Reklama

Jaki jest Kościół?... Boży i ludzki..., święty i grzeszny...

Niedziela Ogólnopolska 29/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

AGNIESZKA RACZYŃSKA-LOREK: - Ostatnio dość często pojawia się temat Kościoła, okazjonalnie przywoływany przez mass media. Może więc trzeba postawić pytanie: Czemu Kościół zawdzięcza owo zainteresowanie?

KS. DR JAN KOCLĘGA: - Trzeba powiedzieć, że Kościół zawsze cieszył się dużym zainteresowaniem, ale jest faktem oczywistym, że XX stulecie można nazwać stuleciem Kościoła głównie za sprawą Soboru Watykańskiego II, który odpowiedział na pytania: Kościele, kim jesteś? Co mówisz sam o sobie? Mimo że od zakończenia Soboru upłynęło już kilkadziesiąt lat, to ciągle jeszcze mamy brak właściwej aplikacji, tj. zastosowania w życiu soborowej eklezjologii. Wydaje się więc, że owo zainteresowanie Kościołem, w szerokim tego słowa znaczeniu, jest pewną próbą aplikacji określenia, czym i kim jest Kościół.

- Czym jest Kościół?

- Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć jednym zdaniem. Wszystkich zainteresowanych odsyłam do Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium, a zwłaszcza do jej dwóch pierwszych rozdziałów.

- A czym dla Księdza Doktora jest Kościół?

- Najprościej mówiąc - jest Wspólnotą ludzi z Bogiem, jest Ludem nowego i wiecznego Przymierza, w którym zapoczątkowana jest już eschatologiczna przyszłość. Kościół jest sakramentem zbawienia, jest społecznością hierarchiczną, wyposażoną w liczne dary Boże, ale jednocześnie posiada postać tego przemijającego świata.

- Ale przecież człowiek może zupełnie inaczej rozumieć Kościół.

- Naturalnie, bardzo często ktoś pojmuje Kościół w sposób li tylko instytucjonalny, ziemski, jeszcze inni chcą widzieć Kościół daleko od życia publicznego albo odwrotnie - zatopiony w różnego rodzaju akcjach. Niestety, dość często dzisiaj człowiek w pojmowaniu Kościoła zapomina o jego misji, a przecież ta misja niejako określa sam Kościół.

- Jaka była i jaka jest misja Kościoła dziś?

- Misja Kościoła jest zawsze taka sama: być sakramentem zbawienia dla świata, kontynuować dzieło Chrystusa, być jako znak i narzędzie zjednoczenia z Bogiem i między ludźmi.

- Można więc powiedzieć, że Kościół jest Boży i ludzki?

- Owszem, można nawet powiedzieć więcej: ten sam Kościół jest święty i grzeszny.

- Jak rozumieć ową świętość i grzeszność Kościoła?

- Kościół jest święty, ponieważ działa w nim Duch Święty i posiada liczne dary Boże, jak sakramenty i sakramentalia. Jest ciałem Chrystusa, tzn. głową Kościoła jest Jezus, a my wszyscy właśnie dzięki Chrystusowi jesteśmy jego członkami. Co więcej, do Kościoła należą wszyscy święci w niebie wraz z Niepokalaną Dziewicą Maryją. Ale jednocześnie Kościół jest grzeszny; bo należę do niego ja - człowiek grzeszny; bo jest on ciągle w drodze do swej pełni i posiada postać przemijającą tego świata.

- Czy Kościół potrafi dziś być znakiem i przemawiać do współczesnego człowieka?

- Bez wątpienia tak, ale problem jest po stronie właśnie tego współczesnego człowieka, tzn. czy człowiek potrafi dostrzec dziś Kościół jako znak i czy nie jest głuchy na jego wołanie. Patrząc na otaczającą rzeczywistość, mam wrażenie, że świat w znacznej mierze jest głuchy i ślepy.

- A może właśnie dziś potrzebna jest Kościołowi reforma...

- Dobrze rozumiana reforma jest zawsze potrzebna, i to nie tylko Kościołowi. Dzisiaj pojawiają się różnego rodzaju pomysły na reformy w Kościele. Co jakiś czas pojawia się "reformator" i w masce zatroskania o Kościół łaje wszystkich i wszystko, co nie mieści się w jego koncepcji, a w imię dobra jest w stanie zrobić wszystko, zapominając, że cel nie uświęca środków. Natomiast prawdziwa reforma, której potrzeba, to reforma naszych serc, tzn. świętość członków Kościoła powiększa jego świętość, ale i grzeszność członków wspólnoty wierzących powiększa grzeszność Kościoła. Trzeba więc w tym miejscu powiedzieć o odpowiedzialności, jaką każdy wierzący ponosi za Kościół.

- Co znaczy odpowiedzialność za Kościół Chrystusa?

- To jest obiektywne zatroskanie o zbawienie człowieka i świata, to odpowiedzialność za misję Kościoła. Trzeba więc czynić wszystko, aby wzrastała świętość, aby moje życie było godne przynależności do Kościoła.

- Jak być odpowiedzialnym chrześcijaninem?

- Być wiernym Jezusowi.

- Jaki będzie Kościół jutra?

- Na to pytanie trzeba odpowiedzieć w dwojaki sposób. Kościół jutra w kontekście eschatologicznym będzie wspaniały, niewypowiedzianie piękny, będzie w pełni z Panem. Natomiast w kontekście czasowego pielgrzymowania - Kościół będzie kontynuował swoją misję w wymiarze widzialnym instytucji, będzie ewoluował proporcjonalnie do ewolucji świata. Kościół jutra będzie taki, jacy będą jego członkowie. Można więc powiedzieć, że Kościół jutra będzie ciągle Boży i ludzki..., święty i grzeszny, do momentu, aż przyjdzie Pan.

- Dziękuję za rozmowę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Ocena: 0 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świeccy w obronie kapłanów

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 14-16

[ TEMATY ]

kapłan

kapłan

Archiwum organizatorów

"Dziękuję księżom za ich posługę". Plakaty z takim napisem można spotkać w wielu hiszpańskich miastach

„Jedno upadające drzewo czyni więcej hałasu niż las, który rośnie. Dziękujemy za wierną posługę”. Na początku maja mieszkańcy Torunia ujrzą na ulicach miasta kilka wielkich billboardów, stanowiących element kampanii społecznej, której celem jest obrona dobrego imienia polskich księży.

Pomysł został zaczerpnięty z Hiszpanii. Narodził się wśród świeckich działaczy Asociación Católica de Propagandistas – stowarzyszenia zajmującego się krzewieniem wiary na Półwyspie Iberyjskim. „Tą kampanią chcemy uczcić codzienną pracę dla Boga i innych ponad 15,6 tys. hiszpańskich księży. Dziękujemy wam wszystkim za zaangażowanie i lojalność w trudnym czasie, przy nieprzychylnej opinii publicznej, która kładzie nacisk na skandale nielicznych, a nie na codzienne i ciche poświęcenie większości” – czytamy na stronie internetowej ACdP.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Weigel: deklaracja "Dignitas infinita" mogłaby być lepsza

2024-04-26 10:55

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

Chociaż opublikowana 8 kwietnia deklaracja Dykasterii Nauki Wiary „Dignitas infinita” zawiera wiele ważnych stwierdzeń dotyczących obrony życia i godności człowieka, to dokument ten mógłby być jeszcze lepszy - uważa znany amerykański intelektualista katolicki i biograf św. Jana Pawła II, prof. George Weigel. Swoje uwagi na ten temat zawarł w felietonie opublikowanym na łamach portalu „The First Things”.

Zdaniem prof. Weigla najbardziej uderzający w watykańskim dokumencie doktrynalnym jest brak odniesień do encykliki Veritatis splendor św. Jana Pawła II z 1993 r. i jego nauczania, że niektóre czyny są „wewnętrznie złe”, że są poważnie złe z samej swojej natury, niezależnie od okoliczności. Zaznacza, iż fakt, że niektóre działania są złe „jest podstawą, na której Kościół potępia wykorzystywanie seksualne, aborcję, eutanazję, wspomagane samobójstwo i współczesne formy niewolnictwa, takie jak handel ludźmi”. Zgadza się, że jak mówi deklaracja, są to „poważne naruszenia godności ludzkiej”, ale dokument ten nie mówi dlaczego tak jest. „Nie dlatego, że obrażają nasze uczucia lub wrażliwość na ludzką godność, ale dlatego, że możemy wiedzieć na podstawie rozumu, że zawsze są one poważnie złe i to należało to jasno stwierdzić” - uważa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję