Reklama

Kościół

„L’Osservatore Romano” odpowiada na zarzuty rabinów wobec katechezy Ojca Świętego

„Żydzi i chrześcijanie uznają, że samo prawo zewnętrzne nie może nas przemienić bez oczyszczającego i przemieniającego działania Boga (Ez 36, 25-27), który dla nas zaczął już uobecniać się w swoim Mesjaszu (Ga 2, 20-21)" – stwierdził na łamach „L’Osservatore Romano” abp Victor Manuel Fernandez. Arcybiskup La Platy i były rektor Uniwersytetu Katolickiego Argentyny jest od dawna bliskim współpracownikiem Papieża Franciszka. Odpowiada pośrednio na zarzuty Naczelnego Rabinatu Izraela w odniesieniu do papieskiej katechezy z 11 sierpnia, na temat relacji między Prawem Mojżeszowym a łaską Bożą. Przewodniczący Komisji Naczelnego Rabinatu Izraela ds. Dialogu ze Stolicą Apostolską, rabin Rasson Arousi powiedział, że papieskie komentarze wydają się sugerować, iż prawo żydowskie przestało być aktualne.

[ TEMATY ]

Żydzi

Monika Książek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Abp Fernandez podkreślił, że słowa papieża, zaczerpnięte ze św. Pawła odzwierciedlają głębokie przekonania niektórych tradycji żydowskich. Również dla Żydów zbawienie pochodzi z wypełniania Prawa, ale z pomocą Boga. Emuna - postawa zaufania do Jahwe, która sprawia wypełnianie Prawa - jest sercem Tory. Również w judaizmie nie istnieje samowystarczalność wobec Boga. Samo prawo zewnętrzne bez oczyszczającego działania Boga zarówno dla Żydów jak i dla chrześcijan nie może przemienić człowieka.

Argentyński teolog zwrócił uwagę, że „kiedy św. Paweł mówi o usprawiedliwieniu przez wiarę, w rzeczywistości podejmuje głębokie przekonania niektórych tradycji żydowskich". „Ponieważ jeśli ktoś twierdziłby, że usprawiedliwienie zyskujmy przez wypełnianie Prawa o własnych siłach, bez pomocy Bożej, to popadłby w najgorsze bałwochwalstwo, które polega na oddawaniu czci samemu sobie, własnym siłom i własnym dziełom, zamiast czcić jedynego Boga" – dodał abp Fernandez. Wyjaśnił, że „trzeba pamiętać, iż niektóre teksty Starego Testamentu i wiele pozabiblijnych tekstów żydowskich już wtedy ukazywały religijność ufności w miłość Boga i zachęcały do wypełnienia prawa, ożywianego w głębi serca przez działanie Boga". Przytacza on słowa rabina Izraela Baal Szem Towa (pierwsza połowa XVIII wieku): „O wiele bardziej boję się moich dobrych uczynków, które przynoszą mi przyjemność, niż złych, które budzą we mnie odrazę".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Abp Fernandez zaznaczył, że „tradycje żydowskie uznają również, że aby wypełnić Prawo w całości, potrzebna jest przemiana serca". Napisał: „Chrześcijanie i Żydzi nie mówią, że liczy się zewnętrzne wypełnianie pewnych zwyczajów bez wewnętrznego impulsu Bożego. Teologia żydowska jest w tym punkcie zbieżna z doktryną chrześcijańską, zwłaszcza jeśli zaczniemy od lektury Księgi Jeremiasza i Ezechiela, gdzie pojawia się potrzeba oczyszczenia i przemiany serca. Jakże nie widzieć w Rz 2, 28-29 kontynuacji i pogłębienia Jr 4, 4; 9, 24-25)? Żydzi i chrześcijanie uznają, że samo prawo zewnętrzne nie może nas przemienić bez oczyszczającego i przemieniającego działania Boga (Ez 36, 25-27), który dla nas zaczął już uobecniać się w swoim Mesjaszu (Ga 2, 20-21)".

Bliski współpracownik Papieża Franciszka dodał, że zgodnie z bardzo głęboką interpretacji Pawłowej teologii nowego prawa dokonaną przez św. Augustyna i św. Tomasza, bezowocność prawa zewnętrznego bez Bożej pomocy jest nie tylko cechą charakterystyczną prawa żydowskiego, ale także nakazów, które pozostawił nam sam Jezus. „Także litera Ewangelii zabijałaby, gdyby nie zawierała wewnętrznej łaski wiary, która uzdrawia” - napisał na łamach „L’Osservatore Romano” abp Victor Manuel Fernandez.

2021-08-31 10:59

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rabin Schudrich: prawa religii żydowskiej są ograniczane

[ TEMATY ]

Żydzi

GRAZIAKO

Nie wyobrażam sobie pełnienia funkcji naczelnego rabina w kraju, w którym ograniczane są prawa religii żydowskiej – uważa Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich. Według rabina Radio Zet wypaczyło jego wypowiedź, dlatego wyjaśnia, że będzie zmuszony zrzec się swojej funkcji, jeżeli legalność uboju rytualnego nie zostanie w sposób zgodny z prawem przywrócona. Nie mógłbym bowiem służyć w sposób właściwym moim współwyznawcom – dodaje.

CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II kanonizował siostrę Faustynę Kowalską 30 kwietnia 2000 roku.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

10 lat Rycerzy Kolumba w Miliczu

2024-05-01 15:08

ks. Łukasz Romańczuk

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

W dniu odpustu w kaplicy św. Józefa Robotnika w Godnowej swoje dziesięciolecie założenia świętowali Rycerze Kolumba z rady lokalnej nr 15947. Uroczystej Eucharystii przewodniczył ks. Zbigniew Słobodecki, proboszcz parafii św. Andrzeja Boboli w Miliczu i kapelan milickich Rycerzy Kolumba.

10-lecie założenia Rady Lokalnej był okazją do dziękczynienia i modlitwy za tych, co odeszli już do wieczności. W wygłoszonej homilii ks. Marcin Wachowiak, wikariusz parafii św. Michała Archanioła zwrócił uwagę na fakt, że Bóg potrafi zaskakiwać, zachęcając do zastanowienia się do swojej reakcji na takie zaskoczenia Pana Boga. Rozwijając ten temat ks. Marcin ukazał dwie perspektywy. - Pierwsza dotyczy mieszkańców Nazaretu, którzy znali Jezusa. Orientowali się kim On jest, skąd pochodzi, gdzie mieszka. Wiedzieli wszystko o Nim. Na pewno słyszeli o tym, co Jezus zdziałał poprzez nauczanie, czynienie cudów. A gdy Jezus do nich przyszedł, zaczęli w Niego powątpiewać. Zatem to jest ta pierwsza reakcja na działanie Jezusa - powątpiewanie - zaznaczył ks. Wachowiak, wskazując na drugą perspektywę poprzez postawę św. Józefa. - Był to człowiek pracowity, posłuszny, pokornym, przyjmował wolę Bożą. Święty Józef to człowiek, który realizował plan zbawienia w swoim życiu - mówił kapłan, zachęcając wiernych do refleksji nad realizowaną przez nich perspektywą poznania Jezusa. Czy jest to perspektywa mieszkańców Nazaretu czy św. Józefa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję