumieć i nim na co dzień żyć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja: wyjątkowa Wielkanoc z rekordową liczbą nowych katolików

2024-03-26 18:40

[ TEMATY ]

Francja

twitter.com

Kościół we Francji przygotowuje się w do wyjątkowej Wielkanocy z kolejną rekordową liczbą katechumenów. Choć dokładne dane nie zostały jeszcze ogłoszone, to szacuje się, że chrztów dorosłych będzie w tym roku o co najmniej 30 proc. więcej. To prawdziwa epidemia, a raczej niespodziewany cudowny połów - przyznaje ks. Pierre-Alain Lejeune, proboszcz z Bordeaux.

Zauważa, że wszystko zaczęło się półtora roku temu, kiedy do jego parafii zgłosiło się w sprawie chrztu kilkadziesiąt osób, tak iż obecnie ma osiem razy więcej katechumenów niż dwa lata temu. Początkowo myślał, że to przejaw dynamizmu jego parafii. Szybko jednak się przekonał, że nie jest wyjątkiem. Inni proboszczowie mają ten sam «problem», są przytłoczeni nagłym napływem nowych katechumenów.

CZYTAJ DALEJ

W świetle Eucharystii, w ciszy konfesjonału - paulini i Jasna Góra

2024-03-28 10:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

Patriarcha Zakonu Paulinów św. Paweł z Teb przez wielu skazany na śmierć głodową na pustyni, doświadczył Bożej troski i był z Bożej Opatrzności karmiony chlebem. Dziś prawie pół tysiąca paulinów każdego dnia Chlebem Eucharystycznym karmi ludzi na 4 kontynentach. W sercu Zakonu na Jasnej Górze żyje ponad 70 kapłanów. Misję tego miejsca i posługujących tu paulinów, wciąż określają słowa św. Jana Pawła II, że „Jasna Góra to konfesjonał i ołtarz narodu”. Sprawowanie Eucharystii jako centrum życia całej wspólnoty i pracy apostolskiej paulinów wpisane jest w ich zakonne konstytucje.

Na Mszę św…po cud

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego: szatan połknął haczyk

2024-03-28 23:26

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Jak wygląda walka dobra ze złem na zupełnie innym, nieuchwytnym poziomie? Jak to możliwe, że szatan, będący ucieleśnieniem zła, może zostać oszukany i pokonany przez dobro?

Zagłębimy się w niezwykłą historię i symbolikę Hortus deliciarum (grodu rozkoszy) Herrady z Landsbergu (ok. 1180). Ten odcinek to nie tylko opowieść o starciu duchowych sił, ale także głębokie przemyślenia na temat tego, jak każdy z nas może stawić czoła pokusom i trudnościom, wykorzystując mądrość przekazywaną przez wieki.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję