Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

„Niech wszystkie ludy błogosławią Pana”

Niedziela Ogólnopolska 48/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 67[66], 2-4. 7-8 - z Nieszporów na środę II tygodnia
Audiencja generalna, 17 listopada 2004 r.

1. „Ziemia wydała swój owoc” - woła Psalm 67 [66], który przed chwilą proklamowaliśmy, jeden z tekstów włączonych do Liturgii Nieszporów. Zdanie to pozwala nam myśleć o hymnie dziękczynnym skierowanym do Stworzyciela za dary ziemi, które są znakiem Bożego błogosławieństwa. Ten element naturalny jest ściśle złączony z wymiarem historycznym: owoce natury stają się okazją do ustawicznego błagania, aby Bóg pobłogosławił swojemu ludowi (por. ww. 2.7.8), aby w ten sposób wszystkie narody ziemi zwróciły się do Izraela, szukając za jego pośrednictwem możliwości dotarcia do Boga Zbawiciela.
Mamy tutaj perspektywę uniwersalną i misyjną, na wzór obietnicy danej przez Boga Abrahamowi: „Przez ciebie będą otrzymywały błogosławieństwo ludy całej ziemi” (Rdz 12, 3; por. 18, 18; 28, 14).

2. Boże błogosławieństwo dla Izraela objawia się konkretnie urodzajem pól oraz płodnością, czyli darem życia. Dlatego też Psalm rozpoczyna się zdaniem (por. Ps 67 [66], 2), które odsyła do słynnego błogosławieństwa kapłańskiego, jakie znajdujemy w Księdze Liczb: „Niech cię Pan błogosławi i strzeże. (...) niech cię obdarzy swą łaską. Niech zwróci ku tobie oblicze swoje i niech cię obdarzy pokojem” (Lb 6, 24-26).
Temat błogosławieństwa odzywa się echem przy końcu Psalmu, gdzie na nowo pojawiają się owoce ziemi (por. Ps 67 [66], 7-8). Tam jednak spotyka się ten temat uniwersalistyczny, który duchowej substancji całego hymnu nadaje zaskakującą rozległość horyzontów. Jest to otwarcie, które odzwierciedla wrażliwość Izraela, gotowego już do konfrontacji ze wszystkimi narodami ziemi. Z kompozycji Psalmu wynika, że można by jego powstanie umieścić po doświadczeniu wygnania babilońskiego, gdy rozpoczęła się diaspora narodu wśród obcych ludów i w nowych rejonach ziemi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Dzięki błogosławieństwu wybłaganemu przez Izrael cała ludzkość będzie mogła poznać „drogę” i „zbawienie” Pana (por. w. 3), tzn. Jego zbawczy plan. Wszystkim kulturom i wszystkim społecznościom zostanie objawione, że Bóg osądza i rządzi ludami i narodami wszystkich krańców ziemi, prowadząc każdy ku horyzontom sprawiedliwości i pokoju (por. w. 5).
Jest to wielki ideał, ku któremu zdążamy, jest to wielka i zaskakująca zapowiedź, która wypływa z Psalmu 67 [66] oraz z tak licznych stron prorockich (por. Iz 2, 1-5; 60, 1-22; Hi 4, 1-11; So 3, 9-10; Ml 1, 11).
Będzie to także przedmiotem chrześcijańskiego przepowiadania, które uwydatni św. Paweł, przypominając, że zbawienie wszystkich ludów jest sercem „misterium”, tzn. zbawczego planu Boga: „Poganie już są współdziedzicami i współczłonkami Ciała, i współuczestnikami obietnicy w Chrystusie Jezusie przez Ewangelię” (Ef 3, 6).

Reklama

4. Teraz Izrael może już prosić Boga, żeby wszystkie narody zostały włączone w oddawanie Mu chwały; będzie to chór uniwersalny: „Niech Ciebie, Boże, wysławiają ludy, niech wszystkie narody dają Ci chwałę!” - powtarza się w Psalmie (por. Ps 67 [66], 4. 6).
Pragnienie wyrażone w Psalmie uprzedza wydarzenie opisane w Liście do Efezjan, gdy odwołuje się być może do muru separacji, który w świątyni w Jerozolimie oddzielał Żydów od pogan: „Teraz w Chrystusie Jezusie wy, którzy niegdyś byliście daleko, staliście się bliscy przez krew Chrystusa. On bowiem jest naszym pokojem. On, który obie części ludzkości uczynił jednością, bo zburzył rozdzielający je mur - wrogość. (...) A więc nie jesteście już obcymi i przychodniami, ale jesteście współobywatelami świętych i domownikami Boga” (Ef 2, 13-14. 19).
Wynika z tego przesłanie dla nas: musimy obalić mury podziałów, wrogości i nienawiści, aby rodzina dzieci Bożych odnalazła się w harmonii przy jednym stole, aby błogosławić i wielbić Stworzyciela za dary, których On udziela wszystkim, nie czyniąc różnic (por. Mt 5, 43-48).

5. Tradycja chrześcijańska odczytała Psalm 67 [66] w kluczu chrystologicznym i mariologicznym. Dla Ojców Kościoła „ziemia [która] wydała swój owoc”, to Dziewica Maryja, która wydała na świat Chrystusa Pana.
Tak na przykład św. Grzegorz Wielki w Wykładzie na temat Pierwszej Księgi Królewskiej komentuje ten werset, łącząc go z licznymi fragmentami Pisma Świętego: „Maryja jest słusznie nazywana «górą bogatą owocami», gdyż z Niej zrodził się doskonały owoc, to jest nowy człowiek. Prorok, patrząc na Nią, jak jest piękna i odziana w chwałę swej płodności, woła: «Wyrośnie różdżka z pnia Jessego, wypuści się odrośl z jego korzeni» (Iz 11, 1). Dawid, radując się owocami tej góry, mówi do Boga: «Niech Ciebie, Boże, wysławiają ludy, niech wszystkie narody oddają Ci chwałę! Ziemia wydała swój owoc». Tak, ziemia wydała swój owoc, gdyż Ten, którego zrodziła Dziewica, nie został poczęty za sprawą człowieka, gdyż Duch Święty okrył Ją swoim cieniem. Dlatego też Pan mówi do króla i proroka Dawida: «Potomstwo z ciebie zrodzone posadzę na twoim tronie» (Ps 132 [131], 11). Dlatego Izajasz stwierdza: «Owoc ziemi przepychem i krasą» (Iz 4, 2). Rzeczywiście, Ten, którego zrodziła Dziewica, był nie tylko «człowiekiem świętym», ale również «Bogiem Mocnym» (Iz 9, 5)” (Testi mariani del primo millennio, III, Rzym 1990, s. 625).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Projekt nowelizacji "uelastyczniającej" organizację lekcji religii lub etyki

2024-04-30 12:22

[ TEMATY ]

katecheza

Karol Porwich/Niedziela

Do konsultacji publicznych skierowany został projekt nowelizacji rozporządzenia, który "uelastycznia" możliwość organizacji nauki religii i etyki. Łatwiej niż dotychczas będzie można tworzyć grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.

Chodzi o projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Treść projektu opublikowano we wtorek na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Europo, nie zatracaj swej tożsamości! 20. rocznica przyjęcia Polski do UE

2024-04-30 20:55

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Europa

Karol Porwich/Niedziela

Kościół - a w szczególności Jan Paweł II - odegrał kluczową rolę w reintegracji Europy po okresie zimnej wojny jak również na rzecz wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Gdyby Papież Wojtyła na progu referendum akcesyjnego nie zwrócił się do do rodaków w słowach: „Od Unii Lubelskiej do Unii Europejskiej!” oraz nie tłumaczył, że „wejście w struktury Unii Europejskiej na równych prawach z innymi państwami, jest dla naszego narodu i bratnich narodów słowiańskich wyrazem dziejowej sprawiedliwości, a z drugiej strony może stanowić ubogacenie Europy”, być może historia potoczyłaby się inaczej. 1 maja mija 20. rocznica przyjęcia Polski do UE.

Papiestwo na rzecz pokoju - źródła współczesnej integracji europejskiej

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję