Reklama

Z prasy zagranicznej

Niedziela Ogólnopolska 36/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W XIX i XX wieku Stany Zjednoczone były obok Wielkiej Brytanii i Niemiec krajem o najbardziej rozbudowanej sieci kolejowej. Schyłek ubiegłego stulecia przyniósł zasadniczą zmianę w tej dziedzinie. Budowa znakomitych autostrad i rozwój lotnictwa zepchnęły kolej żelazną do roli drugo- i trzeciorzędnego środka transportu, tak dla ludzi, jak i dla towarów. Zlikwidowano wiele linii kolejowych, a na istniejących jeszcze szlakach kursują głównie pociągi turystyczne. Z wielu firm, do których należały koleje amerykańskie, utrzymało się już tylko przedsiębiorstwo Amtrak, starające się przystosować do zmienionych warunków. I ono ma jednak swoje, coraz poważniejsze kłopoty.
Wielki dziennik liberalny The New York Times ogłosił 14 sierpnia br. artykuł Matthew L. Walda, zajmujący się tą właśnie sprawą. Opisano w nim, jak Amtrak, pragnąc konkurować z samolotami na średnich dystansach, jak np. na trasie Boston ­ Nowy Jork ­ Waszyngton, zamierzał uruchomić pociągi nowej generacji o nazwie Acela, odznaczające się przede wszystkim ogromną szybkością. Okazało się jednak wkrótce po rozpoczęciu ich eksploatacji, że mają ukryte wady konstrukcyjne, mogące spowodować katastrofę.
Zamiast Aceli trzeba było ponownie wprowadzić do ruchu pociągi wprawdzie starsze i wolniej jadące, ale za to bezpieczniejsze. Jest to już drugie w tym roku niepowodzenie Amtraka, po dwóch wykolejeniach, jakim uległy jego pociągi na liniach do Chicago i na Florydę. W grę wchodzą bowiem poważne sumy ewentualnych strat. Na przykład trasą z Waszyngtonu do Nowego Jorku przejeżdża w obie strony codziennie ok. 40 tys. pasażerów.
Matthew L. Wald przytacza w swoim artykule przykłady pasażerów, którzy jadąc pociągiem Amtraka, spóźnili się na umówione spotkania i ponieśli z tego powodu straty. Za bilet na ekspres z Waszyngtonu do Nowego Jorku płaci się obecnie do 157 dolarów, zaś przejazd tą samą trasą pociągiem starszego typu kosztuje tylko 72 dolary ­ mniej niż połowę.
Problemem jest nie tylko stan taboru kolejowego, lecz także torów, które są nieprzystosowane do szybkości, jakie mogą rozwijać nowoczesne pociągi. Wskutek tego przy możliwości rozwijania dużej prędkości pociągi Amtraka muszą ją redukować do 100, a nawet do 80 mil na godzinę (161-128 km/h). W rezultacie Amtrak, będąc firmą prywatną, żeby nie zbankrutować, korzysta z subwencji państwowych udzielanych na tej zasadzie, że pełni funkcję społecznie potrzebną. Właśnie toczy się w Kongresie USA debata nad tym, jak wysoka ma być ta subwencja w roku bieżącym. Senat jest skłonny przyznać 1,2 mld dolarów, lecz oszczędniejsza Izba Reprezentantów chce dać tylko 521 mln.
"Jedną z przyczyn opisanych trudności ­ czytamy w artykule ­ jest m.in. fakt, że przepisy dotyczące bezpieczeństwa na kolejach amerykańskich są znacznie surowsze od przepisów europejskich. Dotyczy to w równej mierze regulacji obejmujących konstrukcję wagonów i lokomotyw, jak i stanu torów".
M. L. Wald przytacza w zakończeniu swego artykułu opinię właściciela baru na Manhattanie, stale jeżdżącego koleją do rodziny w Filadelfii. Uważa on, że nawet pociąg Acela jest wobec pociągów europejskich zapóźniony technicznie o dwadzieścia lat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zapowiedź obchodów 900-lecia diecezji lubuskiej

2024-05-06 10:00

[ TEMATY ]

jubileusz

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

Ośno lubuskie

diecezja lubuska

900‑lecie

Materiały kurialne

Herb diecezji zielonogórsko-gorzowskiej

Herb diecezji zielonogórsko-gorzowskiej

W sobotę 11 maja 2024 w Ośnie Lubuskim odbędą się uroczyste obchody z okazji 900-lecia ustanowienia biskupstwa lubuskiego.

Przygotowania do tej ważnej rocznicy zainaugurowano już 25 lipca ubiegłego roku podczas odpustu parafialnego w Ośnie Lubuskim. Jesienią odbyła się okolicznościowa sesja naukowa w Sali Rajców ratusza w Ośnie Lubuskim. Komitet organizacyjny przygotował również inne inicjatywy o charakterze naukowym i popularyzatorskim oraz religijnym i kulturalnym. Kulminacją obchodów będzie liturgia sprawowana w najbliższą sobotę pod przewodnictwem prymasa Polski. Ponadto w programie uroczystości przewidziano wykład historyczny, koncerty i jarmark lubuski.

CZYTAJ DALEJ

Jezu, ufam Twemu miłosierdziu. Jezu, ufam Tobie!

2024-04-15 13:58

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 16, 5-11.

Wtorek, 7 maja

CZYTAJ DALEJ

Prezydent podpisał ustawę o wakacjach kredytowych w 2024 r.

2024-05-06 16:33

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

kredyt

Adobe Stock

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy, która zakłada przedłużenie wakacji kredytowych także na 2024 r. - podała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Raty kredytu mieszkaniowego będzie można zawiesić dwukrotnie w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia oraz dwukrotnie między 1 września, a 31 grudnia.

Zgodnie z nowelą, kredytobiorcy będą mogli skorzystać z możliwości wstrzymania opłacania raty kredytowej dwukrotnie w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia oraz dwukrotnie między 1 września, a 31 grudnia. Z tego rozwiązania będą mogły skorzystać osoby, których rata przekroczy 30 proc. dochodu gospodarstwa domowego, liczonego jako średnia za poprzednie trzy miesiące, albo osoby, które mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci w dniu złożenia wniosku. Zawieszenie spłaty kredytu w tych okresach będzie przysługiwać, gdy wartość udzielonego kredytu nie będzie przekraczała 1,2 mln zł. Z informacji przedstawionych przez przedstawicieli resortu finansów wynika, że z wakacji kredytowych w tym roku będzie mogło maksymalnie skorzystać 562 tys. kredytobiorców.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję