Jedną z najpopularniejszych modlitw skierowanych do Matki Bożej, oprócz odmawianej w maju Litanii Loretańskiej, jest Pozdrowienie Anielskie - Ave Maria, będące inspiracją dla dziesiątków kompozytorów
na przestrzeni dziejów. Dwie płyty, które w dzisiejszym odcinku pragnę zaprezentować Czytelnikom Niedzieli, poświęcone są właśnie Matce Bożej, gdyż nagrane na nich utwory są w znacznej większości
o tematyce maryjnej, w tym liczne Ave Maria różnych kompozytorów. Obie płyty wydała w 2000 r. warszawska wytwórnia płytowa DUX.
Pierwsza płyta, zatytułowana Ave Maria w muzyce - Magnificat 2000 (DUX 0178), nagrana została przez znakomitych śpiewaków: Elżbietę Kaczmarzyk-Janczak (mezzosopran), Agnieszkę Maciejewską (sopran),
Katarzynę Trylnik (sopran), Ryszarda Karczykowskiego (tenor) i Dariusza Macheja (bas) oraz Andrzeja Chorosińskiego, grającego na organach w kościele garnizonowym w Jeleniej Górze. Na płycie
zarejestrowano - oprócz kilku dzieł Johanna Sebastiana Bacha - także słynne Ave Maria napisane przez Charlesa Gounoda na podstawie J. S. Bacha, Ave Maria - Gaetano Donizettiego, Pietro Mascagniego, Franza
Schuberta oraz, równie słynne, Panis Angelicus Césara Francka czy na koniec - błyskotliwą Toccatę ze Suity gotyckiej Léona Boëlmanna. Nagrano również utwory kompozytora polskiego - dwie pieśni Stanisława
Moniuszki.
Druga z wymienionych płyt, nazwana Ave Maria w Bazylice Mariackiej w Krakowie (DUX 0196), którą otwiera pieśń Bogurodzica, nagrana została przez wybitnych artystów krakowskich: Elżbietę
Towarnicką (sopran), Jacka Ozimkowskiego (baryton) oraz Marka Stefańskiego - organy Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Podobnie jak wspomniana wyżej, także ta płyta zawiera nagrania słynnych arii i pieśni
o tematyce maryjnej, m.in. przepiękne Ave Maria Giulio Cacciniego, dwie słynne Ave Maria: Bacha / Gounoda i Schuberta, a także Ave Maria Camille´a Saint-Saënsa, Wolfganga Amadeusa Mozarta,
Adolfa Dossa i Gaetano Donizettiego. Obok tych dzieł znajdujemy na płycie kilka utworów kompozytorów polskich: dwie arie z Magnificat Marcina Józefa Żebrowskiego - kompozytora jasnogórskiego,
znaną polską pieśń kościelną Matko niebieskiego Pana - kompozytora anonimowego z XVIII wieku oraz pieśń Nie opuszczaj nas - Feliksa Nowowiejskiego.
Te dwie różnorodne płyty stanowią przekrój twórczości maryjnej na przestrzeni dziejów. Zwraca uwagę zwłaszcza wiele różnorodnych propozycji Ave Maria, w tym znane niemal wszystkim Ave Maria Bacha/Gounoda
i Schuberta. Warto po te płyty sięgnąć. Wprawdzie muzyki polskiej jest na nich niewiele, ale braki te w pełni rekompensują głosy znakomitych polskich wykonawców i brzmienie zabytkowych
polskich organów: kościoła garnizonowego w Jeleniej Górze i bazyliki Mariackiej w Krakowie, a przy tym - co najważniejsze - utwory, których każdy z pewnością lubi słuchać.
Pomóż w rozwoju naszego portalu