Reklama

Krakowskie spotkania z Leszkiem Mądzikiem i jego Teatrem

Niedziela Ogólnopolska 50/2005

Karolina Cichobłazińska

Twórczość Leszka Mądzka to próba zrozumienia naszego ludzkiego losu, przed którym nie możemy uciec

Twórczość Leszka Mądzka to próba zrozumienia naszego ludzkiego losu, przed którym nie możemy uciec

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Krakowskie Dni Twórczości Leszka Mądzika i Sceny Plastycznej KUL”. Plakat z tym hasłem mieli okazję oglądać mieszkańcy Krakowa. To tam miało miejsce czterodniowe spotkanie z artystą, jego twórczością i jego uczniami. Nie zabrakło czasu, aby swobodnie porozmawiać z artystą, zbliżyć się nieco do „nieograniczonego”, jakie w swojej sztuce próbuje przekazać.
W trakcie tych kilku spotkań można było obejrzeć takie filmy jak Dotyk przemijania w reżyserii Doroty Nowakowskiej, Okno pamięci Andrzeja Matynia - film poświęcony twórczości Leszka Mądzika czy Jak najmniej światła Grzegorza Królikiewicza o spektaklu Kir. Do filmów wprowadził widzów sam artysta krótkim przemówieniem.
Dwunastu szczęśliwców miało także możliwość wzięcia udziału w niecodziennych, dwudniowych warsztatach teatralnych prowadzonych przez samego artystę. W różnych miejscach Krakowa miały miejsce wystawy plakatów, scenografii teatralnych i fotografii prezentujących najważniejsze wydarzenia artystyczne Sceny Plastycznej KUL, wyjazdy lubelskiego teatru na festiwale w kraju i za granicę
Elementem wieńczącym krakowskie spotkania z niebanalną twórczością, wywodzącą się z murów KUL-owskiej uczelni, był spektakl Odchodzi. Specjalnie do tego dzieła muzykę skomponował Marek Kuczyński, a jazzowego głosu udzieliła sama Urszula Dudziak.
Gdyby ktoś mnie zapytał, o czym traktował spektakl, który właśnie miałem okazję zobaczyć - powiedziałbym, że o odchodzeniu. Próba konfrontacji zamysłu artystycznego Leszka Mądzika ze słowem pisanym nigdy nie wychodzi na dobre. Artysta rezygnując z posługiwania się słowem, już na samym początku swojej twórczości, mówi: „Myślę jednak (…) że najważniejszym motorem moich redukcji (…) w spektaklach jest silne przekonanie, że istnieją dziedziny rzeczywistości ludzkiej, które się kaleczy, mówiąc o nich”. W niezwykłej formie, z której artysta jest powszechnie znany, oddaje treść spektaklu przez syntezę obrazu, światła i dźwięku. Aby zrozumieć spektakl Odchodzi, trzeba go po prostu przeżyć.
Artysta „lepi” przesłanie dla widza ze wszystkiego - poza słowem. Samą nawet próbą uchwycenia obrazu ze spektaklu uwieczni nam tylko obraz. Nie możemy się łudzić, że dzieła Mądzika możemy oglądać w albumach, rozumiejąc przy tym zamysł twórcy. To przecież wyzwanie tego teatru - próba zrozumienia naszego ludzkiego losu, przed którym nie możemy uciec.
Fenomen twórczości Leszka Mądzika i Sceny Plastycznej KUL polega na tym, że sztuka nie jest bezpośrednio adresowana do wszystkich widzów, jednak każdy z nich znajdzie w tej sztuce element odnoszący się właśnie do jego osoby. Tego teatru nie sposób zrozumieć bez starcia dwóch światów - własnego i artysty.
W Krakowskich Dniach Twórczości Leszka Mądzika i Sceny Plastycznej KUL mogliśmy uczestniczyć dzięki Katolickiemu Centrum Kultury w Krakowie, które podjęło się organizacji przedsięwzięcia. Honorowy patronat nad całością objął metropolita krakowski abp Stanisław Dziwisz.
Na zakończenie jeszcze jedna krótka refleksja. W przyszłości przydałaby się lepsza promocja takich przedsięwzięć. Wielu miłośników Teatru Mądzika dowiedziało się o wszystkim za późno.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyjątkowa wystawa w Rzymie

2024-05-14 17:21

[ TEMATY ]

wystawa

Rzym

krucyfiks

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Obok krucyfiksu św. Marcelego wystawiono „Chrystusa Ukrzyżowanego” Salvatora Dalì i szkic św. Jana od Krzyża.

W ramach obchodów Roku Świętego 2000, 12 marca obchodzony był Dzień Przebaczenia. Na tę okazję Jan Paweł II kazał umieścić w Bazylice Watykańskiej słynny krucyfiks z kościoła św. Marcelego. Miliony telewidzów na całym świecie oglądały Papieża obejmującego ukrzyżowanego Chrystusa - ten papieski gest stał się jednym z symboli pontyfikatu Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Matko Tęskniąca, módl się za nami...

2024-05-14 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Jak pokazuje historia, kult Madonny Powsińskiej rodził się szybko, choć początkowo miał charakter tylko lokalny. Ale rósł wraz z rozbudową świątyni, a świadectwem cudów i łask, jakich za Jej pośred­nictwem doświadczali wierni, były wota gromadzone co najmniej od połowy XVII w.

Rozważanie 15

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję