Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy sposób pisanej komunikacji ma sobie właściwy styl i rodzaj literacki, którego uszczegółowieniem są konkretne gatunki literackie. Odnosi się to także do tekstów Pisma Świętego. Aby poprawnie zrozumieć znaczenie jakiegoś biblijnego fragmentu, trzeba określić jego literacką formę. Jeśli już ją sklasyfikujemy, to z pewnością będzie nam o wiele łatwiej pojąć przesłanie tekstu, którym się interesujemy.
W Ewangeliach istnieją wyjątkowo rzucające się w oczy formy stylistyczne. Są nimi przede wszystkim opowiadania o cudach i przypowieści, czyli - innymi słowy - parabole. Zaczniemy właśnie od nich. Są one bowiem narracyjnym utworem dydaktycznym, który służy przekazaniu określonej prawdy ukrytej pod woalem pewnego porównania.
Termin „parabola” (przypowieść) pochodzi od greckiego czasownika parabalein, który oznacza po prostu „położyć obok”. A zatem jego treść zmierza do utworzenia pewnego porównania, czyli konfrontacji jednej rzeczywistości z drugą. Warto jednak podkreślić, że w oryginalnym tekście (język grecki) Nowego Testamentu określenia „parabola” nie używa się do jakiegokolwiek porównania. Stosuje się je tylko wtedy, gdy pewne wyobrażenia, czyli obrazy, posiadają swoje szersze rozwinięcie z jakiegokolwiek prostego porównania. Tę regułę można też zastosować do tzw. podobieństw, czyli porównań, którymi Jezus posługuje się, gdy przypisuje się Mu wypowiedzenie jakiejś krótkiej metaforycznej maksymy.
Przejdźmy do konkretnych przykładów. Otóż bardzo jasnymi przykładami obrazu lub metafory ewangelicznej mogą być np. teksty Łk 6,44 („... nie zrywa się fig z ciernia, ani z krzaka jeżyny nie zbiera się winogron”) i Mk 2,22 („Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków. W przeciwnym razie wino rozerwie bukłaki; i wino przepadnie, i bukłaki. Lecz młode wino [należy wlewać] do nowych bukłaków”).
Teksty te są bez wątpienia obrazami czy też metaforami. Pierwszy z nich mówi o roślinach i owocach. Jezus nie chce w nim udzielać lekcji agronomii (nauka o teoretycznej i praktycznej uprawie roli) swoim słuchaczom. Chce ich po prostu nauczyć, że istnieje fundamentalny związek pomiędzy czynami i tym, który ich dokonuje. Chce po prostu na drodze analogii do relacji międzyludzkich powiedzieć, iż drzewo nie może przynosić owoców różnych od swojego gatunku. Podobnie rzecz się ma z ludźmi.
Jezus, mówiąc w drugim tekście o młodym winie i nowych workach skórzanych, nie chce uczyć enologii (szeroko rozumiana nauka o produkcji i pielęgnacji win). Pragnie On bowiem dać do zrozumienia swoim słuchaczom, że istnieje diametralna różnica między nowością Jego Ewangelii o Królestwie Bożym a starymi strukturami myślenia oraz życia Jego słuchaczy.
Na zakończenie cytat, który warto pamiętać: „Kiedy człowiek myśli, że skończył, to nawet nie rozpoczął, a kiedy się zatrzyma, nie wie, co robić dalej” (Syr 18,7).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

nabożeństwo majowe

loretańska

Majowe

nabożeństwa majowe

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

W tym miesiącu przyroda budzi się z zimowego snu do życia. Maj to miesiąc świeżych kwiatów i śpiewu ptaków. Wszystko w nim wiosenne, umajone, pachnące, czyste. Ten właśnie wiosenny miesiąc jest poświęcony Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: pewność zbawienia skarbem Ewangelii

2024-05-12 07:25

[ TEMATY ]

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Jednym z największych skarbów Ewangelii jest nadzieja, a nawet pewność zbawienia - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii uroczystości Wniebowstąpienia Pańskiego 12 maja.

Biblista przypomniał przykładowe fragmenty z Ewangelii, które mówią o niebie: „Kto uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony” (Mk 16, 16), „Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym” (J 6, 54), „W domu Ojca mego jest mieszkań wiele. Gdyby tak nie było, to bym wam powiedział. Idę przecież przygotować wam miejsce” (J 14, 2).

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 13.): Po drugiej stronie

2024-05-12 21:31

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Po co się zwierzać Jezusowi, skoro On i tak wszystko wie? Czy w modlitwie wystarczą same formuły? Czy każda myśl na modlitwie to rozproszenie? Zapraszamy na trzynasty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o Maryi przynoszącej światu Boga z ludzkim sercem.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję