Reklama

Jak zostaje się świętym

Niedziela łowicka 29/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

16 czerwca br. bł. Ojciec Pio został kanonizowany, tzn. ogłoszony przez Kościół świętym. Był to pierwszy tak szybki proces kanonizacyjny od chwili beatyfikacji, która miała miejsce 2 maja 1999 r. Czyżby jedni słudzy Boży dochodzili do chwały ołtarzy wcześniej, a inni później? Fakt ten zależy od bardzo złożonych i zmieniających się tendencji pobożności ludowej, od wydarzeń historycznych, od sytuacji politycznej, społecznej itp. Oczywiście duży wpływ mają także reguły w prowadzeniu procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego.

Kanonizacja sług Bożych

Najpierw wypada przypomnieć, iż do końca 1659 r. nie było różnicy między beatyfikacją a kanonizacją. Rozróżnienie to wprowadził dopiero papież Aleksander VII w Dekrecie o kulcie błogosławionych niekanonizowanych, a po raz pierwszy zastosował je w 1662 r. w przypadku procesu Franciszka Salezego.

Nie od samego początku kanonizacji dokonywała Stolica Apostolska. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa proces rozpoznawania świętości danej osoby następował w środowiskach lokalnych. We wszystkich przypadkach podstawą do rozpoczęcia tego procesu był powszechny rozgłos. Wówczas kanonizacja była w mocy każdego lokalnego biskupa. W przypadku śmierci jakiegoś chrześcijanina w "opinii świętości", każdy biskup mógł powagą swego urzędu przeprowadzić proces mający na celu znalezienie świadectw o jego życiu, aby w końcu ogłosić owego sługę Bożego świętym. Niekiedy sam papież przybywał do diecezji i brał udział w takiej ceremonii. Z biegiem czasu, zwłaszcza na Zachodzie, mile było widziane, by w całym procesie uczestniczył papież, co mogło w ten sposób dodać kanonizacjom większego autorytetu.

Z upływem czasu sytuacja się jednak zmieniała. W XII w. - dzięki decyzjom papieża Aleksandra III (1159-81) i Innocentego III (1198-1216) - kanonizacja sług Bożych została zarezerwowana dla Stolicy Apostolskiej. Ostatecznie papież Urban VIII w dekretach z lat 1625, 1634 i 1642 potwierdził, że kanonizacji może dokonywać jedynie Stolica Apostolska, podając pewne reguły w procesie kanonizacyjnym. Reguły beatyfikacyjne i kanonizacyjne zostały udoskonalone przez papieża Benedykta XIV (1740-58) i św. Piusa X (1903-14). Dzisiaj wszystkie te reguły mają już swoją kodyfikację w konstytucji apostolskiej Divinus perfectionis Magister, ogłoszonej przez Papieża Jana Pawła II 25 stycznia 1983 r.

Droga do kanonizacji

Wedle dokładnych wskazań zawartych w ww. konstytucji droga do "chwały ołtarzy" prowadzi przez określone etapy. "Proces" katolika, który umarł w opinii świętości można rozpocząć po upływie pięciu lat od jego śmierci. Czyni to tzw. "postulator", czyli osoba zatwierdzona do tego przez lokalnego biskupa. W trakcie procesu zbiera się świadectwa o życiu kandydata "na ołtarze" i prosi Stolicę Apostolską o "nulla osta" (brak sprzeciwu). Po jej otrzymaniu kandydat nazywany jest sługą Bożym. Teraz następuje krytyczne opracowanie świadectw, by zbadać, czy i w jaki sposób sługa Boży praktykował heroizm cnót lub może poniósł śmierć męczeńską. Po zebraniu wszystkich materiałów, wysyła się je do Stolicy Apostolskiej, gdzie poddane zostaną ocenie. Jeśli będzie ona pozytywna, wówczas sługa Boży będzie ogłoszony " czcigodnym".

Teraz rozpoczyna się drugi etap polegający na ocenie cudów, które przypisywane są wstawiennictwu "czcigodnego". Jeżeli choć jeden z tych cudów zostanie uznany za autentyczny, wtedy "czcigodny" może być ogłoszony błogosławionym, czyli beatyfikowany.

Trzeci etap ma miejsce wówczas, gdy po beatyfikacji zostanie uznany jeszcze jeden cud, co pozwoli, by błogosławiony mógł być kanonizowany, czyli ogłoszony świętym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Msza Wieczerzy Pańskiej. Wolność wypełniona miłością

2024-03-29 07:01

Paweł Wysoki

Ten, kto kocha na wzór Jezusa, nie jest zniewolony sobą, jest wyzwolony do służby, do dawania siebie - powiedział bp Adam Bab.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję