Rzecznik Archidiecezji Warszawskiej odpowiada na pytania wiernych, którzy zaniepokojeni są nieważnością sakramentów "sprawowanych" przez fałszywych księży w parafii w Mogielnicy. Mężczyźni przez miesiąc udawali kapłanów, oszukując proboszcza i wiernych. Zostali zatrzymani przez policję.
Czy sakramenty sprawowane przez fałszywych księży w Mogielnicy były ważne? Czy parafianie, którzy u nich się spowiadali, muszą jeszcze raz przystąpić do spowiedzi? - takie pytania napływają teraz do Kurii warszawskiej.
- Obiektywnie żaden z tych sakramentów nie miał miejsca - mówi ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik Archidiecezji Warszawskiej. I przypomina, że gdy chodzi o sakrament pokuty i pojednania, w kanonie 144. Kodeksu Prawa Kanonicznego zapisana jest powszechna zasada "Ecclesia suplet", czyli „Kościół uzupełnia”. "W przypadku błędu powszechnego, faktycznego czy prawnego, a także w przypadku wątpliwości pozytywnej i prawdopodobnej, prawnej lub faktycznej, Kościół uzupełnia wykonawczą władzę rządzenia, zarówno w zakresie zewnętrznym, jak i wewnętrznym" - głosi paragraf pierwszy.
- Oznacza to, że skutki dla wiernych są takie, jakby sakrament ten zaistniał - dodaje ks. Śliwiński. - Nie władzą fałszywych duchownych, którzy jej przecież nie mieli, ale specjalnym działaniem Kościoła, bo to przecież Kościołowi Jezus powierzył władzę odpuszczania grzechów. Zrozumiały zatem jest niepokój i żal tych wiernych z Mogielnicy, którzy zdali sobie wczoraj sprawę, iż spowiadali się w obecności kapłana, który w rzeczywistości kapłanem nie był. Jednak nie trzeba raz jeszcze przystępować do spowiedzi, rozgrzeszenie nastąpiło.
Jeśli chodzi o intencje mszalne, w tej chwili trwa zliczanie intencji odprawianych nieważnie przez fałszywych duchownych. Wszystkie te intencje będą odprawione jeszcze raz - zapewnia rzecznik.
2014-01-16 11:58
Ocena:+10Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Abp Hoser: Tylko Bóg jest gwarantem trwałości małżeństwa
- Tylko Bóg jest gwarantem trwałości małżeństwa – podkreślił abp Henryk Hoser. Peregrynująca po diecezji warszawsko-praskiej kopia Jasnogórskiego Wizerunku zawitała wczoraj wieczorem do parafii Przemienienia Pańskiego w dekanacie Tłuszcza. Obraz został uroczyście powitany w przez licznie zgromadzonymi wiernych i miejscowe duchowieństwo.
W czasie Mszy św. bp warszawsko-praski zachęcał do zawierzenia swojego życia Bogu przez ręce Najświętszej Maryi Panny nazywając Ją źródłem światła i mądrości. – Jesteś stolicą mądrości – tej której tak często nam brakuje przez co nasze życie schodzi na manowce – zauważył duchowny – modlił się abp Hoser.
Od Wielkiego Czwartku Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego.
Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawia Mszę św. Krzyżma. Poświęca się wówczas krzyżmo oraz oleje chorych i katechumenów. Przez cały rok służą one przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych, oraz konsekracji kościołów i ołtarzy. Namaszczenie krzyżem świętym oznacza przyjęcie daru Ducha Świętego.. Krzyżmo (inaczej chryzma, od gr. chrio, czyli namaszczać, chrisis, czyli namaszczenie) to jasny olej z oliwek, który jest zmieszany z ciemnym balsamem.
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Gdy Piotr przybył do domu setnika Korneliusza w Cezarei, przemówił w dłuższym wywodzie: «Wiecie, co się działo w całej Judei, począwszy od Galilei, po chrzcie, który głosił Jan. Znacie sprawę Jezusa z Nazaretu, którego Bóg namaścił Duchem Świętym i mocą. Dlatego że Bóg był z Nim, przeszedł On, dobrze czyniąc i uzdrawiając wszystkich, którzy byli pod władzą diabła. A my jesteśmy świadkami wszystkiego, co zdziałał w ziemi żydowskiej i w Jeruzalem. Jego to zabili, zawiesiwszy na drzewie. Bóg wskrzesił Go trzeciego dnia i pozwolił Mu ukazać się nie całemu ludowi, ale nam, wybranym uprzednio przez Boga na świadków, którzy z Nim jedliśmy i piliśmy po Jego zmartwychwstaniu. On nam rozkazał ogłosić ludowi i dać świadectwo, że Bóg ustanowił Go sędzią żywych i umarłych. Wszyscy prorocy świadczą o tym, że każdy, kto w Niego wierzy, przez Jego imię otrzymuje odpuszczenie grzechów».
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.