Reklama

Szopki neapolitańskie

Niedziela Ogólnopolska 1/2006, str. 28

Juliusz Stachira

Neapolitańskie szopki mają specyficzną konstrukcję - nigdzie na świecie nie buduje się podobnych

Neapolitańskie szopki mają specyficzną konstrukcję - nigdzie na świecie nie buduje się podobnych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Znawcy neapolitańskiego folkloru twierdzą, że szopka świąteczna to Neapol, a Neapol to szopka. Jedno nie funkcjonuje bez drugiego. Na neapolitańskim starym mieście, przy ulicy San Gregorio Armeno, neapolitańscy szopkarze urządzili sobie pracownie. Szopka w Neapolu to bowiem rzecz szczególna. W każdym neapolitańskim domu przy wigilijnym stole obowiązkowo musi stać szopka. W jednym skromna, w innym szykowna - w zależności od stanu posiadania - ale szopka. Choinka to rekwizyt z dalszego planu. Zaistniała w Neapolu dopiero 50-60 lat temu.
Według przekazów kronikarskich, pierwsza szopka pojawiła się w Neapolu w 1025 r. Skonstruowano ją w kościele Santa Maria del Presepe. O kolejnej szopce jest wzmianka dopiero w dokumentach z 1324 r.: w sąsiadującej z Neapolem Amalii, przed domem p. d’ Alagniego wybudowano szopkę-kaplicę. W XV w. zaczęły pojawiać się figurarum sculptores - figury świętych wystawiane w kościołach przed świętami Bożego Narodzenia. Oprócz Świętej Rodziny najczęściej pokazywano świętych popularnych w Neapolu.
W XVII w. w Neapolu od Wigilii aż do Trzech Króli zaczęto wystawiać w licznych teatrach Misteria o Narodzeniu Pańskim. Przedstawienia w formie farsy z odwieczną walką zła z dobrem, diabła z Archaniołem Gabrielem przyciągały tłumy mieszczan. Publiczność reagowała bardzo żywiołowo. Najczęściej, żeby przegonić zło, z widowni na scenę rzucano kartoflami, melonami i zgniłą kapustą. Zapewne pod wpływem tych przedstawień z końcem XVII w. niektóre warsztaty zaczęły rozpowszechniać szopki ruchome. Był w nich karczmarz nalewający wino, gracze w karty, pasterze ze swoimi zwierzętami i dudziarze przygrywający Świętej Rodzinie. Twórcy tych szopek prezentowali serię ruchomych obrazków w zasadzie bez związku między nimi. Był św. Izaak, a obok niego św. Judyta, był tron, Sąd Ostateczny, Święta Rodzina, Trzej Królowie i okazałe orszaki możnowładców.
Na początku XVIII w. ludzie z wyższych sfer zajęli się przygotowywaniem szopek, które miały przyciągać zwiedzających. Już w 1707 r. zmontowano pierwszą szopkę - „do podziwiania”. Ustawiono ją w domu neapolitańskiego architekta Giana Battisty Nauclerio. W przygotowywanie szopek angażował się nawet król - o neapolitańskim królu Karolu III Burbonie mówiono, że… „w wolne godziny dnia bawił się rozmieszczaniem pasterzy, a jego żona i 20 dwórek szyło im ubrania”. Szopki budowane w salonach pałacu królewskiego w Neapolu (było ich zawsze kilkanaście) były ogromne. Obok scen biblijnych przedstawiały sceny z życia Neapolu i neapolitański folklor. Za czasów królów Karola III i Ferdynanda IV szopka stała się nieodłącznym rekwizytem świąt Bożego Narodzenia. Budowano je, obdarowywano się nimi i odwiedzano się, by je podziwiać. Ten zwyczaj popularny był zarówno na dworze królewskim, wśród dostojników dworu, jak i wśród ubogich mieszczan. W nieco zmodyfikowanej formie przetrwał do dzisiaj.
Neapolitańskie szopki mają specyficzną konstrukcję i scenerię - elementy nigdzie więcej niespotykane. Zawsze w centralnym miejscu jest grota, w której narodził się Jezus. W sąsiedztwie są inne groty, proporcjonalnie mniejsze. Obok groty zauważyć można trzodę z pasterzami i ognisko. Grota w tym przypadku to symbol - granica między światłem a ciemnością, narodzeniem a tajemnicą śmierci. Rzeka w szopce to znak czasu, który - płynie. To również symbol cyklu życia - od narodzenia do śmierci. Jest to także symboliczna linia graniczna między światem zmarłych a światem żywych. Rzeka w szopce kojarzy się też z Jordanem - symbolem chrztu. Studnia to kolejny symbol. Reprezentuje połączenie ziemi z życiodajną wodą znajdującą się pod nią. Dobre moce przyciągają wodę do studni. Neapolitańska legenda mówi, że nie należy zaglądać do studni, a szczególnie w Boże Narodzenie. Kto wtedy zobaczy w studni kolory i świetliste refleksy, nie przeżyje roku. W neapolitańskiej szopce musi też być karczma. Nierozerwalnie łączy się ona z epizodem Maryi i Józefa, którzy w podróży nie znaleźli godnej kwatery. Karczma to symbol materialnego życia, przeciwstawiający się temu duchowemu. Karczma łączy się też z wieloma neapolitańskimi legendami. W większości z nich karczmarz to osoba do głębi zła, mordująca skrycie swoich gości. Karczma to również nawiązanie do Ostatniej Wieczerzy i zdrady Judasza, jak również wspomnienie cudu w Kanie. W neapolitańskiej szopce karczma obrazuje dostatek żywności: kiełbas, serów, ryb, gąsiorów z winem, talerzy wypełnionych makaronem i chlebem. Koniecznym rekwizytem jest też piec, obok niego worki z mąką, wiązki chrustu, kosze pełne chleba i obwarzanków. To prawdziwy obrazek z życia ludu. Chleb symbolizuje tu również Chrystusa. W szopce musi też być młyn - wiatrak albo wodny, który symbolizuje uciekający czas.
Pomimo iż w Neapolu nie ma świąt bez szopki, to szopkarstwo jest teraz bardziej biznesem niż tradycją. Szopkarskie warsztaty przy via San Gregorio Armeno pracują przez okrągły rok i okrągły rok otwarte są dla turystów. Zagraniczne wycieczki od tego miejsca zaczynają zwiedzanie Neapolu. A być w Neapolu i wyjechać bez szopki, chociażby tej najtańszej - to wielkie przeoczenie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zakończyła się ekshumacja szczątków ks. Michała Rapacza

2024-04-19 12:39

[ TEMATY ]

Ks. Michał Rapacz

IPN/diecezja.pl

19 kwietnia br. zakończyła się ekshumacja i rekognicja kanoniczna szczątków Czcigodnego Sługi Bożego ks. Michała Rapacza. Beatyfikacja męczennika czasów komunizmu odbędzie się 15 czerwca w krakowskich Łagiewnikach.

W piątek 19 kwietnia zakończono rekognicję kanoniczną szczątków ks. Michała Rapacza. Biuro Upamiętniania Walk i Męczeństwa Instytutu Pamięci Narodowej 12 kwietnia przy kościele Narodzenia NMP w Płokach przeprowadziło ekshumację szczątków kapłana, który 15 czerwca zostanie wyniesiony do chwały ołtarzy.

CZYTAJ DALEJ

Wkrótce peregrynacja relikwii bł. Rodziny Ulmów w obu warszawskich diecezjach

2024-04-18 16:38

[ TEMATY ]

Warszawa

rodzina Ulmów

peregrynacja relikwii rodziny Ulmów

Karol Porwich/Niedziela

Sięgająca do starożytności cześć oddawana relikwiom, modlitwa w aktualnych potrzebach (m. in. dla mających trudności ze spłatą kredytu), wsparcie i inspiracje dla rodzin oraz integracja parafii i lokalnego środowiska - to jedne z celów stojących za zaplanowaną na maj peregrynacją relikwii bł. Rodziny Ulmów w archidiecezji warszawskiej i diecezji warszawsko-praskiej. W tematykę peregrynacji wprowadzili jej organizatorzy podczas briefingu w Domu Arcybiskupów Warszawskich.

Ks. Tadeusz Sowa, moderator wydziałów duszpasterskich Kurii Metropolitalnej Warszawskiej, zaprezentował ideę stojącą za peregrynacją relikwii. Przypomniał, że rok 2024 ogłoszony został przez Sejm Rokiem Rodziny Ulmów, a polscy biskupi postanowili, by od 24 września relikwie Rodziny Ulmów peregrynowały po polskich diecezjach, co rozpoczęło się na Jasnej Górze podczas Ogólnopolskiej Pielgrzymki Małżeństw i Rodzin.

CZYTAJ DALEJ

Radio TOK FM odpowie finansowo za język nienawiści

2024-04-19 13:50

[ TEMATY ]

KRRiT

Tomasz Zajda/fotolia.com

Urząd skarbowy ściągnie z kont należącego do Agory radia Tok FM 88 tys. złotych. To kara, jaką na stację nałożył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za używanie języka nienawiści.

Krajowa Rada ukarała Tok FM za sformułowania znieważające, poniżające i naruszające godność najważniejszych osób w państwie, w tym Prezydenta Rzeczypospolitej. KRRiT ukarała kwotą 80 tys. złotych tę samą rozgłośnię za pełne nienawiści wypowiedzi na temat podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego „Historia i Teraźniejszość”. Pracownik stacji stwierdził na antenie, że książkę „czyta się jak podręcznik dla Hitlerjugend”. Autor tych słów pracuje obecnie w TVP info.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję